تلاش دانشگاهیان امریکایی برای توقف رشد اسلام‌هراسی

۰۵ تیر ۱۳۹۰ | ۰۰:۴۹ کد : ۱۴۰۷۵ آمریکا
به تازگی گزارشی مستند براساس یافته ها و تحقیقات پژوهشگران امریکایی در این کشور تهیه شده است که ضمن تایید گسترش اسلام هراسی در این کشور، خواستار همیاری و همکاری نهادها و گروه ها برای تلطیف فضای ایدئولوژیک و تصحیح نگاه جامعه به مسلمانان شده است.
تلاش دانشگاهیان امریکایی برای توقف رشد اسلام‌هراسی

دیپلماسی ایرانی: شورای "روابط اسلامی امریکایی" و مرکز "نژاد و جنس" برکلی در دانشگاه کالیفرنیا به تازگی اقدام به انتشار گزارشی براساس مصاحبه ها و تحقیقات انجام شده کرده است تا میزان رشد اسلام هراسی در ایالات متحده امریکا را مستند و توصیه‌هایی را برای مقابله با این پدیده ارائه کنند.

این گزارش با عنوان "نفرت قدیمی؛ هدف جدید: اسلام هراسی و تأثیر آن در امریکا 2009- 2010" به ارائه تعریفی از اسلام هراسی به عنوان یک تعصب کوته بینانه علیه اسلام و مسلمانان پرداخته و به بررسی تأثیر منفی آن در ایالات متحده توجه کرده است. این تحقیق به دنبال فعالیت های تروریستی اسلام گرایان تندرو در نقاط مختلف جهان و بدبینی غربی ها و غیرمسلمانان به قاطبه اسلام گرایان پس از حوادث 11 سپتامبر صورت گرفته است.

بطور کلی اتفاق فاجعه بار 11 سپتامبر و سپس حمله دولت امریکا به افغانستان که به عنوان مرکز تروریسم و مقر اختفای القاعده معرفی شده بود، موجب شیوع تفکرات ضد اسلامی در جهان و ایجاد نگرش های ایدئولو‍ژیک و سیاه و سفیدگونه میان بخش هایی از مسیحیان شد. اما پس از حمله امریکا و متحدانش به افغانستان و سپس عراق و جنگ همه جانبه غرب با تروریسم، افکار عمومی مسلمانان نیز نسبت به غربی ها تغییر کرد و تندروی های هر دو طیف اسلام گرایان تروریست و نومحافظه کاران جنگ طلب امریکا در یک راستا مورد نفرت و اعتراض قرار گرفت.

نتیجه چنین کشمکش ها میان دولت امریکا و گروه های موسوم به تروریست اسلامی در جهان، به پرورش دیدگاه های خشونت بار انجامید و دو نوع نگاه کلی و ایدئولوژیک را مقابل یکدیگر قرار داد. در این فضا، موجی از نفرت در غرب علیه مسلمانان ایجاد شد و در جوامع اسلامی نیز روند پیوستن تندروها به گروه های جهادی بیش از گذشته شد. شکل گیری این شرایط موجب شد تا نخبگان و دانشگاهیان امریکا به فکر جلوگیری از گسترش این موج نفرت بپردازند و مانع شیوع تفکرات خشونت طلبانه میان گروه ها و ساکنان کنونی سرزمین امریکا شود. امریکا مهاجران مسلمان بسیاری را درون خود جا داده و ممکن است با افزایش فاصله میان اقشار و تفکرات و گرایش ها، اتفاقات ناخوشایندتری جامعه و امنیت این کشور را دربر بگیرد.

گزارشی که به تازگی تهیه و بطور مستند منتشر شده است در راستای فهم وقایع، میزان فاصله و دلیل هول و هراس های موجود از مسلمانان به دست آمده و از نخبگان و مسئولان درخواست کرده است تا براساس اصول و ارزش های مهم امریکایی یعنی تکثرگرایی، تحمل مخالف و زیست مسالمت آمیز نحله های متنوع در یک سرزمین، بتوانند بر مشکل اسلام هراسی و پیامدهای منفی اجتماعی و امنیتی فائق بیایند.

این گزارش پس از ارائه تعریف خود از اسلام هراسی و چگونگی شیوع آن در جامعه امریکایی تأکید کرده است: برچسب زدن به همه درست نیست، حتی برچسب زدن به اکثریت به عنوان اسلام هراس نیز اقدامی پسندیده نیست.

بخش های ویژه ای از این گزارش به مناقشه اخیر بر سر ساخت مسجدی اختصاص یافته که مسلمانان درنظر دارند در نزدیکی محل انفجارهای 11 سپتامبر بسازند و این مسئله واکنش مخالفان و تندروهای ضد اسلامی را برانگیخته تا افکار و احساسات امریکایی ها را نیز علیه مسلمانان برانگیزند. همچنین در این بخش های ویژه به رأی گیری اوکلاهما علیه قوانین شرع و اسلام هراسی در انتخابات 2010 توجه شده است.

براساس اظهارات کوری سیلور - از نویسندگان گزارش و مدیر بخش حقوقی شورای روابط اسلامی امریکایی - این گزارش نشان می دهد امریکایی هایی که تکثرگرایی یا پلورالیسم را پذیرفته اند باید برای مقابل با اسلام هراسی و پذیرش آن در جریان اصلی جامعه تلاش کنند. اسلام هراسی چهره جدیدی از یک انزجار قدیمی و کهنه است و اقلیت های مسلمان را نشانه رفته است.

شورای روابط اسلامی امریکایی بزرگ ترین سازمان مدافع حقوق مدنی مسلمانان در این کشور است که با هدف تقویت درک اسلام، افزایش گفتگوها، حمایت از آزادی های مدنی، تقویت مسلمانان امریکایی و تشکیل ائتلاف های ترویج کننده عدالت و درک دوجانبه فعالیت می‌کند.


نظر شما :