افر از ادعای همکاری تا جاسوسی

۱۶ خرداد ۱۳۹۰ | ۱۷:۳۴ کد : ۱۳۴۶۰ اخبار اصلی
شرکت برادران افر اعلام کرده است که تماس با ایران با اجازه دولت اسرائیل صورت گرفته بوده و تلاویو در جریان جزئیات این تماس‌ها بوده است. دفتر نخست‌وزیری اسرائیل این اتهام را قویا رد کرده و گفته است که این موضوع مربوط به همکاری شرکت افر با ایالات متحده بوده است.
افر از ادعای همکاری تا جاسوسی
دیپلماسی ایرانی: پس از کش‌مکش‌های بسیاری که شرکت برادران افر بر سر همکاری با ایران به پا کرد و ایالات متحده نیز این شرکت را به دلیل دور زدن تحریم‌های ایران در فهرست شرکت‌های تحریمی خود قرار داد، مقامات اسرائیلی مدعی شدند که کشتی‌های شرکت افر برای تجسس علیه تاسیسات هسته‌ای ایران با شرکت‌های ایران همکاری داشته است.

روزنامه ساندی تایمز، در این باره نوشت: کارشناسان نظامی پیشنهاد داده بودند که با استفاده از کشتی سوخت‌رسانی تحت تملک برادران سامی و یولی افر هلی‌کوپترهایی از نوع  بلک هوک نیز در آن مستقر باشند تا علیه تاسیسات هسته‌ای ایران تجسس کنند.

بنا به این گزارش همچنین شماری افراد خاص بر روی این کشتی مشغول به تجسس علیه ایران بوده‌اند. بنا به این ادعا اسرائیلی‌ها به کمک این کشتی‌ها توانسته‌اند از تاسیسات هسته‌ای ایران اطلاعات جمع‌آوری کنند. کشتی شمار سیزده برادران افر در بندرعباس پهلو گرفته بود.

شرکت برادران افر اعلام کرده است که تماس با ایران با اجازه دولت اسرائیل صورت گرفته بوده و تل اویو در جریان جزئیات این تماس‌ها بوده است. دفتر نخست‌وزیری اسرائیل این اتهام را قویا رد کرده و گفته است که این موضوع مربوط به همکاری شرکت افر با ایالات متحده بوده است.

بنا به این گزارش، بنیامین نتانیاهو خود شخصا اجازه همکاری به شرکت برادران افر داده بود. وی تماس شخصی و خانوادگی با سامی افر، صاحب شرکت افر داشت و رابطه آنها به اندازه‌ای صمیمی بود که به هنگام مرگش نتانیاهو او را "مردی صهیونیست تا مغز نخاع" توصیف کرده بود.

به رغم ادعای دولت اسرائیل، شرکت برادران افر اعلام کرده است که تمامی کشتی‌‌هایی که با ایران همکاری داشته‌اند همگی در زمینه‌های غیر نظامی فعال بوده‌اند و هیچ گونه رابطه سیاسی یا نظامی در کار نبوده است. مطبوعات اسرائیلی فاش کرده‌اند که در طول سال گذشته میلادی تا کنون 8 کشتی از کشتی‌های شرکت برادران افر با ایرانی‌ها همکاری داشته‌اند.

روزنامه یدیعوت احرونوت نیز فاش کرد، شرکت افر با نظارت دولت اسرائیل و برای کمک به اهداف آن چندین بار با ایران تماس گرفته و همکاری‌های غیر نظامی خود را با ایران ادامه داده است. نتانیاهو این اظهارات را به صراحت رد می‌کند. به ویژه اظهارات افراد نزدیک به شرکت افر را که می‌گویند از سال 2002 تا 2010 بیش از 13 بار کشتی‌های این شرکت با همکاری شخص نخست‌وزیر در بندر عباس پهلو گرفته‌اند و بار خالی کرده‌اند.

تکذیب‌های نتانیاهو، با خشم شدید مقامات شرکت افر مواجه شده به گونه‌ای که انتقادهای تندی را متوجه او کرده‌اند.

با این حال مئیر داگان، رئیس سابق موساد گفته است که در همکاری این شرکت با ایران مبالغه‌های بسیاری شده، این شرکت در کنار همکاری با ایران به اسرائیل نیز خدمات سری رسانده است.

موضوع همکاری شرکت برادران افر با نظارت دولت اسرائیل با ایران جنجال گسترده‌ای را در اسرائیلی که هر روز ادعای تازه‌ای را علیه ایران مطرح می‌کند و از جامعه جهانی می‌خواهد که ایران را بیشتر تحت فشار بگذارند، به پا کرده است. به گونه‌ای که این موضوع نتانیاهو را تا مرز استیضاح در کنست نیز برده است.

الکس فیشمن، تحلیلگر مسائل نظامی در گفتگو با یدیعوت احرونوت می‌گوید: «در طول سال‌های گذشته شرکت تانکر پسیفیک در آب‌های خلیج فارس فعالیت می‌کرده و از ایران سوخت می‌برده و به ایران سوخت می‌رسانده است. این شرکت همچنین با شرکت ایرانی ایریسیل با واسطه شرکت کریستال شیپینگ همکاری غیر مستقیم داشته است.»

او درباره این ادعا که همکاری این شرکت با ایران باعث شده تا تاثیرگذاری قیمت نفت به نفع ایران رقم بخورد، گفت: «بیش از همه این امریکایی‌ها هستند که از همکاری با ایران سود می‌برند. چرا که خرید نفت از ایران بر روی قیمت آن در جهان تاثیر می‌گذارد. مثلا شرکت "او اس جی" که یک شرکت محترم فعال جهانی در زمینه کشتیرانی است و سهام آن در بورس وال استریت داد و ستد می‌شود و یک شریک اسرائیلی محترم نیز دارد در خرید نفت از ایران فعالیت می‌کند و امریکا هم این را می‌داند و هیچ ادعایی هم علیه آن ندارد.»

وی تاکید کرد، وزارت دفاع اسرائیل پس از ادعاهای امریکا با همکاری کاخ سفید تحقیقاتی را درباره فعالیت‌های تجاری شرکت برادران افر با ایران انجام داد و دریافت که فعالیت‌های آن به هیچ شرکتی ضرر نزده و امنیت اسرائیل را نیز به خطر نینداخته است.     

 

نظر شما :