گزینه های اسرائیل برای ایران هسته‌ای

۲۹ خرداد ۱۳۹۰ | ۲۰:۳۹ کد : ۱۳۹۰۰ اخبار اصلی
ایران با شتاب در راه ملحق شدن به کلوپ هسته‌ای گام بر می دارد و تا دو سال دیگر این عضویت به طور کامل تایید خواهد شد و این در حالی است که گزینه‌ پیش دستی اسرائیل به تعبیری دست نیافتنی شده است.
گزینه های اسرائیل برای ایران هسته‌ای
دیپلماسی ایرانی: این تابستان 2011 است و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی آنچه بدیهی بود را تصدیق کرده است. ایران با شتاب در راه ملحق شدن به کلوپ هسته‌ای گام بر می دارد و تا دو سال دیگر این عضویت به طور کامل تایید خواهد شد و این در حالی است که گزینه‌ پیش دستی اسرائیل به تعبیری دست نیافتنی شده است. در چنین شرایطی گزینه‌های استراتژیک سرزمین یهودی‌نشین به بازدارندگی هسته‌ای و دفاع فعال محدود خواهد شد. برخی شاید در بهترین شرایط نوعی از دیپلماسی قابل تصور را پیشنهاد کنند که توافق‌های بین‌المللی چند جانبه و دوجانبه را در بر خواهد گرفت. کانون طرح دفاعی فعال اسرائیل برای ایران همچنان برنامه ضد موشکی را شامل می‌شود. این طرح برای مقابله با موشک‌های دور برد و برد متوسط و همچنین موشک‌های زمین به زمین ساخته شده توسط ایران، طراحی شده است.

 

این در حالی است که از نظر تکنیکی نتایج این طرح بسیار مثبت ارزیابی شده است و به این ترتیب هزینه از دست رفتن گزینه اقدامات پیشگیرانه از سوی اسرائیل کمتر شده است. در واقع باید گفت که این سپر موشکی توانایی مقابله با تهدید ایران یا هر کشور دشمن دیگر را دارد اما در عین حال مشکلاتی نیز در روند نتیجه‌گیری‌ها وجود دارد که از جمله آنها می توان به انواع کلاهک‌هایی اشاره کرد که توسط کشور دشمن روی موشک‌ها نصب می‌شود.

 

در صورتی که این کلاهک‌ها هسته‌ای باشند، آنگاه شانس سپر دفاع موشکی اسرائیل برای مقابله با پیامدهای ناشی از برخورد این کلاهک‌ها با زمین محدود‌تر خواهد بود. به بیان بهتر امکان مقابله کامل سپر موشکی با نشست موادی که در کلاهک‌های هسته‌ای موجود است، وجود ندارد. به همین دلیل اسرائیل باید هرچه سریعتر برای تقویت و بهبود طرح بازدارندگی هسته‌ای خود اقدام کند و این بیشتر به معنی تقویت بازدارندگی خواهد بود تا حفاظت فیزیکی.

 

در صورتی که ایران به کلوپ هسته‌ای بپیوندد، اسرائیا باید بمب‌هایش را از جایگاهشان خارج کند و از سوی دیگر نیروی هسته‌ای حمله دوم را برای مقابله با تهدید‌های احتمالی فعال کند. هرچند برخی در اسرائیل سودای تغیر رژیم در ایران را سر می‌دهند اما باید گفت که این تنها مرهمی موقت بر آسیب‌های جدی متوجه اسرائیل خواهد بود و حتی چنین تغیر فضایی شرایط خطرناک‌تری را برای اسرائیل پدید می‌آورد.

 

این در حالی است که احتمال بهره‌مندی گروه‌های نظیر حرب‌الله و حماس از تکنولوژی هسته‌ای ایران نیز وجود دارد و در این صورت تهدید اسرائیل گسترده تر خواهد شد. هرچند جلوگیری از دستیابی دشمنان به سلاح هسته‌ای بیشترین منافع را برای اسرائیل به همراه دارد اما پاکستان هم اکنون یک کشور هسته‌ای است و ایران نیز به زودی به کلوپ هسته‌ای ملحق می‌شود. در چنین شرایطی اسرائیل باید به موازات برنامه دفاع موشکی و بازدارندگی هسته‌ای، دفاع سایبری را نیز مورد توجه قرار دهد.

 

منبع: Usnews.com


نظر شما :