غرب به دنبال تحریک مردم ایران است

۰۵ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۴:۲۹ کد : ۱۳۱۱۷ پرونده هسته ای
صادق ربانی، قائم مقام سابق انرژی اتمی ایران، درباره یکی از اهداف ارائه گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی بر این باور است که آن برای فشار بیشتر بر ایران برسر موشک‌های دروبرد شهاب سه است.
غرب به دنبال تحریک مردم ایران است
دیپلماسی ایرانی: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرده ایران به‌طور «مخفیانه» در حال ساخت «کلاهک اتمی» است. یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، دیروز ۲۴ می ۲۰۱۱ این گزارش را برای بررسی در نشست شورای حکام در اختیار اعضای آژانس قرار داد.

آمانو در این گزارش گفته آژانس نمی‌تواند تأیید کند که همه برنامه هسته‌ای ایران، صلح‌آمیز باشد.
همچنین در این گزارش از احتمال طراحی «کلاهک هسته‌ای» توسط ایران برای نصب بر روی موشک شهاب سه خبر داده شده است. این گزارش‌ها برای ایران موضوع تازه‌ای نیست و به نظر می‌رسد دیگر برای تحریم‌های جدید و یا گزارش‌های مداوم آژانس طرحی نداشته باشد. صادق ربانی، قائم مقام سابق انرژی اتمی ایران، درباره یکی از اهداف ارائه این گزارش بر این باور است که آن برای فشار بیشتر بر ایران برسر موشک‌های دروبرد شهاب سه است.

 

گزارش جدید آژانس مبنی بر این است که ایران به طور مخفیانه در حال ساخت «کلاهک هسته‌ای» است، این گزارش جدید را چطور ارزیابی می‌کنید؟

 

این گزارش جدید دنباله همان موضوعاتی است که در گذشته نیز به‌ آن اشاره شده و اینکه آیا با این گزارش به مدرک جدیدی دست پیدا کردند یا خیر مشخص نشده است. باید درمورد این گزارش به این امر اشاره کرد که آژانس باید مستندات جدیدی ارائه کند. زمانی که راجع به موشک‌ها صحبت می‌شود،‌موضوع کلاهک هسته‌ای مطرح می‌شود. به این دلیل که ساخت موشک‌های دوربرد تنها با استفاده از کلاهک‌های هسته‌ای قابل توجیه است. به عبارت دیگر برای موشک‌های دور برد نمی‌توان از سوخت مواد منفجره معمولی به دلایل زیر استفاده کرد:

1.     مقرون به صرفه نخواهد بود

2.     هزینه بسیار بالایی دارد

3.     و در نهایت مشکلی را از نظر نظامی نیز نمی‌تواند حل کند.

بنابراین باید کلاهک هسته‌ای وجود داشته تا برای این موشک‌ها قابل استفاده باشد. از این نظر تا به امروز اگر اتهامات به طور مستقیم نبوده؛ به صورت غیر مستقیم همیشه مطرح شده است. به عبارت دیگر ما وجود موشک‌های دروبرد را برای چه کاری به غیر از استفاده از کلاهک‌ها می‌توانیم توجیه کنیم. بنابراین به عقیده من این گزارش جدید هم بیشتر برای فشار بر سر موضوع موشک‌های دروبرد شهاب سه ایران است.

موضوع مورد توجه دیگر نیز این است که با توجه به خیزش‌هایی که در دیگر نقاط منطقه رخ می‌دهد، قصد دارند ایران را نیز به نوعی درگیر این مسایل کرده و بر همین اساس تهدیدها رانیز علیه ایران زیاد می‌کنند. به عنوان نتیجه‌گیری می‌توان گفت در مورد ایران تنها بهانه هسته‌ای می‌تواند بهانه خوبی باشد.

 

بنابراین به عقیده شما بیشتر این گزارش‌ها با اهداف سیاسی تنظیم می‌شوند؟

 

به عقیده من ایران در منطقه از همه کشورها آرام‌تر است و با توجه به اینکه ایران مشکلات داخلی نهفته‌ای دارد،کشورهای غربی تصور می‌کنند که با تحریک اینچنینی می‌توانند به این مسایل داخلی دامن بزنند. برهمین اساس این کشورها برای داشتن بهانه، بهانه‌های زیادی دارندو از این مسایل به‌موقع استفاده می‌کنند. حال به توجه به این گزارش اخیر به نظر می‌رسد که در این زمان برای ارائه چنین گزارشی موقعیت را مناسب تشخیص دادند.

همانطور که می‌دانید تحریم‌های دیگری نیز اخیرا درباره برخی شرکت‌ها علیه ایران وضع کردند و هدف آنها ایجاد فشار بیشتر بر ایران است. از پیامدهای این تحریم‌ها این است که هزینه‌های زندگی را برای مردم ایران بالا برده و آنها بر این باورند که با این فشارها شاید بتوانند مردم را علیه حکومت خود تحریک کرده و جو سیاسی داخل ایران را دگرگون کنند.

 

ایران اعلام کرده است که آژانس هیچ مدرک مستدلی ارائه نکرده، آیا گزارش جدید بر مبنای مدرک خاصی ارائه شده است؟

 

خیر من بعید می‌دانم که موضوع جدیدی اتفاق افتاده و یا مدارک جدیدی در اختیار داشته باشند. به نظر می‌رسد که همان مستندات پیشین مطرح شده، مگر اینکه مدارک را ارائه کنند.

 

اگر مدارک جدیدی ارائه شود، ایران چگونه می‌تواند با آن برخورد کند؟

 

اگر آژانس مدرکی دال بر اینکه ایران کلاهک هسته‌ای می‌سازد،ارائه کند، این مسایل وارد فاز جدیدی خواهد شد. اما مطمئنا در مورد مسایل سیاسی مسایل دیگری نیز مطرح می‌شود. بدین معنا که هیچ موضوعی را به صراحت طرح نمی‌کنند. اعمال سیاسی پوشش دادن به برخی از واقعیت‌هاست که مردم را به هر طریقی در صحنه نگه دارند. چراکه زمانی این مسایل اتفاق می‌افتد،‌توجیهاتی در حول موضوع ارائه می‌شود تا از شفافیت آن کاسته شود. البته اینکه ایران نباید کلاهک داشته باشد ولی اسراییل باید داشته باشد نیز موضوعی است که ایران می‌تواند مطرح کند. چرا بی‌اعتبارترین کشور در منطقه یعنی اسراییل دارای کلاهک هسته‌ای است و مورد اعتراض هم قرار نمی‌گیرد، ولی به ایران با این روش اعتراض می‌شود. بنابراین ایران می‌تواند از این طریق واردشده و مساله را به عنوان حق خود مطرح کند.

 

نظر شما :