پیشنهاد نیویورک تایمز:

تحریم‌های جدید علیه ایران وضع کنید

۲۶ شهریور ۱۳۹۰ | ۲۰:۲۷ کد : ۱۶۳۰۴ اقتصاد و انرژی
نیویورک تایمز در سرمقاله خود با اشاره به گذشت 15 ماه از آخرین دور ازتحریم‌ها علیه ایران می‌نویسد: «اکنون ایالات متحده و متحدانش باید به شورای امنیت بازگردند و حتی برای اعمال مجازات‌های سخت تر علیه ایران تلاش کنند.»
تحریم‌های جدید علیه ایران وضع کنید
دیپلماسی ایرانی: «پنج ماه بعد از این که شورای امنیت سازمان ملل حکم به تعلیق غنی سازی اورانیوم از سوی ایران داد، این کشور همچنان در حال غنی سازی اورانیوم است و از شفافیت برنامه هسته ای اش سر باز می‌زند. تهران به روشنی امیدوار است که جامعه جهانی یا این موضوع را فراموش کند و یا با آن موافقت کند. اما چنین چیزی بسیار خطرناک خواهد بود».

این بخشی از سرمقاله امروز نیویورک تایمز است که با عنوان «بلندپروازی‌های تهران» به برنامه هسته ای ایران می‌پردازد. این روزنامه در ادامه به آخرین گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی‌می‌پردازد و می‌نویسد: «این گزارش یک تذکر هشدارآمیز هم در مورد حجم و طول مدت برنامه‌های هسته ای ایران است که تلاش می‌کند به کتمان حقیقت بپردازد. آژانس نگرانی جدی خود را در مورد فعالیت‌های مرتبط فاش نشده گذشته و حال هسته ای ایران با احتمال ابعاد نظامی‌اعلام می‌کند.»

نیویورک تایمز با اشاره به این نکته گزارش آژانس که ایران تولید اورانیوم با خلوص 20 درصد را به طور چشم گیری افزایش داده است می‌نویسد: «این کار به جای تولید اورانیوم با خلوص 3.5 درصد صورت گرفته است که معمولا برای سوخت نیروگاه‌های هسته ای استفاده می‌شود. این اقدام یک گام مهم در نزدیک شدن به آستانه 90 درصد است که برای ساخت سوخت تسلیحات هسته ای مناسب است. تهران می‌گوید این کشور می‌خواهد به ذخیره سازی این مواد برای تحقیقات پزشگی اش در رآکتور تحقیقاتی تهران بپردازد اما این مقدار بسیار بیشتر از آن چیزی است که مورد نیاز است و این موضوع دلیلی دیگر برای مشکوک بودن این اقدام است. در همین حال تهران اعلام کرده است که در حال انتقال تولیدات اورانیوم با غنای بالاتر خود به یک سایت نظامی‌زیرزمینی و به شدت حفاظت شده در نزدیکی شهر قم است.»

در حالی که گزارش آژانس به همکاری‌های ایران با بازرسان آژانس اشاره می‌کند نیویورک تایمز می‌نویسد: «ایران با بازرسان آژانس بین المللی اتمی‌به طور گزینشی همکاری می‌کند. این اتفاق وقتی می‌افتد که ایران می‌خواهد فشار جامعه بین المللی را منحرف کند. در این راستا ماه گذشته به یک مقام بلندپایه آژانس اجازه دسترسی به بسیاری از تاسیسات خود را داد. اما آژانس می‌گوید بسیاری از سوالات در این رابطه بدون پاسخ مانده است و هنوز نمی‌تواند تایید کند که این برنامه صلح آمیز است. تنها خبر خوب این است که برنامه هسته ای ایران به سرعتی که بسیاری نگران بودند پیش نمی‌رود. این موضوع در نتیجه کرم کامپیوتری استاکس نت و تحریم‌هایی است که واردات مواد مورد نیاز را برای تهران سخت تر کرده است.»

سرمقاله نیویورک تامیز به اشاره به طرح گام به گام روسیه برای حل موضوع هسته ای ایران می‌نویسد: «مسکو، شریک تجاری و تامین کننده تاریخی ایران اکنون به نظر می‌رسد که مصمم است تا فشار بر ایران را کاهش دهد. مقامات روسی طرحی با عنوان طرح گام به گام پیشنهاد کرده اند. این طرح راهکاری مبتنی بر مذاکره است که تحت آن ایران به سوالات باقی مانده در مورد برنامه هسته ای اش پاسخ می‌دهد و در مقابل با کاهش تحریم‌ها پاداش می‌گیرد. ما همه جزئیات این طرح را نمی‌دانیم اما کارشناسان می‌گویند که به نظر می‌رسد تاکید این طرح بیشتر بر کاهش تحریم‌ها باشد و کمتر بر متقاعد کردن ایران به کاهش تلاش‌های هسته ای اش می‌پردازد. آژانس بین المللی انرژی اتمی، در دوران مدیریت محمد البرادعی، راهکاری مشابه را امتحان کرد اما از ایران پاسخ بسیار کمی‌دریافت کرد. در حالی که ایران وقت بیشتری به دست آورد که به تولید اورانیوم غنی شده فراوان تر اقدام کند.»

در نهایت نیویورک تایمز با اشاره به این که هر ترکیبی از تحریم‌ها و پاداش‌ها نمی‌تواند موثر واقع شود تحریم‌های بیشتر علیه ایران را پیشنهاد می‌کند و می‌نویسد: «ما اطمینان داریم که فشار کمتر قطعا منجر به این خواهد شد که ایران برنامه هسته ای اش را به پیش خواهد برد. 15 ماه از زمانی که آخرین دور از تحریم‌ها تصویب شده گذشته است. اکنون ایالات متحده و متحدانش باید به شورای امنیت بازگردند و حتی برای اعمال مجازات‌های سخت تر علیه ایران تلاش کنند. به نظر می‌رسد که این تنها راه برای جلب توجه تهران است. »

 

نظر شما :