ادعای نشریه فوربس:

تحریم‌ها علیه ایران کافی نیست

۲۰ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۸:۱۸ کد : ۱۶۱۴۱ اقتصاد و انرژی
مارک دابوز مدیر بنیادی تحت عنوان "دفاع از دمکراسی" است که رهبری پروژه‌های تحریم‌های ایران و سوریه و ترویج دموکراسی از طریق تکنولوژی را بر عهده دارد. وی اخیرا در مقاله‌ای در نشریه فوربس مدعی شده که تحریم‌های اعمالی علیه ایران کافی نیست.
تحریم‌ها علیه ایران کافی نیست

دیپلماسی ایرانی: مارک دابوز مدیر بنیادی تحت عنوان "دفاع از دمکراسی" است که رهبری پروژه‌های تحریم‌های ایران و سوریه و ترویج دموکراسی از طریق تکنولوژی را بر عهده دارد. وی اخیرا در مقاله‌ای در نشریه فوربس مدعی شده که تحریم‌های اعمالی علیه ایران کافی نیست. بنا بر ادعای وی با گذشت 10 سال از حملات تروریستی 11 سپتامبر در آمریکا، جمهوری اسلامی مهمترین تهدید علیه امنیت ملی آمریکا به شمار می‌رود و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز در این تهدید نقش دارد. این در حالی است که سپاه در 30 سال گذشته مسئولیت جنگ علیه آمریکا، توسعه تسلیحات هسته‌ای و موشکی و حمایت از گروه‌های تندرو را نیز بر دوش داشته است.

نویسنده این مطلب در ادامه ادعاهای بی پایه و اساس خود می نویسد:  ترتیب دادن اقدامات ضد آمریکایی سپاه همزمان با حمایت تهران از رژیم بشار اسد در سوریه، پشتیبانی از حماس و حزب‌الله و نظامیان تندرو در عراق بوده است. حتی برخی ادعای رابطه داشتن تهران با گروه سنی القاعده را نیز مطرح می‌کنند که بارها از سوی جمهوری اسلامی تکذیب شده است. نیرو‌های سپاه با در اختیار داشتن پول نفت و گذرنامه‌های دیپلماتیک به سراسر جهان سفر کرده و از حمایت سفارتخانه‌های ایران در دیگر کشور‌ها برای عملیات خارجی خود بهره‌مند است. همچنین سپاه در سازمان ملل، اوپک و دیگر سازمان‌های بین‌المللی نیز نفوذ دارد و باید گفت که یکی از مقامات تحریم شده سپاه هم اکنون وزیر نفت جمهوری اسلامی است که در جلسات اوپک در وین شرکت خواهد کرد.

 وزیر امور خارجه و رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز هر یک در فهرست تحریم‌های مسافرتی و بلوکه اموال در سطح بین‌المللی قرار دارند اما با تحت پوشش سمت‌هایی که به آنها محول شده به تکرار به ژنو، وین و نیویورک سفر می‌کنند. در واقع باید گفت که آمریکا و متحدان اروپایی اش که با تلاش فراوان این تحریم‌ها را علیه مقامات سپاه به تصویب رسانده بودند اکنون زمانی که آنها در نشست‌های بین‌المللی حاضر می‌شوند، موضوع تحریم را کاملا نادیده می‌گیرند.

 بنا بر ادعای نویسنده این مقاله، القاعده که تنها به کمک مالی خارجی وابسته است همواره آرزوی نفوذی همچون نفوذ سپاه در عرصه داخلی و بین‌المللی را داشته است. باید گفت که سپاه پاسداران تنها یک نیروی امنیتی و نظامی در ایران نیست، بلکه این گروه یک قطب اقتصادی با در اختیار داشتن صدها شرکت فعال در بخش‌های مختلف اقتصاد ایران به شمار می‌رود. سپاه از طریق قراردادهایی که در بخش انرژی، خودروسازی، حمل و نقل، پروژه‌های خدمات عمومی دارد میلیاردها دلار در آمد داشته و از طریق کنترل صادرات نفت ایران نیط بالغ بر 100 میلیون دلار در سال درآمد دارد.هرچند دولت اوباما توانسته با پیگیری‌ها و تلاش‌های منسجم تحریم‌های یکجانبه و چند جانبه‌ای را علیه ایران اعمال کند که بخش عمده تمرکز آن بر سپاه است ، اما این تحریم‌ها در تغییر رفتار ایران موثر نبوده‌اند.

 باید گفت که تحریم‌ها برای سرمایه‌گذاری در بخش انرژی ایران هزینه‌ای 60 میلیارد دلاری به همراه داشته و منابع گازی 4/4 هزار میلیارد دلاری ایران را از دستیابی به بازار بازداشته‌اند. همچنین تحریم‌ها موجب شده که ایران در دریافت پول نفت از هند، چین و کره جنوبی دچار مشکل شود. اما این تحریم‌ها سیاست‌های تهران را تغییر نداده است زیرا واشینگتن و بروکسل از میلیون‌ها دلار هزینه صورت گرفته برای تقویت گروه‌های مخالف ایران استفاده نکرده‌اند. اکنون با گذشت 30 سال که ایران شعار مرگ بر آمریکا سر می‌دهد، و 10 سال پس از حملات 11 سپتامبر، واشینگتن باید اهمیت تهدید ایران علیه منافع آمریکا در خاورمیانه و فراتر از آن را درک کرده و رویکردی قاطع در جهت مقابله با آن اتخاذ کند.   


نظر شما :