بوی جنگ می دهد این منطقه

۰۵ اسفند ۱۳۸۶ | ۱۷:۵۶ کد : ۱۵۵۵ آسیا و آفریقا
پس از ماه ها حملات هوایی پراکنده ارتش ترکیه به مخفیگاه های شورشیان حزب کارگران کرد (پ.ک.ک) در کوه های شمال عراق، ترکیه پنجشنبه بعدازظهر، تانک ها و نیروی زمینی خود را وارد شمال عراق کرد که باعث افزایش تنش ها بین دو کشور همسایه شد.
بوی جنگ می دهد این منطقه
پس از ماه ها حملات هوایی پراکنده ارتش ترکیه به مخفیگاه های شورشیان حزب کارگران کرد (پ.ک.ک) در کوه های شمال عراق، ترکیه پنجشنبه بعدازظهر، تانک ها و نیروی زمینی خود را وارد شمال عراق کرد.
 
این اقدام ترکیه تنش های بین دو کشور همسایه را افزایش داد. این اولین باری نیست که ترکیه برای مقابله با شورشیان حزب کارگران کرد وارد خاک عراق می شود. پس از ورود نیروهای آمریکایی به عراق، در سال 2003 برای اولین بار، نیروهای زمینی ارتش ترکیه به طور گسترده ای وارد خاک عراق شدند، در آن زمان نیز مقامات عراقی اقدام شورشیان کرد را محکوم کردند اما نمی خواستند شاهد حملات گسترده ترکیه در خاک کشورشان باشند.
 
هوشیار زباری، وزیر امور خارجه عراق در مصاحبه ای پس از ورود نیروهای زمینی ترکیه به خاک عراق گفت که: مسئله افزایش نیروهای ترکیه در خاک عراق، مسئله جدی است و ما امیدواریم که این مشکل هر چه زودتر حل شود چراکه تشدید حملات ارتش ترکیه و یا هر اشتباه کوچک دیگری می تواند به فاجعه ای بزرگ تر تبدیل شود.
 
پس از ساعت ها حملات هوایی ارتش ترکیه، سربازان ترک از کوه های هابور گذشتند و به مقر پ.ک.ک در شمال عراق رسیدند. تعداد سربازان ترکی که وارد خاک عراق شدند مشخص نیست اما مقامات آمریکایی و عراقی حضور بین 500 تا یک هزار سرباز ترک را تخمین زدهاند این درحالی است که تلویزیون های ترک اعلام کردند که بین 3 تا 10 هزار تن از سربازان خود را وارد خاک عراق کرده اند.
 
سخنگوی ارتش آمریکا در بغداد در پی اعلام ورود ارتش ترکیه به خاک عراق اعلام کرد که هنوز از اقدامات ارتش ترکیه در خاک عراق اطلاعاتی در دست نیست.
 
وی گفت که هنوز نمی دانیم که نیروهای ترک تا چه اندازه در خاک عراق پیشروی کرده اند و تا کجا پیش خواهند رفت. ارتش ترکیه اعلام کرده است که به شدت از هرگونه آسیبی به غیر نظامیان جلوگیری خواهند کرد و ما بر این باوریم که آنها به دنبال گروه تروریستی وارد خاک عراق شده اند.
 
اما احمد دنیز، یکی از اعضای گروه پ.ک.ک گفت که تعدادی از شورشیان با سربازان ترک روز جمعه جنگیده اند. نیروهای ترک در حملات خود به خاک عراق سه پل را از بین برده اند. وی همچنین اعلام کرد که جنگجویان پ.ک.ک حدود 20 سرباز ترک را از پای درآورده اند. ما از آغاز حملات زمینی اطلاع داشتیم بنابراین به گروه های کوچک تری تقسیم شدیم و به سوی آنها آتش گشودیم. این جنگ همچنان ادامه خواهد داشت.
 
بنابه گزارش آناتولی، آژانس خبری ترکیه، ارتش ترکیه اعلام کرده است که 24 نفر از اعضای پ.ک.ک در حملات اخیر ارتش به قتل رسیده اند و 5 سرباز ترک نیز در این حملات کشته شده اند.
 
ارتش ترکیه اعلام کرد که حمله ارتش ترکیه به شمال عراق بزرگترین عملیان طی دهه گذشته است و تا زمانیکه که خطر پ.ک.ک به طور کامل برطرف نشود این عملیات ادامه خواهد داشت.
 
