اعمال محدودیت‌های شدید در کشورهای آسیایی و آفریقایی

کشورهایی که از بهار عربی می‌ترسند

۰۴ آبان ۱۳۹۰ | ۱۵:۵۸ کد : ۱۷۳۵۷ اخبار اصلی
بهار عربی تمامی کشورهای استبدادی و استبدادزده را ترسانده است. کشورهایی که اجازه نمی‌دهند صدای آزادی در کشورشان شنیده شود و ندای آزادی‌خواهی را در هر جایی از کشورشان سرکوب می‌کنند. حالا آنها از ترس این که مبادا نسیمی از بهار عربی به کشورهایشان برسد بر شدت قلع و قمع‌ها افزوده‌اند.
کشورهایی که از بهار عربی می‌ترسند
دیپلماسی ایرانی: بهار عربی تمامی کشورهای استبدادی و استبدادزده را ترسانده است. کشورهایی که اجازه نمی‌دهند صدای آزادی در کشورشان شنیده شود و ندای آزادی‌خواهی را در هر جایی از کشورشان سرکوب می‌کنند. حالا آنها از ترس این که مبادا نسیمی از بهار عربی به کشورهایشان برسد بر شدت قلع و قمع‌ها افزوده‌اند.

پایگاه خبری تحلیلی میدل‌ایست آنلاین، گزارشی را از کمیته مدافعان حقوق بشر منتشر کرده که در آن به شماری از کشورهایی که از وزیدن بهار عربی به خاک کشورشان به شدت نگرانند، اشاره شده است. بنا به گزارش این کمیته، بهار عربی منبع الهام‌بخش بسیاری از کشورهای جهان شده و مردم با الگو گرفتن از آن حرکت‌های اعتراضی علیه حکومت‌های‌شان را سامان‌دهی می‌کنند.

بنا به این گزارش در برخی کشورها نیز با آغاز بهار عربی و به ثمر نشستن آن، قلع و قمع حکومت‌ها علیه مردم افزایش یافته و محدودیت‌های اجتماعی نیز سیر صعودی به خود گرفته است.

در این گزارش که به طور مشترک توسط اتحادیه بین‌المللی حقوق بشر و سازمان جهانی مبارزه با شکنجه تهیه شده، آمده است، بهار عربی باعث شده است تا عملیات قلع و قمع تازه‌ای علیه آزادی بیان و رسانه‌ها در کشورهای بنگلادش، چین، کره شمالی، لاگوس، مالزی، نپال، سریلانکا، تایلند، ویتنام، عربستان و غیره انجام شود. این گزارش تاکید می‌کند، در این کشورها از همه گونه ابزاری برای مراقبت و نظارت بر جامعه مدنی و رسانه‌ها استفاده شده است.

در این گزارش به اظهارات مستقیم برخی از چهره‌های جهانی فعال حقوق بشر نیز اشاره شده که از آنها به عنوان اسناد قابل اطمینان در تهیه گزارش ذکر شده است. مثلا در مقدمه این گزارش به نقل از خانم آنگ سان سوچی، فعال صلح، رهبر مخالفان دیکتاتوری حاکم در برمه و برنده جایزه صلح نوبل آمده است: چین در دستوری که از سوی دولت این کشور صادر شده است، هر گونه تجمعی را در هر نقطه از کشور که این گونه تلقی شود که از انقلاب تونس موسوم به انقلاب یاسمن که به سرنگونی زین العابدین بن علی، رئیس جمهوری سابق این کشور انجامید، الهام گرفته شده، ممنوع کرده و با همین دیدگاه نیروهای امنیتی در سراسر کشور منتشر شده‌اند. دولت چین همچنین استفاده از واژه "یاسمن" را در اینترنت ممنوع کرده و آن را جزء کلمات فیلترینگ قرار داده است.

در بخش دیگری از این گزارش به محدودیت‌های حکومت‌های حاکم بر برخی از کشورهای افریقایی اشاره شده و آمده است: در کشورهای جیبوتی، اریتره و گینه استوایی به طور کلی هر گونه تظاهرات و تجمعی اکیدا ممنوع اعلام شده است. در آنگولا و زیمبابوه نیز عملیات بازداشت پیشگرانه در میان افراد مظنونی که احتمال انجام حرکت‌های اعتراضی‌شان وجود دارد، صورت گرفته است.

از سوی دیگر، سهیر بلحسن، رئیس اتحادیه حقوق بشر تونس نگرانی خود را از تحولات جاری در تونس، مصر، سوریه و بحرین ابراز داشت و گفت که حرکت‌های اعتراضی در این کشورها همچنان ادامه دارد و هنوز این جوامع از التهاب خارج نشده‌اند. 

وی در این باره گفت: «در مصر متاسفانه، انقلاب علیه یک فرد نظامی یعنی حسنی مبارک باعث شد تا نظامیان دیگر حکومت را قبضه کنند و این خود نگران‌کننده است.»

بلحسن همچنین گفت: «در تونس نیز با وجود این که خوشبختانه انتخابات برگزار شده و انتخابات مجلس موسسان به خوبی صورت گرفته است اما همچنان شکنجه در این کشور جریان دارد و بازداشت‌های متعدد همچنان به قوت خود انجام می‌شوند که بسیار نگران‌کننده است.»     

 

نظر شما :