سوییس؛ مشتری جدید گازی ایران

۲۷ اسفند ۱۳۸۶ | ۲۰:۱۳ کد : ۱۶۵۳ اخبار اصلی
وزیر امور خارجه سوییس به ایران سفر کرده است تا قرارداد خرید گاز از ایران توسط یک شرکت سوییسی را امضا کند. این قرارداد درحالی به امضا می رسد که برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا قصد دارند فعالیت های تجاری ایران و برنامه های بانکی این کشور را محدود کنند.
سوییس؛ مشتری جدید گازی ایران
میشلین کالمی ری، وزیر امور خارجه سوییس در روز یک شنبه شانزدهم مارس سال 2008 میلادی  به تهران سفر کرد تا قرارداد خرید گاز از ایران توسط یک شرکت سوییسی را به امضا برساند.
 
وزیر امور خارجه سوییس پیش از سفر به ایران اعلام کرد که این قرارداد گازی وابستگی اروپا به گاز روسیه را کاهش خواهد داد، وی همچنین در جریان سفر خود با وزیر امور خارجه و دیگر مقامات ایران دیدار و گفت و گو خواهد کرد.
 
میشلین کالمی ری، درخصوص تحریم های ایران و امضای قرارداد درخصوص خرید گاز اعلام کرد که این قرارداد گازی بین شرکت EGL سوییس و شرکت ملی صادرات گاز ایران منعقد خواهد شد و تحریم های سازمان ملل متحد را زیر پا نمی گذارد.
 
وزیر امور خارجه سوییس عنوان کرده است که برای دیدار و امضای این قرار داد به ایران دعوت شده است و در این راستا منافع استراتژیک سوییس قرار دارد و منابع تامین انرژی را تنوع بخشی کند.
 
وی تصریح کرد که ما با این کار وابستگی خودمان و اروپا را به گاز روسیه کاهش می دهیم.
در همین راستا، سید محمد علی حسینی، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفته که در سفر خانم کالمی ری به تهران دو طرف درباره روابط دوجانبه، مسائل منطقه ای و همکاری های اقتصادی از جمله انرژی گفت و گو خواهند کرد.
 
از آنجا که کشور سوییس حافظ منافع دولت آمریکا در ایران به شمار می رود، برخی بر این عقیده بودند که احتمال دارد که وزیر امور خارجه سوییس حامل پیامی از طرف آمریکا باشد که سخنگوی وزارت امور خارجه این خبر را رد کرد و اعلام کرد که چارچوب های این سفر تنها مسائلی است که در برنامه قرار دارد.
این درحالی است که وزارت امور خارجه سوییس اعلام کرد که خانم کالمی ری در خصوص مسائل حقوق بشر در ایران و لحن مقامات این کشور در مقابل اسراییل نیز گفت و گو خواهد کرد.
 
این درحالی است که هنری کسینجر چندی پیش اعلام کرده بود که تنها راه حل مشکل ایران و آمریکا مذاکره است. آقای حسینی واضع اخیر هنری کسینجر در خصوص لزوم مذاکره مستقیم ایران و آمریکا را تحلیل شخصی این مقام سابق آمریکایی عنوان کرد و یادآور شد که تهران در این خصوص پیامی از کانال های رسمی آمریکا دریافت نکرده است اما در عین حال برنامه ای برای گفت و گو دوجانبه با آمریکا ندارد.
 
یک روزنامه نگار سوییسی اعلام کرد که دولت سوییس مفاهیم سیاسی قرارداد گازی را حذف کرده است و تنها به بخش اقتصادی این قرارداد بسنده کرده است.
سفیر آمریکا در برن پیش از این اعلام کرده بود که قراردادهای جدید و بزرگ نفتی و گازی با ایران درست زمانی که ایران تحریم های سازمان ملل را به چالش می کشد می تواند حامل پیم های اشتباهی برای ایران باشد. اما تحریم های ایران تنها در بخش سرمایه گذاری است ولی شرکت سوییسی قصد خرید گاز از ایران را دارد.
 
این قرارداد درحالی به امضا می رسد که برخی از کشورهای اروپایی و آمریکا قصد دارند فعالیت های تجاری ایران و برنامه های بانکی این کشور را محدود کنند.
 
وزارت امور خارجه سوییس در بیانیه خود اعلام کرد که این گونه برنامه ریزی شده است که گاز ایران و در آینده آذربایجان از طریق خط لوله مسیر یوتان، آلبانی و ایتالیا به اروپا منتقل شود.
 
