آمریکا هشدار داد، آلبانی از ایران ترسید

۱۷ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۳:۰۸ کد : ۱۳۵۲۸ اروپا
تازه‌ترین اسناد منتشر شده ویکی‌لیکس نشان می‌دهد که ایالات متحده امریکا در سال 2009 به دولت آلبانی هشدار داده که همه همکاری‌های تجاری و فرهنگی خود را با ایران متوقف کند و اجازه ندارد به گسترش روابط با ایران بپردازد.
آمریکا هشدار داد، آلبانی از ایران ترسید
دیپلماسی ایرانی: تازه‌ترین اسناد منتشر شده ویکی‌لیکس نشان می‌دهد که ایالات متحده امریکا در سال 2009 به دولت آلبانی هشدار داده که همه همکاری‌های تجاری و فرهنگی خود را با ایران متوقف کند و اجازه ندارد به گسترش روابط با ایران بپردازد.

به گزارش روزنامه الحیات چاپ لندن، این سند در بحبوحه رقابت‌های انتخاباتی سراسری آلبانی منتشر شده و می‌تواند انتخابات پیش روی این کشور را تحت تاثیر قرار دهد.

بنا به این گزارش، در سندی به شماره 12958 به تاریخ 11 سپتامبر 2009، در دیدار سفیر ایران با الیر میتا، نخست‌وزیر و وزیر امور خارجه آلبانی در تیرانا، پایتخت آلبانی دو طرف توافق می‌کنند که در گسترش روابط خود با یکدیگر تلاش کنند و در همین راستا امضای دو سند همکاری میان دو طرف در زمینه‌های داد و ستد تجاری و همکاری‌های فرهنگی پیشنهاد می‌شود. در همان روز سفیر ایالات متحده در تیرانا با یکی از مسئولان عالی‌رتبه وزارت امور خارجه آلبانی دیدار می‌کند تا درباره جزئیات و نتایج دیدار سفیر ایران در آلبانی با نخست‌وزیر این کشور اطلاعات لازم را به دست آورد. پس از آن دیدار سفارت امریکا نتایج دیدار سفیر ایران با نخست‌وزیر و وزیر خارجه آلبانی را به اطلاع وزارت خارجه امریکا در واشنگتن می‌رساند که بلافاصله پس از آن پیامی هشدار‌آمیز از واشنگتن به تیرانا مخابره می‌شود مبنی بر این که دولت آلبانی نباید تحت هیچ شرایطی توافق‌نامه‌ای را در هر زمینه‌ای با دولت ایران امضا کند.

بنا به این گزارش در این سند آمده است: وزارت خارجه از سفارت امریکا در تیرانا می‌خواهد که از مسئولان دولت آلبانی فورا و بدون فوت وقت بخواهد که تمامی پیشنهادهای ایران را برای همکاری به ویژه درباره امضای توافق‌نامه برای همکاری‌های اقتصادی از جمله تجارت آزاد، تبادلات فرهنگی و تاسیس یک مرکز هوایی ایرانی در آلبانی رد کند.

درباره جزئیات این سند همچنین آمده است: این مسئول عالی‌رتبه وزارت خارجه آلبانی در دیدار با سفیر امریکا می‌گوید: هنگامی که میتا با سفیر ایران دیدار کرد و وی از او خواست که توافق‌نامه گسترش همکاری‌ها از جمله برقراری تجارت آزاد و تبادل دانشجو با تهران امضا کند، شگفت‌زده شد. امضای این دو توافق‌نامه برای یک مدت طولانی جزئی از منافع ایران محسوب می‌شود و ایرانی‌ها برای امضای آنها پافشاری می‌کنند.

در ادامه این سند همچنین آماده است که سفارت امریکا از یک منبع خارجی مطلع شده دفتر نخست‌وزیری از آژانس هواپیمای آلبانی خواسته است که تسهیلاتی در پروازهای تیرانا – تهران فراهم کند. این مقام مسئول در وزارت خارجه آلبانی تاکید می‌کند که تقاضاهای تجاری ایران با توجه به حجم همکاری‌های سیاسی تهران – تیرانا هیچ کدام صرفه اقتصادی برای ایران ندارد.

در پایان این سند همچنین آمده است که به دولت آلبانی هشدار داده شده است که اگر بخواهد همکاری‌های خود را با ایران گسترش دهد، این موضوع با تمایل آلبانی برای پیوستن به ناتو تعارض خواهد داشت. این درست است که کشورهای دیگر همگی با ایران همکاری دارند ولی از آن جا که بازار اقتصادی آلبانی کوچک است، ایران با تاثیرگذاری بر آن و افزایش پروازهای خود به این کشور می‌تواند آلبانی را به خود وابسته کند.

دولت آلبانی پس از دریافت این پیام از سفارت امریکا امضای دو توافق‌نامه مورد تقاضای ایران را به حالت تعلیف در آورد.  

 

( ۱ )

نظر شما :