ضيافت بغداد براى احمدى نژاد

۱۲ اسفند ۱۳۸۶ | ۲۰:۴۰ کد : ۱۵۷۱ اخبار اصلی
گفت و گوى روزنامه ايران با رئيس فراکسيون ائتلاف يکپارچه مجلس عراق
ضيافت بغداد براى احمدى نژاد
محمود احمدى نژاد، رئيس جمهورى ايران، امروز به دعوت رسمى جلال طالبانى، همتاى عراقى خود راهى بغداد مى شود. از زمان وقوع انقلاب اسلامى ايران در سال ۱۳۵۷ اين نخستين بارى است که يک رئيس جمهور به عنوان بالاترين مقام اجرايى کشور راهى عراق مى شود و اين موضوع خود مى تواند مهم ترين دليل براى ارزيابى ميزان اهميت اين سفر باشد.
 
از مدت ها پيش برخى رسانه ها و محافل عربى منطقه کوشيدند با جنگ روانى ابعاد و اهداف اين سفر را وارونه جلوه دهند. آنچه اما از بغداد خبر مى رسد حکايت ديگرى است که نشان از بروز يک رويداد تاريخى در روابط تهران ـ بغداد دارد.
 
چند و چون اين سفر را با شيخ جلال الدين الصغير رئيس فراکسيون ائتلاف يکپارچه در پارلمان عراق و از سياستمداران بانفوذ اين کشور در ميان گذارده ايم.
 
نگاه طيف سياستمداران عراق به اين سفر چيست؟
سفر آقاى احمدى نژاد، رئيس جمهور ايران، به عراق، براى ما از اهميت بسيار بالايى برخوردار است. بخصوص آن که در عمر نظام جمهورى اسلامى ايران اين نخستين بارى است که سفرى با چنين سطحى و با حضور رئيس جمهور ايران انجام مى شود.
 
معتقدم عراق به انجام چنين سفرهايى از سوى کشورهاى منطقه و از سوى کشورهايى که مى توانند در امنيت عراق مفيد باشند، نيازمند است. ايران و عراق منافع مشترک فراوانى دارند و شخصاً اميدوارم اين سفر منشأ برکات فراوانى براى دو ملت ايران و عراق شود. ملت و دولت ايران و عراق ارتباطات بسيارى با هم دارند.
 
نگاه دولتمردان عراق پس از صدام به تهران چگونه است. اصول استراتژيک عراق در همکارى با ايران چيست؟
بعد از سقوط حکومت حزب بعث و از بين رفتن حکومت صدام ما همچنان از گرفتارى ها و چالش هايى که وى در ارتباط با کشورهاى همسايه و منطقه ايجاد کرده است، رنج مى بريم.
 
دولت عراق هنگام همکارى با همسايگان و از جمله ايران اين موضوع و نگاه تاريخى را مدنظر قرار مى دهد. نگاه دولتمردان و سياسيون عراق به تهران همواره نگاهى مثبت و تمايل به رابطه اى فراگير بوده است. از همين روست که توقع ما از سفر آقاى احمدى نژاد به عراق بسيار بالاست و با زمينه هاى مشترکى که هر روز پيدا مى شود، طبيعتاً انتظارات ما نيز افزايش پيدا خواهد کرد.
 
برخى مقامات سياسى و نظامى ايالات متحده در عراق ابراز تمايل کرده اند که در اين سفر با آقاى احمدى نژاد ديدار کنند. به عنوان يک سياستمدار عراقى فکر مى کنيد اين ديدار انجام شود؟
اين موضوع به تصميم نظام جمهورى اسلامى ايران و شخص آقاى احمدى نژاد مربوط است اما به عنوان يک سياستمدار عراقى عرض مى کنم که کشور عراق به اين قبيل ديدارها و گفت وگوها نياز دارد. ما به عنوان سياسيون عراق اين ديدارها را بسيار مفيد مى دانيم و اميدواريم به رفع نگرانى هاى مشترک ميان تهران و بغداد کمک کند.
 
نکته و واقعيتى که بايد در اين قبيل سؤالات مدنظر قرار بگيرد اين است که آمريکا در عراق حضور دارد و نمى توانيم حضور آن را منکر شويم. با اين نگاه بايد کوشيد تا به نحوى نگرانى هاى دو طرف رفع شود.
 
مهم ترين موضوعات مورد بحث مقامات تهران و بغداد چه خواهد بود؟
الآن نمى توانم جزئيات اين ديدار را توضيح دهم؛ اجازه دهيد اين ديدار انجام شود و سپس در مورد جزئيات صحبت شود. ما مشتاقانه آماده حضور آقاى احمدى نژاد در عراق هستيم.
 
آيا برنامه اى براى سخنرانى آقاى احمدى نژاد در پارلمان عراق پيش بينى شده است؟
به دليل تعطيلات پارلمان، چنين برنامه اى پيش بينى نشده است. اما ايشان در طول سفر با اکثر مقامات بغداد گفت وگو خواهند کرد.

نظر شما :