به منظور حمایت از اقدام نظامی علیه ایران

نتانیاهو و باراک کابینه را راضی می‌کنند

۱۱ آبان ۱۳۹۰ | ۱۸:۵۴ کد : ۱۷۵۶۰ اخبار اصلی
صدای طبل جنگ به گوش می‌رسد اما تحلیلگران غربی بر این عقیده‌اند که امکان چنین حمله‌ای در زمستان وجود ندارد، زیرا در این فصل ابر‌ها متراکم بوده و عملکرد نیروی هوایی اسرائیل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.
نتانیاهو و باراک کابینه را راضی می‌کنند
دیپلماسی ایرانی :پس از سکوتی چند ماهه که بر تهدید‌های اسرائیل علیه جمهوری اسلامی سایه افکنده بود،‌اکنون بار دیگر این تهدید‌ها با شفافیت مطرح می‌شوند. گزارش‌ها حاکی از آن است که بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و ایهود باراک وزیر دفاع در تدارک جلب نظر کابینه برای اقدام نظامی علیه ایران هستند.

یک مقام عالی رتبه اسرائیلی در این زمینه گفت: برای مخالفان چنین حمله‌ای در کابینه فضای مانور اندکی وجود دارد. این در حالی است که نتانیاهو و باراک اخیرا توانسته‌اند وزیر امور خارجه اسرائیل را نیز که با ایده حمله مخالف بود برای این اقدام مجاب کنند.

به گزارش روزنامه هاآرتص، با وجود اینکه بیش از یک میلیون اسرائیلی باید در طول یک هفته بمباران راکتی در جنوب اسرائیل پناه بگیرند اما رهبران سیاسی توجه خود را به اقدام نظامی علیه ایران معطوف کرده‌اند. وزرای پیشرو در این زمینه اخیرا به طور علنی اعلام کرده‌اند که اسرائیل می‌تواند به ایران حمله کند، هرچند که یکی از اعضای این گروه متشکل از 8 وزیر تاکید کرده است که هنوز این تصمیم اتخاذ نشده است.

این در حالی است که شماری از وزاری کابینه می‌گویند، ‌گزارش قریب‌القوع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در تاریخ 8 نوامبر منتشر می‌شود، تاثیر تعیین کننده‌ای بر تصمیم گیری‌های اسرائیل خواهد داشت. یوکیا آمانو ،‌مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی ماه گذشته اعلام کرد که مبنای نگرانی‌های خود در مورد ماهیت نظامی فعالیت‌های هسته‌ای ایران را به زودی در قالب گزارشی منتشر می‌کند. آمریکا و متحدانش نیز در تلاشند با هدف افزایش فشار‌ها بر ایران آمانو را مجاب کنند تا این گزارش را به کامل‌ترین شکل ممکن و با ذکر تمامی اطلاعات منتشر کند.

گفتنی است موضوع تشکیل کمیته‌ای از وزرای اسرائیلی برای کسب حمایت از گزینه نظامی زمانی از پشت درهای بسته به پیشخوان روزنامه فروشی‌ها آمد که یک روزنامه نگار اسرائیلی با انتشار مقاله‌ای تحت عنوان یک فشار هسته‌ای به مذاکرات محرمانه برای اقدام نظامی علیه ایران اشاره کرد. پس از این گزارش انبوه خبرنگاران و روزنامه نگاران این سئوال را از نخست وزیر و وزیر دفاع پرسیدند که آیا در آینده نزدیک احتمال حمله به ایران وجود دارد یا خیر.

گفتنی است مقامات سازمان‌های جاسوسی غربی بر این باورند که ایران به سوی تولید سلاح هسته‌ای گام بر می دارد و زمان دستیابی ایران به این تکنولوژی را حدود 2 یا 3 سال تخمین می‌زنند اما جمهوری اسلامی این اتهام را رد کرده و بر صلح جویانه بودن اهداف هسته‌ای خود تاکید دارد.

اما در حالی که بار دیگر صدای طبل جنگ به گوش می‌رسد، تحلیلگران غربی بر این عقیده‌اند که امکان چنین حمله‌ای در زمستان وجود ندارد، زیرا در این فصل ابر‌ها متراکم بوده و عملکرد نیروی هوایی اسرائیل را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

این در حالی است که نتانیاهو در هفته جاری لزوم اقدام نظامی علیه ایران را منتفی ندانسته است. وی در سخنرانی روز دوشنبه خود قدرت و نفوذ ایران را رو به افزایش توصیف و تاکید کرد یک ایران مجهز به سلاخ هسته‌ای تهدیدی برای منطقه و جهان است. باراک نیز با دیدگاهی مشابه گزینه نظامی را روی میز نگاهداشته و خاطرنشان کرده با دیدگاهی که می‌گوید اقدام نظامی علیه ایران پیامد‌های مخربی برای اسرائیل داشته و اسرائیل را نابود می‌کند،‌موافق نیست. وی یادآور شد که موضوعاتی وجود دارد که به طور علنی در مورد آنها بحث نمی‌شود اما اسرائیل از هر راه ممکن اقدام می کند و گزینه‌ای از روی میز حذف نمی‌شود.

با این حال موشه یاعلون، وزیر امور استراتژیک اسرائیل اعلام کرده که اقدام نظامی آمریکا را به جای نوع اسرائیلی آن ترجیح می‌دهد. وی تاکید کرده که اقدام نظامی باید آخرین اقدام باشد. با این حال وی یاعلون تاکید کرده است که کشورش نباید برای مقابله با تهدید ایران به کشور‌های خارجی متکی باشد.

از سوی دیگر وزیر کشور اسرائیل، الی یشایی، هنوز افکار خود را در مورد اقدام نظامی علیه ایران به طور متمرکز بیان نکرده است. وی به خبرنگاران گفت که فکر اقدام نظامی علیه ایران او را شب‌ها بیدار نگه می دارد. به گفته وزیر کشور اسرائیل اقدام نظامی علیه ایران می تواند حمله به اسرائیل با موشک‌های دوربرد و برد متوسط در مناطق شمالی، جنوبی و مرکزی را به دنبال داشته باشد و شاید 100 هزار موشک و راکت بر خاک اسرائیل فرود بیاید.

اما وزیر انرژی اتمی اسرائیل ایده دیگری دارد و از اقدام نظامی آمریکا علیه ایران حمایت می‌کند. دن مریدور بر این باور است که تهدید هسته‌ای ایران برای منطقه و جهان خطرناک است و باید در مورد آن اقدام کرد. وزیر دفاع اسبق اسرائیل در سناریوی وحشت آوری که نتانیاهو و باراک برای حمله به ایران آن را دنبال می‌کنند،‌ابراز نگرانی کرده است.گفتنی است باراک اخیرا از کمیته امور مالی اسرائیل درخواست کرده بودجه دولت را برای 5 سال متوالی افزایش دهد تا از آن برای تامین نیاز‌های امنیتی کشور استفاده شود.

از سوی دیگر گزارش‌هایی منتشر شده که مقامات اسرائیلی علاوه بر دنبال کردن گزینه نظامی در تلاشند تا دیگر کشور‌ها را به افزایش تحریم‌ها علیه ایران راضی کنند. گفته می‌شود که گزارش هفته آینده آژانس در مورد فعالیت‌های هسته‌ای ایران یکی از امید‌های اسرائیل است که از طریق آن بتواند فشار جامعه بین ا‌لمللی را بر جمهوری اسلامی افزایش دهد.

 

نظر شما :