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران در کنفرانس خبری مشترک با همتای سوییسی خود گفت که ایران تاکنون سه دور گفتگوهای حقوق بشری با سوییس داشته و با توجه به مواضع سوییس فکر م یکنیم که می توانیم در یک همکاری متقابل نسبت به ارتقای جایگاه حقوق بشر در صحنه جهانی و مناسبات امروز بین المللی گام برداریم.
 
آقای متکی در خصوص دیدگاه های سوییس نسبت به مشکلات مردم غزه و کمک های کشور سوییس گفت که بحث ما شناسایی و یا عدم شناسایی یک رژیم است که بر اساس ضوابط و چارچوب های خودش باید صورت گیرد. متکی گفت که من در این گفتگو برای وزیر امور خارجه سوییس توضیح دادم که ما بعد از انقلاب دو رژیم را از نظر قانونی به رسمیت نشناختیم. یکی رژیم سهیونیستی و دیگری رژیم آفریقای جنوبی که آفریقای جنوبی بر اساس خواست ملتش رژیم خود را تغییر داد و ما امروز مناسبات خوبی با دولت و مردم آفریقا داریم.
 
خرید گاز از ایران
وزیر امور خارجه سوییس  اهمیت این قرار داد را در کاهش وابستگی اروپا به گاز روسیه می داند و بر این باور است از این راه می توان انحصار گاز روسیه را شکست.
 
طبق گزارشهای موجود دراین سفر مذاکرات گازی بین شرکت ملی صادرات گاز ایران NIGEC و شرکت EGL سوییس انجام شده است . نماینده شرکت EGL که در این سفر وزیر امور خارجه را همراهی می کرد گفت:"در سال گذشته ما با شرکت ملی صادرات گاز ایران قرار دادی 25 ساله را امضا کردیم که به موجب ان سالانه 5/5 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از طریق خط لوله ای که در سال 2010 میلادی تکمیل خواهد شد به اروپا صادر شود.
 
این گروه از اعلام مبلغ دقیق قرار داد امتناع کرد و به ارایه گستره قیمت قرار داد اکتفا نمود. طبق گزارشهای موجود نماینده گروه صنعتی EGL گستره قیمت قرار داد را بین 10 میلیارد یورو تا 22 میلیارد یورو اعلام کرد و در مورد دلیل آن گفت:" قیمت قرار داد به عوامل مختلفی بستگی دارد که یکی از انها نوسانات قیمت گاز طبیعی است . بنابراین نمی توانیم مبلغ دقیق قرار داد را مشخص کنیم."
 
اما تقارن مذاکرات خرید گاز طبیعی از ایران با تصویب سومین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه ایران مساله ای قابل تامل است. از طرف دیگر حتی اگر ایران و سوییس بتوانند در این قرار داد به توافقهایی دست پیدا کنند باز هم اجرای ان با توجه به شرایط کنونی امری دور از ذهن به نظر می رسد.
 
زیرا در سال 1386 هجری شمسی ایران و چین قراردادی دو میلیارد دلاری برای توسعه میادین نفتی امضا کردند ولی به دلیل مخالفتهای امریکا و دیگر هم پیمانان اروپایی آن اجرای این قرار داد در هاله ای از ابهان قرار گرفت.
 
حال کشور سوییس که یکی از دوستان نزدیک امریکا است و سفارت سوییس در ایران به عنوان حافظ منافع امریکا در ایران شناخته می شود اقدام به انجام مذاکراتی برای خرید گاز از ایران کرده است .
 
البته مقامات سوییس بر این باروند که تحریم تنها در بخش اکتشاف است و خرید نفت و گاز از ایران در حیطه تحریم های شورای امنیت سازمان ملل قرار نمی گیرد ولی زمانی که غربی ها در انعقاد قرار داد خط لوله صلح و صادرات گاز ایران به هند این قدر اختلال ایجاد می کنند یا اینکه با ارایه انگیزه های اقتصادی بسیاری مانع از همکاری نزدیک چین و هند با ایران می شوند حضورشان در ایران بحث بر انگیز است .
 
به نظر می رسد مذاکرات اخیر و قرار داد احتمالی گازی بین دو کشور یک رابطه اقتصادی صرف نباشد بلکه یک رابطه دیپلماتیک با اهداف سیاسی باشد که تحت لوای قرار داد گاز انجام شده است.
 
شاید این قرار داد بین ایران و سوییس زمینه ای برای نزدیکتر شدن رابطه ایران و امریکا باشد و نمایندگان سوییس همان افرادی باشند که از طرف امریکا مسوول مذاکره با ایران شده اند تا مساله هسته ای ایران بدون مناقشه بیشتر حل شود.

نظر شما :