این درحالی است که آمریکا در خصوص محدود کردن عملیات ارتش ترکیه در شمال عراق به این کشور هشدار داد و از ترکیه خواست تا عملیات نظامی ترکیه هر چه سریع تر به نتیجه نهایی خود برسد. همچنین دولت عراق از ترکیه خواست با ادامه عملیات نظامی در شمال عراق، امنیت منطقه را تهدید نکند.
 
اتحادیه اروپا و سازمان ملل نیز به ترکیه در خصوص افزایش حملات به شمال عراق هشدار دادند. چراکه نگران افزایش تنش ها در یکی از آرام ترین مناطق عراق هستند. اقدامات اخیر ارتش ترکیه می تواند موجب شورش کردهای مقیم این کشور شود.
 
سربازان کرد منطقه شمال عراق روز جمعه به حالت آماده باش بودند. خبرگزاری های کرد اعلام کردند که سربازان از شهر اربیل، مرکز حکومت کردها به سمت داهاک در شمال اعزام شده اند.
 
درگیری بین پ.ک.ک و ترکیه سال ها است که ادامه دارد و تا کنون جان هزاران نفر را گرفته است. شورشیان کرد خواهان حقوق بیشتری برای جمعیت کرد ترکیه هستند، این درحالی است که بارها اعلام کرده اند که کردستانی مستقل می خواهند.
 
درگیریهای بین شورشیان کرد و ارتش ترکیه اکتبر سال گذشته در پی کشته شدن 12 سرباز ترک در نزدیکی مرز ترکیه افزایش یافت. مقامات ترک اعلام کردند که برای پایان دادن به حملات شورشیان کرد، اقدامات لازم را انجام خواهند داد. با وجود آغاز فصل سرما، ترکیه مواضع پ.ک.ک در شمال عراق را هدف بمباران قرار داد.
 
واقعیت های موجود
دولت ترکیه و ارتش این کشور تحت فشارهای داخلی برای مقابله با حزب کارگران کرد قرار گرفتند. آنکارا مدعی است که پ.ک.ک نزدیک به 40 هزار شهروند ترک را از سال 1984 به قتل رسانده است. ترکیه، آمریکا و اتحادیه اروپا پ.ک.ک را به عنوان یک سازمان تروریستی شناخته اند.
 
ترکیه اعلام کرده است که با توجه به قوانین بین المللی می تواند به پ.ک.ک در عراق حمله کند. همچنین اعلام کرده است که حدود 3 هزار شورشی کرد در این منطقه زندگی می کنند.
 
ارتش ترکیه از ماه اکتبر پس از رای نهایی پارلمان ترکیه برای حمله به شمال عراق، حملات محدود به شمال عراق را آغاز کرد.
 
عبدالله گل، رییس جمهور ترکیه روز جمعه اعلام کرد که من معتقدم عملیات اخیر به صلح و ثبات در منطقه کمک خواهد کرد.
 
صلیب سرخ عراق اعلام کرد که در پی عملیات زمینی ارتش ترکیه 4 پل نابود شد و 11 خانوار که جمعیت آنها به کمتر از 100 نفر می رسید خانه های خود در این منطقه را ترک کردند. رییس این سازمان اعلام کرد که غیر نظامیان از آنجا که نمی دانند که ارتش ترکیه تا کجا در خاک عراق پیشروی خواهد کرد خانه های خود را ترک کردند.
 
دولت مرکزی عراق از طرفین برای رسیدن به یک راه حل دیپلماتیک دعوت کرده است.
 
وزیر امور خارجه عراق در همین راستا در مصاحبه با تلوزیون العربیه اعلام کرد که این حق ترکیه نیست که امنیت منطقه را به خطر بی اندازد و اهدافی به جز پ.ک.ک را هدف قرار دهد. در این صورت موقعیت خطرناکی به وجود خواهد آمد. .
 
گارت چنگیز، یکی از کارشناسان حوزه امنیت ترکیه گفت که ارتش در دهه 1990 50 هزار نیرو برای نابودی پ.ک.ک اعزام شد که نتوانست موفق شود. عملیات اخیر از نظر روانی می تواند تاثیر کمی داشته باشد.

نظر شما :