صالحی: بی‌سفیر بودن 40 سفارتخانه دروغ است

۲۰ تیر ۱۳۹۰ | ۲۰:۱۸ کد : ۱۴۵۳۸ سرخط اخبار
 در دو هفته گذشته اخباری درباره اینکه بیش از 40 سفارتخانه کشورمان در کشورهای مختلف ‏بی سفیر هستند منتشر شد.

پس از پیگیری های خبرآنلاین درباره بدون سفیر بودن تعدادی از سفارت خانه های کشورمان وزیر امور خارجه کشورمان گفت: اسامی تعدادی از سفیران و سرکنسول جدید در چند روز گذشته برای اعلام نظر نهایی درباره این افراد به رییس‌جمهور ارائه شد.

علی‌اکبر صالحی که امروز به اسلوونی سفر کرده است با رد برخی شایعات درباره نداشتن نمایندگی در 41 سفارت‌خانه ایران اظهار کرد: چنین امری امکان‌پذیر نیست. این موضوع مانند آن است که بگوییم از 21 وزارت‌خانه، 12 وزارت‌خانه وزیر ندارند و این شایعات به شدت تکذیب می‌شود.

صالحی تعداد نمایندگی‌های ایران در خارج از کشور را حدود 145 نمایندگی عنوان کرد و گفت: مدت ماموریت سفیران و نمایندگان سه سال است و به طور معمول هر سال حدود 50 رییس نمایندگی که یا سفیر و یا سرکنسول هستند، تعیین می‌شوند.

او با اعلام این خبر که به تازگی اسامی تعدادی از سفیران جدید و سرکنسولان به رییس‌جمهور برای اعلام نظر نهایی ارائه شده است، تصریح کرد: اکنون نمایندگی‌ها فاقد نماینده نیستند بلکه هر سال 45 رییس نمایندگی تعویض می‌شوند که باید افراد جدیدی جایگزین آن‌ها شوند و کسانی که ماموریت‌شان پایان یافته به کشور بازمی‌گردند.

رییس دستگاه دیپلماسی کشورمان خاطرنشان کرد: البته امکان دارد یکی دو سفارت مانند انگلیس که شرایط خاصی دارند، الان بدون سفیر باشند اما دارای سرپرست هستند. 

خبرآنلاین این موضوع را پیگیری کرده و امیدوار است در روزهای آینده آمار دقیقی درباره اینکه چه تعداد ‏از سفارتخانه‌های کشورمان بدون سفیر هستند در اختیار مخاطبان خود قرار دهد. ‏

بنا بر این گزارش، رامین مهمانپرست سخنگوی وزارت امور خارجه در گفت‌وگوی کوتاهی که با خبرآنلاین داشت وجود سفارتخانه‌های بدون سفیر را منکر شد و گفت: سفارتخانه بی سفیر نداریم.

وی ادامه داد: تنها یک یا دو سفارتخانه هستند که سفیر ندارند اما در حد کاردار اداره می‌شوند. در حقیقت اعلام وجود 45 سفارتخانه بی سفیر یک بی دقتی بوده است.

از سوی دیگر حسن قشقاوی، معاون کنسولی وزارت امور خارجه در تماس خبرآنلاین با وی اعلام آمار دقیق در این رابطه را وظیفه معاونت اداری - مالی این وزارتخانه دانست. همچنین در تماس با معاونت اداری مالی وزارت امور خارجه مقرر شد که این معاونت به صورت کتبی در این خصوص توضیحات لازم را ارائه نماید.

علاء‌الدین بروجردی رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در پاسخ به این پرسش که چه تعداد از سفارتخانه‌های کشورمان بدون سفیر هستند؟ گفت: به طور معمول در زمان تغییر سفرا - یعنی پایان دوران مسؤولیت یک سفیر و آغاز دوران مسؤولیت سفیر بعدی - تعدادی از سفارتخانه‌ها بی‌ سفیر می‌مانند. در واقع یک فاصله کوتاه میان رفتن و آمدن یک سفیر وجود دارد. مسأله مهم، بررسی این نکته است که چه تعداد سفیر مصوب داریم که در محل سفارتخانه‌هایشان حاضر نیستند.

کاظم جلالی، عضو دیگر کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم در پاسخ به این پرسش با بیان اینکه آمار دقیقی از تعداد سفارتخانه‌های بی سفیر ندارد، اظهار داشت: با این وجود به نظر می‌رسد تعداد سفارتخانه‌های بدون سفیر زیاد نیست، اما از آنجا که عده‌ای در شرف اتمام ماموریت‌شان هستند، برخی ممکن است آن سفارتخانه‌ها را بدون سفیر فرض کنند در حالی که اینگونه نیست.


نظر شما :