چرا کامرون به روسیه رفت؟

سفری برای رفع کدورت‌های سیاسی

۲۳ شهریور ۱۳۹۰ | ۱۸:۲۱ کد : ۱۶۲۳۷ اروپا
دیپلماسی ایرانی با محمود شوری کارشناس روسیه، درباره اهداف سفر دیوید کامرون به روسیه گفتگویی داشت که در زیر می‌خوانید.
سفری برای رفع کدورت‌های سیاسی
دیپلماسی ایرانی: نخست وزیر بریتانیا دیوید کامرون روز گذشته را مهمان کرملین نشین های روس بود. یخ حاکم بر روابط روسیه و بریتانیا در چند سال اخیر به گونه ای بود که هیچ کدام از نخست وزیران انگلیس بار سفر به مسکو نمی بستند. با اینهمه گویا نزدیکی نسبی روسیه به آمریکا در سه سال اخیر ریاست جمهوری باراک اوباما ، حسادت اروپایی ها را برانگیخته که کامرون شال و کلاه کرده و به دیدار مدودف شتافته است. دیپلماسی ایرانی با محمود شوری کارشناس روسیه، درباره اهداف این سفر گفتگویی داشت که در  زیر می‌خوانید:

 

علت سفر اخیر آقای کامرون به روسیه چه بوده است؟

 

روابط روسیه و انگلستان از سال 2005 زمانی که یکی از افسر سرویس‌های اطلاعاتی لندن در روسیه به قتل رسید( انگیسی‌ها مدعی بودند این افسر سرویس‌های جاسوسی روسی بود) رو به سردی گرایید و روابط آنها تیره شد. حتی سال گذشته شاهد بودیم که دو کشور اقدام به اخراج برخی از دیپلمات‌های خود کردند. از سال گذشته روسیه و انگلستان روابط سردی را پشت سر گذاشتند.

پس از 6 سال این اولین بار است که یک مقام انگلیسی به روسیه سفر می‌کند، اما در طول شش سال گذشته دیدراهایی میان نخست وزیر انگلستان و رییس جهمور روسیه در مجامع بین‌المللی وجود داشته است.

این امرکه چرا انگلیسی‌ها امروز علاقه‌مند شدند که دوباره روابطشان را با روسیه تجدید کنند، مهمترین دلیلی که خود آنها مطرح کرده‌اند همکاری‌های اقتصادی میان دو کشور است. با توجه به اینکه کشورهای اروپایی با برحان اقتصادی روبرو هستند و فشارهای اقتصادی زیادی را متحمل می‌شوند، انگلیسی‌ها علاقه ندارند که نوع روابط سیاسی آنها با روسیه تاثیری بر روابط اقتصادی آنها بگذارد و یا به عبارت دیگر روابط تیره سیاسی اثرات منفی بر روابط اقتصادی و تجاری دو کشور داشته باشد. به همین دلیل در این سفر بیشتر بحث‌ها بر همکاری‌ةا یاقتصادی و تجاری میان روسیه و انگلیس متمرکز بود. انگلیسی‌ها درخواست روسیه را برای از سرگیری همکاری‌های امنیتی را رد کردند . با توجه به اتفاقاتی که در گذشته رخ داده بود، آنها بر این باورند تا زمانی که مسایل اون زمان مشخص نشده است، نباید همکاری‌های امنیتی را دنبال کرد.

بنابراین دو کشور درباره مسایل اقتصادی به طور جدی بحث و گفتگو کردند و تعدادی از بازرگان  انگلیسی هم در این سفر آقای کامرون را همراهی ‌کردند. حجم روابط اقتصادی که میان روسیه و انگلستان وجود دارد، حدود 10 میلیارد دلار است که نزدیک به 7 میلیارد آن صادرات روسیه به انگلستان است و آنها نیز بخش عمده‌ای از سرمایه‌گذاری در روسیه را برعهده دارند و بخشی از سرمایه خارجی روسیه از طریق انگلستان تامین می‌شود. این موضوعات بر تجدید روابط انگلیس با روسیه تاثیرگذار بوده است. همچنین با توجه به مسایل بحران‌های اقتصادی که از این فرصت برای پیشبرد همکاری‌های اقتصادی خود استفاده کنند.

 

آیا درباره وضعیت سوریه و تصویب قطعنامه هم مذاکراتی انجام شده است؟

 

مسایل بین‌المللی همیشه بخشی از این گفتگوها را تشکیل می‌دهد. مباحث مربوط به خاورمیانه و تروریسم هم موضوعاتی است که قطعا دو کشور درباره آن مذاکراتی داشتند. اما اطلاعات خاصی درباره این موضوع که آیا روسیه وانگلستان دراین زمینه توافق نظر داشتند یا خیر، اعلام نشده است. حتی درباره این امر که انگلیسی‌ها به دنبال جلب نظر روسیه برای فشار بیشتربر سوریه چه تلاش‌هایی داشته‌اند نیز به صورت رسمی اخباری از آن اعلام نشده‌است. اما در ارتباط با بحث تروریسم گفتگوهایی میان دو کشور صورت گرفته وهمکاری‌هایی هم وجود دارد، که سعی در گسترش آنها دارند.

 

روسیه اعلام به رسمیت شناختن فلسطین را کرده است، آیا درباره این موضوع با کامرون مذاکره کردند؟

 

بعید به نظر می‌رسد که بحث این موضوعات شده باشد. مواضع روسیه در قبال فلسطین مواضع مشخصی است. روس ها اعلام کردند که دولت فلسطین را به رسمیت می‌شناسند و همچنان بر این موضع خود هستند. اما بعید می‌دانم که انگلیسی‌ها تاثیری بر این دیدگاه روسیه داشته باشند.

 

تا چه اندازه می‌توان به این سفر برای رفع اختلاف‌ها میان دو کشور خوش‌بین بود؟

 

دو کشور روسیه و انگلستان دو قدرت بزرگی هستند که عضو شورای امنیت بوده و در جایگاه‌های متفاوتی با یکدیگر تبادل نظر دارند. به عنوان مثال در شورای امنیت در ارتباط با بحث خاورمیانه، ایران و مسایل دیگر ناگزیر به همکاری با یکدیگرند. روسیه در جقیقت شریک تجاری مهم اروپاست و یکی از تامین‌کنندگان اصلی انرژی اروپا محسوب می‌شود .بنابراین خیلی نمی‌شود که این روابط سرد در فضای دو کشور ادامه پیدا کند. به عبارت دیگر منافعی برای دو کشور وجود داشت که این فضای سرد را کنار زده و مشکلات راحل کنند. اگرچه روس‌ها بر این باروند که اتفاقی نیفتاده است که صحبت از سرگیری روابط شود و روابط اقتصادی در سطح عالی وجود داشته است، اما به شکل رسمی این سفر می‌تواند نقطه پایانی برای سردی روابط میان دو کشور باشد.

 

نظر شما :