ترکیه در فکر احیای روابط خود با اسرائیل

۰۵ تیر ۱۳۹۰ | ۱۷:۰۵ کد : ۱۴۱۰۰ اروپا
اسرائیل اعلام کرد، ما از مواضع ترکیه در برابر حوادث سوریه و هم‌زمان تصمیم به کناره‌گیری این کشور از همراهی با کاروان آزادی دو برای ارسال کمک‌های انسانی به غزه استقبال می‌کنیم.
ترکیه در فکر احیای روابط خود با اسرائیل
 دیپلماسی ایرانی: ناوگان آزادی دو در حالی حرکت به سوی غزه را آغاز کرده که این بار یک قهرمان ندارد، ترکیه از حضور در ناوگان آزادی خودداری کرده است. حرکتی که با استقبال اسرائیل روبه‌رو شده و آن را مقدمه‌ای برای عادی شدن روابط تلاویو – آنکارا دانسته است.

در حالی که نزدیک به 10 روز از انتخابات ترکیه می‌گذرد، ترکیه با معاف داشتن "کشتی مرمره" از همراهی با "کاروان آزادی 2" این پیام را به اسرائیلی‌ها رسانده که ظاهرا حاضر است صفحه‌ای تازه در روابط ترکیه با اسرائیل بگشاید. این پیامی است که اسرائیلی‌ها از این حرکت دریافت کرده‌اند.

دانی ایالون، معاون وزیر امور خارجه اسرائیل در این این باره گفت: «ما از مواضع ترکیه در برابر حوادث سوریه و هم‌زمان تصمیم به کناره‌گیری این کشور از همراهی با کاروان آزادی دو برای ارسال کمک‌های انسانی به غزه استقبال می‌کنیم. این نشان می‌دهد که ترکیه رویکردی تازه در روابط خود با تلاویو اتخاذ کرده است. ما نیز معتقدیم که روابط تلاویو – آنکارا باید به جایگاه اصلی خود باز گردد.»

ایالون همچنین در گفتگو با رادیو اسرائیل گفت: «ما حاضریم آن صفحه‌ای که در پی حادثه مرمره پیش آمد را بگذرانیم و به ترکیه کمک کنیم که روابطش با تلاویو را بهبود بخشد. ما از نقش ترکیه در قبال تحولات سوریه نیز استقبال می‌کنیم.»

وی همچنین گفت: «اکنون فرصتی پیش آمده که گذشته را جبران کنیم. به اعتقاد من آن چه در روابط میان ما و ترکیه سایه انداخته بود نوعی بی‌اعتمادی بود که باید برای رفع آن تلاش کنیم. ما نباید دیگر وارد بازی سرزنش یکدیگر شویم. به نظر می‌رسد پس از انتخابات ترکیه فصل تنش‌های سیاسی ما و آنکارا نیز پشت سر گذاشته شده است.»

معاون وزیر امور خارجه تندروی اسرائیلی همچنین تاکید کرد، ترکیه حق دارد که سیاست خارجی خاص خود را تعریف کند، ما هم به آن احترام می‌گذاریم ولی نباید اجازه دهیم که از این سیاست ضربه‌ای به ما وارد شود. اسرائیل باید گذشته را فراموش کرده و به سمت بهبود روابط با آنکارا گام بردارد.

وی همچنین مدعی شد که وحدت فلسطینی‌ها به نفع اسرائیل است و اظهار داشت، از این طریق می‌توانیم بفهمیم با چه کسی باید مذاکره کنیم. ما دست‌های ترک‌ها را می‌بوسیم اگر حماس بگوید که توافق‌نامه اسلو را می‌پذیرد، تروریسم را محکوم می‌کند و حاضر است اسرائیل را به رسمیت بشناسد.

به گزارش روزنامه السفیر، تصمیم به عدم حضور در این کاروان را شخص رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه در پاسخ به فشارهای امریکا گرفته است. اردوغان تصمیم گرفته با فاصله گرفتن از محوریت ایران – ترکیه – سوریه روابط خود را با اسرائیل مجددا تقویت کند.

این در حالی است که سال گذشته میلادی هنگامی که کتاب سرخ ترکیه منتشر شد، احمد داوود اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه که او را تئوریسین اصلی حکومت حزب عدالت و توسعه می‌دانند بر کاهش روابط با اسرائیل تاکید کرده بود و گفته بود که ما از رابطه با اسرائیل سودی نبرده‌ایم، از این رو لازم است که گسترش و تحکیم روابط خود را با کشورهای همسایه از جمله ایران و سوریه به جای اسرائیل متمرکز کنیم.

برخی کارشناسان معتقدند که با پایان گرفتن رقابت‌های انتخاباتی و تلاشی که لابی یهودی ترکیه برای کاهش آرای انتخاباتی حزب عدالت و توسعه صرف کرد، اکنون اردوغان به این نتیجه رسیده که برای تغییر رویکرد یهودی‌ها نسبت به خود از حجم تنش‌ها در روابط آنکارا – تلاویو بکاهد و حداقل این گونه وانمود کند که می‌خواهد صفحه‌ای تازه در روابط سرد شده دو طرف بگشاید.

این در حالی است که ماه گذشته میلادی ایالون در نشستی در تلاویو به سفیر ترکیه در اسرائیل توهین کرده بود و این مسئله باعث شده بود تا باز هم تنش‌ها در روابط دو طرف تشدید شود. بنا به گزارش‌ها در آن نشست هنگامی که سفیر ترکیه می‌خواسته بر صندلی‌ای که برای او در نظر گرفته شده بود، بنشیند ایالون به جای او می‌نشیند و او را وادار می‌کند که صندلی دیگری انتخاب کند. ایالون در پاسخ خبرنگاری که از او درباره این اتفاق پرسیده بود، گفت: «این حوادث سپری شده است بهتر است به فکر آینده باشیم. ما باید آنکارا را کمک کنیم که به بهبود روابط با اسرائیل فکر کند.»

در همین رابطه هیلاری کلینتون، وزیر امور خارجه ایالات متحده امریکا نیز از تصمیم ترکیه استقبال کرد و در کنفرانس مطبوعاتی که با همتای فیلیپینی خود در واشنگتن برگزار شده بود، گفت: «به اعتقاد ما اعزام کاروان آزادی 2 به غزه نتیجه‌ای در بر نخواهد داشت و تنها باعث خواهد شد که اسرائیل نسبت به ورود کشتی‌های خارجی متوجه به غزه به آب‌های خود تحریک شده و مواضع تازه‌ای را علیه فلسطینان اتخاذ کند.»

وی همچنین گفت: «این هفته دولت اسرائیل مسئولیت‌های قابل ملاحظه‌ای را در برابر بخش مسکن در اسرائیل اتخاذ کرده و اجازه داده که مواد ساختمانی به نوار غزه وارد شود.»  


نظر شما :