دو استعفا و يک تغيير پست معنادار کادر آمریکایی در منطقه

۲۷ اسفند ۱۳۸۶ | ۱۴:۴۱ کد : ۱۶۳۹ اخبار اصلی
استعفای دریاسالار ویلیام فالون را باید یکی از جنجالی ترین وقایع در آخرین سال ریاست جمهور بوش دانست. این استعفا در زمانی به وقوع پیوست که پیش از این گزارش هایی در مورد استعفای رایان کروکر و تغییر پست دیوید پترائوس منتشر شده و احتمال تغییر نقشه نظامی منطقه را افزایش داده است.
دو استعفا و يک تغيير پست معنادار  کادر آمریکایی در منطقه
اولین واکنش کاخ سفید در مورد استعفای سرفرماندهی مرکزی آمریکا اینبود که گزارش ها در مورد ارتباط این استعفا با موضوع حمله نظامی به ایران را منکرشود.
 
پیش از این مجله " اسکوایر" با انتشار مقاله ای ویلیام فالون که 16 مارس  2007 جایگزین ژنرال ابی زید شده بود را به عنوان مخالف سرسخت سیاست های بوش در قبالایران معرفی و او را تنها صدا در مقابل اقدام نظامی به منظور متوقفساختن برنامه های هسته ای ایران توصیف کرده بود.
 
با این حال رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا، گفت که فالون خودش درخواست بازنشستگی کرد و معتقد است که این اقدامی به جا بوده است.
 
این استعفا موجب شد تا کارشناسان اعلام کنند که با وجود کاهش احتمال تهاجم آمریکا به ایران پس از گزارش NIE، کاخ سفید هنوز گزینه نظامی علیهاین کشور را روی میز دارد و در حالی که کمتر از یک سال تا پایان دوره ریاست جمهوریجورج بوش باقی مانده است، به آن جدی فکر می کند.
 
چند ماه پیش دریاسالار فالون طی مصاحبه با رسانه های مختلف از جمله شبکه الجزیره و روزنامه فایننشال تایمز آشکارا گفته بود که نمی تواند مجبور به انجام جنگ با ایران در آینده ای نزدیک شود. وی تاکید کرده بود که کوفتن مداوم بر طبل جنگ [با ايران ] که از واشنگتن به گوش مى رسد، نه مفيد است و نهکمکى مى‌کند.
 
فالون افزود:" من اميدوارم جنگى در کار نباشد و اين همان هدفى است که بايد براى آنفعاليت کنيم."
 
در همین حال مجله تایم نوشت که کناره ‌گيريفالون تاييدى بر اين امر است که دولت بوش هيچ مخالفتى را در زمينه جنگ و صلحنمى‌پذيرد. اين هفته نامه به نقل از يکى از درياسالاران بازنشسته ارتش آمريکا نوشت:" بوشمى‌گويد به حرف‌ هاى فرماندهان خود در ميدان نبرد گوش مى‌دهد، اما اگر آنها حرفى برخلاف ميل او بزنند، وى آنها را برکنار خواهد کرد."
 
تاکنون تئورى هاى مختلفى در مورد اين استعفا مطرح شده است. يکى از اين تئورى هاى اين است که به درياسالار فالون دستور داده شده کارى را انجام دهد که معتقد است کاملا غلط و نادرست است. به عقيده کارشناسان اين موضوعى است که فقط مى تواند به ايران مربوط شود.
 
مصاحبه هاى پيشين فالون نشان مى دهند که او به هيچ وجه اقدام نظامى عليه ايران را ضرورى نمى داند و در مقابل آن مقاومت کرده است. به همين دليل تحت فشار بوده اما اين هم به هيچ وجه مصلحت آميز نخواهد بود که وى اين مخالفت و خواسته قلبى خود را علنى کند.
 
