انتقاد شدید جمهوریخواهان از تصمیم اوباما

به عراق نیامدیم که آن را تحویل ایران دهیم

۰۲ آبان ۱۳۹۰ | ۱۴:۵۹ کد : ۱۷۲۸۱ آمریکا
عقب‌نشینی نیروهای امریکایی از عراق نگرانی‌های بسیاری را برای امریکایی‌ها به ویژه جمهوریخواهان و منتقدان اصلی سیاست‌های اوباما در خاورمیانه ایجاد کرده است. راست‌گرایان امریکایی بر این اعتقادند که عقب‌نشینی امریکا از عراق باعث تقویت نفوذ ایران در این کشور می‌شود
به عراق نیامدیم که آن را تحویل ایران دهیم
دیپلماسی ایرانی: عقب‌نشینی نیروهای امریکایی از عراق نگرانی‌های بسیاری را برای امریکایی‌ها به ویژه جمهوریخواهان و منتقدان اصلی سیاست‌های اوباما در خاورمیانه ایجاد کرده است. راست‌گرایان امریکایی بر این اعتقادند که عقب‌نشینی امریکا از عراق باعث تقویت نفوذ ایران در این کشور می‌شود و این مساله ممکن است کارها را از دست امریکایی‌ها که نظارت ویژه‌ای بر عراق دارند، خارج کند.

به گزارش روزنامه الحیات، چاپ لندن، این در حالی است که باراک اوباما، خروج همه نیروهای امریکایی در عراق را امری کاملا موجه می‌داند و می‌گوید نگرانی نسبت به خروج آنها وجود ندارد در حالی که منتقدان او می‌گویند که خروج امریکایی‌ها از عراق می‌تواند بر منازعات سیاسی و دینی این کشور بیفزاید.

قرار است امریکا آخرین گردان نظامی خود در عراق را 31 دسامبر از این کشور خارج کند و تا کنون نیز نتوانسته است که حکومت عراق را راضی کند بخشی از نیروهای نظامی‌اش را در عراق پس از این تاریخ با حفظ مصونیت قضایی نگه دارد.

محمد البزی، کارشناس مسائل استراتژیک در این باره به خبرگزاری فرانسه می‌گوید: «عراقی‌ها به این نتیجه رسیده‌اند که امریکایی‌ها در عراق نمانند چرا که مقتدا صدر، رهبر شیعی که سال‌ها است در ایران به سر می‌برد، از وزن سیاسی خود استفاده کرد و اجازه نداد که سیاستمداران عراقی به ماندن نیروهای امریکایی در عراق رای دهند.»

بدین ترتیب امریکا فقط حضور دیپلماتیک از طریق بزرگ‌ترین سفارت‌خانه خود در جهان در بغداد را خواهد داشت. اما در عین حال هزاران نفر از افرادی که از طریق امضای قرارداد با شرکت‌های مختلف نظامی به صورت غیرآشکار به عراق آورده است را همچنان در این کشور نگه خواهد داشت.

هنگامی که باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا روز جمعه 21 اکتبر خبر پایان جنگ در عراق را داد، موج انتقاد جمهوریخواهان به او به شکل بی‌سابقه‌ای افزایش یافت. جان مک‌کین، سناتور جمهوریخواه و رقیب انتخاباتی اوباما در سال 2008 تصمیم به خروج امریکا از عراق را بسیار بد و تاسف‌آور برای آمریکا و نقش آن در جهان دانست و گفت: «این پیروزی استراتژیک بزرگی برای دشمنان امریکا در خاورمیانه به ویژه نظام جمهوری اسلامی ایران است.»

میت رامنی، یکی از نامزدهای حزب جمهوری‌خواه در انتخابات ریاست جمهوری پیش روی امریکا نیز گفت: «این شکستی فاحش است و پیروزی‌هایی را که امریکا با خون هزاران امریکایی در عراق از سال 2003 تا کنون به دست آورده است را به خطر می‌اندازد.»

در همین رابطه هاورد باک، رئیس کمیسیون دفاعی کنگره امریکا درباره نگرانی مک‌کین گفت: «او همچنان نسبت به توانایی‌ها عراق برای دفاع از خودش نگران است.»

فردریک کاگان، تحلیلگر محافظه‌کار مرکز امریکن اینترپرایز انستیتیوت نیز در این باره گفت: «عقب‌نشینی امریکا عراق را به آغوش ایران خواهد انداخت. این عقب‌نشینی تلاش‌ها برای منزوی ساختن جمهوری اسلامی را ناکام خواهد کرد چرا که زمینه تاسیس یک پایگاه آزاد ایرانی – عراقی را به وجود می‌آورد و ایران از این طریق می‌تواند بسیاری از تحرکات شبه نظامی و سیاسی خود را برای اعمال نظریاتش در عراق دنبال کند.»

این در حالی است که نمایندگان دموکرات امریکا با قدرت از تصمیم باراک اوباما دفاع می‌کنند و می‌گویند این مساله به هیچ وجه به معنای این نیست که عراق را به ایران تحویل دهیم. هری رید، رئیس اکثریت نمایندگان در مجلس سنا در این باره گفت: «ایالات متحده امریکا کاملا مواظب ایران است و اجازه نمی‌دهد عراق به دامن ایران بیفتد.»

مارک تونر، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا نیز گفت: «با عقب‌نشینی کامل نیروهای امریکایی از عراق فصلی تازه در روابط ما با عراقی‌ها آغاز می‌شود. ما خواستار روابطی دو جانبه و قدرتمند با آنها هستیم.»

مرکز مطالعات ثینک پروگرس نیز با صدور بیانیه‌ای، انتقادات جمهوریخواهان را به سخره گرفته و اعلام کرده است، امضای توافق‌نامه امنیتی با عراق بر سر خروج نیروهای امریکایی تا پایان سال 2011 یکی از آخرین کارهایی بود که جورج بوش در پایان دوران ریاست جمهوری‌اش در دسامبر 2008 انجام داد.

اری فلیشر، سخنگوی سابق جورج بوش، رئیس جمهوری سابق امریکا نیز در این باره گفت: «انتظار نداشتیم اوباما این عقب‌نشینی را تایید کند. اتخاذ این تصمیم بسیار سخت بود چرا که جنگ در عراق تمام شده است.»

آنتونی کوردیزمن، کارشناس برجسته مسائل نظامی و امور عراق در ماه سپتامبر گفته بود: «ایران توانایی‌های بسیاری در بخش‌های فرهنگی، نظامی و اقتصادی برای تاثیرگذاری بر عراق دارد که در این 9 سال جنگ از آنها بسیار بهره برده است.»

وی تاکید می‌کند، اما کار چندان آسانی نیست که عراق به یک هم‌پیمان آن طور که ایران می‌خواهد تبدیل شود.

کوردیزمن درباره حفظ یا نبود نیروهای امریکایی در عراق نیز می‌گوید: «در هر حال ایران و امریکا برای نفوذ در عراق با یکدیگر رقابت می‌کنند.»

وی همچنین می‌گوید: «به اعتقاد من این دیپلمات‌های وزارت امور خارجه امریکا هستند که روابط امریکا با عراق را هدایت می‌کنند. فعالیت آنها در جهت حمایت از اصلاحات در عراق بسیار ضروری است چرا که می‌تواند مشروعیت حکومت بغداد به خصوص در زمینه مبارزه با فساد و تقویت دولت قانونی را تقویت کند. اصلاحات ضرورتا به نفع ایران نخواهد بود.»   

 

نظر شما :