مجله هفته/ خبرساز هفته

۰۶ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۳:۵۱ کد : ۱۳۱۱۳ اخبار اصلی
حمید بقایی معاون اجرایی رئیس جمهور ایران با حکم دیوان عدالت اداری به چهار سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شد اما خودش گفت که در محل کارش حاضر می شود.
مجله هفته/ خبرساز هفته
دیپلماسی ایرانی: در خبرها آمده بود که حمید بقایی به دنبال تخلفات عدیده در دوره ای که ریاست سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را بر عهده داشته، در دیوان عدالت اداری محکوم شده است.

ظاهرا پس از صدور رای دیوان درباره تخلفات بقایی و صدور حکم قطعی، وی از اجرای آن استنکاف می ورزد و همین موضوع باعث می شود وی به چهار سال انفصال از خدمات دولتی محکوم شود. مطابق ماده ماده 37 از قانون دیوان عدالت اداری مصوب سال 85، در صورتی که محکوم‌علیه از اجرای رأی استنکاف کند با رأی شعبه صادرکننده حکم، به انفصال موقت از خدمات دولتی تا پنج سال و جبران خسارت وارده محکوم می‌شود.

اما بقایی رئیس سازمان میراث فرهنگی و گردشگری بود که با حفظ سمت در 20 فروردین ماه به معاونت امور اجرایی و سرپرستی نهاد ریاست‌جمهوری نیز منصوب شد. او همچنین یکی از امیدهای جریان نزدیک به محمود احمدی نژاد برای انتخابات ریاست جمهوری آینده شناخته می شد که خودش آن را زاییده ذهن رسانه ها دانست و گفت نه آن را تایید می کند و نه تکذیب.

بقایی از جمله نزدیکان به اسفندیار رحیم مشایی است که حکم سرپرستی نهاد ریاست‌جمهوری را هم از احمدی نژاد دریافت کرد و علاوه بر آن، مشاور امور آسیای او در مسائل و مناسبات دیپلماتیک شد و در چند سفر به کشورهای عربی و آسیای میانه، پیام هایی را از جانب احجمدی نژاد به روسا و مقام ها داد تا در مراسم جشن نوروز شرکت کنند و به سرمایه گذاری در ایران و منطقه آزاد کیش ترغیب شوند و...

بقایی پیش از این در جلسه هفتگی جامعه وعاظ ولایی (حامیان منشعب دولت از جامعه وعاظ) با اشاره به سابقه آشنایی خود با مشایی گفته بود «من حدود ۱٨ سال است که ایشان را می‌شناسم و تا الان ندیده‌ام علیه کسی کینه‌ای داشته باشد.» او با بیان اینکه «اخلاق و منش مردانگی مشایی است که من را جذب کرده» گفته بود: «مردانگی حر بود که او را نجات داد. مرد بودن هنر است و من آنچه از خصلت این بنده خدا (مشایی) دیدم همین بوده است. من تا به حال ندیده‌ام که ایشان به کسی توهین کند.»

بعضی ها می گویند شاید همین اظهارنظرها بود که باعث شد به عنوان یکی از نزدیکان مشایی تحت فشار قرار بگیرد و حکمی این چنین درباره اش صادر شود. روزنامه شرق در گزارشی در این باره می نویسد: فعالیت‌های بقایی در شورای هماهنگی مناطق آزاد از چندی پیش موجب اعتراضاتی از سوی رسانه‌های اصولگرا همچون سایت الف متعلق به احمد توکلی، سایت تابناک نزدیک به محسن رضایی و خبرگزاری فارس و روزنامه کیهان شده بود. در همین باره خبرگزاری فارس گزارش داد که «حمید بقایی ‌معاون رییس‌جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی طی ماه‌های اخیر تعدادی از مدیران و نزدیکان خود در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری را به عنوان رییس هیات مدیره و مدیران عامل مناطق آزاد منصوب کرده است.» رضا موسوی، معاون سابق گردشگری کشور نخستین فردی بود که توسط بقایی به عنوان مدیرعامل منطقه آزاد قشم منصوب شد. علی‌اصغر پرهیزگار مدیرعامل سابق صندوق احیا و بهره‌برداری اماکن تاریخی دومین مدیری بود که با حکم بقایی مدیرعامل منطقه آزاد اروند شد.

سایت الف اما در گزارشی به بررسی جزییات یک قرارداد 450 میلیارد تومانی پرداخت و مدعی شد حمید بقایی علاقه و تلاش خاصی برای واگذاری این پروژه به یک شرکت خصوصی داشته است. بنابر اسناد منتشر شده در سایت احمد توکلی، شرکت فیاک‌کیش در تاریخ اول تیر 1389 به ثبت می‌رسد. دو روز بعد از ثبت شرکت در تاریخ 3 تیر 89، قرار داد 450 میلیارد تومانی به این شرکت واگذار می‌شود و دو روز بعد از آن در تاریخ پنجم تیر 89، مبلغ پنج میلیارد تومان به حساب این شرکت واریز می‌شود. در نامه یکی از مدیران سازمان منطقه آزاد کیش به بقایی گفته شده که با توجه به «دستور بقایی» مبلغ پنج میلیارد تومان در وجه شرکت فیاک‌کیش واریز شده است. در ادامه این نامه آمده که این مبلغ در حالی واریز شده که «هنوز این پروژه مراحل قانونی از طریق ترک تشریفات را طی نکرده است». دلیل عجله بقایی و دستور وی برای واریز این مبلغ به حساب شرکت مذکور بدون طی شدن مراحل قانونی مشخص نیست. بنابر یکی از نامه‌هایی که بقایی امضا کرده است، رئیس‌جمهور با تقاضای بقایی برای ترک تشریفات مناقصه پروژه مذکور موافقت کرده است اما به نوشته رسانه‌ها، به دلیل مخالفت یکی دیگر از معاونان رئیس‌جمهور، ترک تشریفات تاکنون به سرانجام نرسیده است...

این بحث ها درباره زوج بقایی / مشایی که چند سالی است از سازمان میراث فرهنگی تا نهاد ریاست جمهوری کنار هم بوده اند و بطور هماهنگ کارهای سازمان میراث فرهنگی، منطقه آزاد کیش و بخشی از سیاست خارجی مدنظر احمدی نژاد را خارج از دستگاه رسمی دیپلماسی کشور پیش می برند، موجب اعمال فشارهایی بر شخص بقایی، مجموعه تحت مدیریت اش و نیز تصمیم گیری ها و فعالیت های وی گذاشته است.

او و سایر اطرافیان رئیس جمهور چند هفته ای است که بیش از همیشه زیر ذره بین رسانه های اصولگرای منتقد دولت قرار دارند و به نوعی سپر بلا شده اند و تیرهایی که به سمت شخص رئیس جمهور ارسال می شود یک به یک به آنها اصابت می کند و هنوز که هنوز است هیچ صدایی از مضروب بلند نشده است.

 

نظر شما :