اختلاف نظر در تل‌آویو جدی‌تر می‌شود

۱۰ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۵:۱۰ کد : ۱۳۲۹۶ اخبار اصلی
مئیر داگان، رئیس سابق موساد که پیش‌تر به واسطه اظهاراتش در مورد ایران مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود در خصوص گزارش‌های اخیر در زمینه همکاری یک شرکت اسرائیلی با جمهوری اسلامی نیز رویکرد مشابهی اتخاذ کرد.
اختلاف نظر در تل‌آویو جدی‌تر می‌شود
دیپلماسی ایرانی: مئیر داگان، رئیس سابق موساد که پیش‌تر به واسطه اظهاراتش در مورد ایران مورد توجه رسانه‌ها قرار گرفته بود در خصوص گزارش‌های اخیر در زمینه همکاری یک شرکت اسرائیلی با جمهوری اسلامی نیز رویکرد مشابهی اتخاذ کرد.

داگان چندی پیش در نخستین اظهاراتش پس از ترک سمت ریاست سازمان جاسوسی اسرائیل گزینه حمله به ایران را ابلهانه توصیف کرده بود. این در حالی است که همچنان شماری از مقامات تل آویو و واشینگتن بر اهمیت روی میز ماندن گزینه نظامی علیه ایران تاکید دارند. اظهارت جنجالی وی انتقاد برخی مقامات کابینه را نیز به دنبال داشت و آنها به صراحت از وی در خصوص اظهار نظر علنی در مورد موضوعی حساس مانند حمله به ایران انتقاد کردند.

اما اکنون با مطرح شدن موضوع فروش یک تانکر نفتی به ایران توسط یک شرکت اسرائیلی که تکذیب تهران را نیز به دنبال داشته است، وی بار دیگر به اظهار نظر پرداخته است. گزارش‌ها حاکی از آن است که شرکت برادران افر، یکی از ثروتمند‌ترین شرکت‌های اسرائیلیاز طریق زیرمجموعه ای در سنگاپور تانکر نفتی به ایران تحویل داده و به این ترتیب تحریم‌های آمریکا را زیر پا گذاشته است.

اما داگان بر این باور است که در انتشار اخبار مربوط به این معامله تا حدی مبالغه شده و اظهارات بی اساسی در این مورد مطرح شده است. این در حالی است که تل‌آویو به طور تلویحی این خبر را تایید کرده و با توجه به حساسیت روابط با ایالات متحده اعلام کرده است که به نفع برادران افر در مقابل واشنگتن قد علم نمی‌کند. هرچند که گفته می‌شود این شرکت به طور جدی از دولت تقاضای کمک کرده است تا از این طریق در فهرست سیاه تحریم‌های آمریکا گنجانده نشود.

به عقیده تحلیلگران شکاف و اختلاف نظر در تل‌آویو در خصوص ایران در ماه‌های اخیر عمیق‌تر شده است و این دو دستگی در موضوعاتی نظیر حمله به ایران و فروش تانکر نفتی کاملا مشهود است. به گزارش خبرگزرای اسوشیتدپرس، در حالی که داگان گزینه نظامی علیه ایران را ابلهانه می‌خواند، موشه یعلون وزیر جنگ اسرائیل از جهان درخواست می‌کند تا به منظور مقابله با تهدید هسته‌ای ایران دست به کار شوند.

این خبرگزاری آمریکایی به نقل از وی مدعی شد که جهان باید از همه ابزار‌های لازم شامل گزینه نظامی برای از بین بردن تهدید هسته‌ای ایران استفاده کند. وی در مصاحبه با خبرگزاری اینترفکس مدعی شد جهان متمدن باید با درک تهدید هسته ای ایران، همه اهرم‌ها شامل حمله پیشگیرانه را به کار بندد. یعلون در ادامه مدعی شد که تهدید هسته ای ایران نه تنها اسرائیل، بلکه جهان متمدن را نیز هدف می‌گیرد.

 

نظر شما :