يکى ديگر از تئوری ها اين است که احتمالا يک موضوع غيرقانونى و غيراخلاقى در مورد اقدامات و سياست آمريکا در منطقه تحت فرماندهى فالون پيش آمده است که وى را به سوى يک تصميم نهايى در انتخاب ميان دو گزينه ممکن سوق داده است. محتمل ترين حدس مى تواند در مورد اوضاع جارى در کشورعراق باشد.
 
گزارش ها حاکى است که افزايش نيروهاى آمريکايى در عراق ( Surge ) نتوانسته است آن چنان که بايد به نتايج مطلوب خود دست يابد. اين موضوعى است که ‍ژنرال پترائوس در مصاحبه اخيرش با روزنامه واشنگتن پست از آن سخن به ميان آورده و گفت که اين واقعيتى است که در گزارش مشترک وى و رايان کروکر در کنگره آمريکا منعکس خواهد شد.
 
بر اساس اين تحليل احتمالا به فالون گفته شده است که نيروهاى آمريکايى در آينده اى نزديک عراق را ترک نخواهند کرد. بدين ترتيب با توجه به اتهاماتى که عليه آمريکا در مورد غارت نفت عراق مطرح است، به نظر مى رسد که پذيرفتن ادامه حضور نظامى گسترده در عراق از سوى فالون کار دشوارى بود و او بايد بيشتر بار اين اتهامات را تحمل مى کرد.
 
منابع نزديک به پنتاگون و کنگره آمريکا گفته اند که فالون معتقد است که اوضاع در عراق رو به بهبود است، اما اوضاع امنيتى در افغانستان رو به وخامت گذاشته و هرچه سريعتر بايد برخى از نيروهاى آمريکايى مستقر در عراق به اين کشور منتقل شوند. اين رويکردى تا چند ماه پيش با رويه اى که مورد نظر پترائوس بود، در تناقض است.
 
روزنامه نيويورک تايمز چندى پيش گزارش داد که پنتاگون در نظر دارد تا ‍ژنرال پترائوس را جايگزين فالون کند. اما چندى است که موضوع نامزدى وى براى احراز فرماندهى عالى ناتو مطرح شده است. هنوز مشخص نيست که چه زمانى اين احتمال تحقق يابد، اما برخى گمانه زنى ها حکايت از اين دارند که اين مهم قبل از دوره رياست جمهورى جديد در آمريکا صورت خواهد گرفت.
 
اين درست زمانى است که قل دوم ديويد پترائوس يعنى رايان کروکر نيز که هم اکنون سفير واشنگتن در بغداد است، استعفا خواهد داد. اين دو قرار است هشتم و نهم آوريل گزارش خود در مورد اوضاع عراق را به کنگره آمريکا ارائه کنند. گزارشى که جورج بوش اعلام کرده است از چند ماه پيش منتظر نتايجش است تا بر اساس آن در خصوص کاهش نيروهاى آمريکايى در عراق تصميم گيرى کند.
 
روزنامه واشنگتن پست نوشت که کروکر قصد دارد اواسط ژانويه آينده و قبل از روى کارآمدن دولت جديد در واشنگتن خود را بازنشته کند. کارشناسان امور عراق نسبت به همزمانى خروجپترائوس و کروکر از عرصه‌ فعاليت نظامى و ديپلماتيک آمريکا در عراق که به ادعايآنها پيشرفت‌هاى زيادى را محقق ساخته‌اند، ابراز نگرانى کرده‌اند. مسئولان آمريکايى معتقدند که پترائوس نقش عظيمى درکاهش خشونت‌ها در سال 2007 ايفا کرد.
 
حالا اگر خروج ويليام فالون را نيز به اين معادله اضافه کنيم، مى توان اين حس را کرد که منطقه در آينده اى نزديک دستخوش تحولاتى جديد در عرضه نظامى خواهد شد. عرصه اى که چندى است پس از جنگ عراق تا حدى روى آرامش را به خود ديده است.

نظر شما :