سه دلیل برای اقدام غیرقانونی اسرائیل

حمله به سفارت ایران در دمشق نقض حقوق بین الملل

۲۳ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۲:۰۰ کد : ۲۰۲۵۴۹۱ خاورمیانه انتخاب سردبیر
امیر بی پروا در یادداشتی برای دیپلماسی ایرانی می نویسد: حمله یک کشور به اماکن کنسولی یک کشور در سرزمین خود یا سرزمین کشوری دیگر نقض کنوانسیون ۱۹۶۳ و نقض مصونیت اماکن کنسولی است.
حمله به سفارت ایران در دمشق نقض حقوق بین الملل

نویسنده: دکتر امیر بی پروا، استاد حقوق بین الملل

دیپلماسی ایرانی: جنگنده های رژیم اشغالگر قدس در اول آوریل 2024 ساختمان سرکنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق را مورد هدف قرار دادند.

از لحاظ حقوق بین الملل از سه جهت حمله جنگنده های رژیم صهیونیستی نقض آشکار حقوق بین الملل است.

اولا به موجب کنوانسیون 1963 وین راجع به حقوق کنسولی اماکن کنسولی دارای مصونیت هستند. حمله یک کشور به اماکن کنسولی یک کشور در سرزمین خود یا سرزمین کشوری دیگر نقض کنوانسیون 1963 و نقض مصونیت اماکن کنسولی است. حمله به اماکن دیپلماتیک و کنسولی علاوه بر اینکه نقض کنوانسیون های 1961 و 1963 وین راجع به حقوق دیپلماتیک و کنسولی است نقض قواعد حقوق بین الملل عرفی نیز محسوب می شود.

ثانیا، حمله رژیم اشغالگر قدس به ساختمان کنسولی ایران در دمشق، نقض اصل عدم مداخله و ممنوعیت توسل به زور در حقوق بین الملل است و نقض آشکار ماده 2 منشور سازمان ملل متحد است. اقدام نظامی رژیم اشغالگر قدس هیچ توجیه حقوقی ندارد.

ثالثا، حمله رژیم اشغالگر قدس نقض حاکمیت سوریه و همچنین نقض حاکمیت جمهوری اسلامی ایران است. حمله مذکور مطابق با ماده 8 مکرر اساسنامه دیوان بین الملل کیفری مصداق جنایت بین المللی تجاوز محسوب می شود.

کلید واژه ها: ایران و اسرائیل حمله اسرائیل حمله اسرائیل به ایران حمله اسرائیل به سفارت ایران در سوریه حمله اسرائیل به کنسولگری ایران در دمشق امیر بی پروا


( ۱۷ )

نظر شما :

م ۲۴ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۲:۵۹
حمله یک کشور به اماکن کنسولی یک کشور در سرزمین خود یا سرزمین کشوری دیگر نقض کنوانسیون ۱۹۶۳ و نقض مصونیت اماکن کنسولی است. مطلب فوق کاملا مطابق قوانین و حقوق بین‌الملل است و همه کشورها بر آن تاکید دارند و هیچ استثنایی برای کشوری قائل نشده‌اند. اما ما اگر برای چندمین بار این حقوق را زیر پا می‌گذاریم و ارزشی برای آن قائل نمی‌شویم. برخورد حقوقی نسبت به تجاوز اسرائیل به سفارت ایران تا چه حدی می‌تواند مورد انتظار باشد.