افزایش انتقادها به ایده حمله اسرائیل به ایران

باراک: می‌خواهیم حمله کنیم، الیعزر: او دیوانه است

۱۲ آبان ۱۳۹۰ | ۱۵:۳۱ کد : ۱۷۵۸۵ اخبار اصلی
در همین رابطه انتقاد به نخست‌وزیر و وزیر دفاع به دلیل سر دادن شعار حمله به ایران در داخل اسرائیل بسیار افزایش یافته است. بنیامین بن الیعزر، وزیر دفاع اسبق اسرائیل از باراک و نتانیاهو بر سر این موضوع انتقاد کرد و آنها را غوغاسالار، پریشان احوال و روانی توصیف کرد.
باراک: می‌خواهیم حمله کنیم، الیعزر: او دیوانه است
دیپلماسی ایرانی: در حالی که موضوع حمله اسرائیل به ایران تا زمستان به بحث داغ محافل اسرائیلی تبدیل شده است تا آنجا که کنست اسرائیل بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر این ر‍ژیم را به صحن علنی مجلس کشاند و از او درباره این تصمیم توضیح خواست، ایهود باراک، وزیر دفاع این رژیم اگر چه موضوع حمله به ایران را کاری چندان ساده‌ای ندانست و تلاش کرد تا فضای ملتهب فعلی را آرام کند، ولی در تازه‌ترین اظهار نظرش حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران تا سال 2012 را چندان دور از ذهن ندانست.

به گزارش روزنامه لبنانی السفیر، ایهود باراک روز سه‌شنبه اول اکتبر نسبت به عواقب و مخاطراتی که اسرائیل با آنها دست به گریبان است، هشدار داد و گفت: «سال 2012 سالی کاملا متفاوت برای اسرائیل خواهد بود. ما به دنبال اتخاذ تصمیم‌هایی قاطع برای اجرای منویات رهبران اسرائیل هستیم و در اتخاذ تصمیمی برای حمله نظامی به ایران نیز نزدیک شده‌ایم. اوضاع منطقه به گونه‌ای است که اسرائیل را وا می‌دارد که از مصالح خود دفاع کند.»

در همین رابطه انتقاد به نخست‌وزیر و وزیر دفاع به دلیل سر دادن شعار حمله به ایران در داخل اسرائیل بسیار افزایش یافته است. بنیامین بن الیعزر، وزیر دفاع اسبق اسرائیل از باراک و نتانیاهو بر سر این موضوع انتقاد کرد و آنها را غوغاسالار، پریشان احوال و روانی توصیف کرد.

تحلیلگران اسرائیلی بر این اعتقادند که هیچ تصمیمی برای حمله نظامی به ایران اتخاذ نشده است، اسرائیل واقعیت پیچیده جامعه جهانی را درک می‌کند ولی می‌خواهد دنیا را برای فشار آوردن به ایران و در تنگنا قرار دادن آن تحریک کند. به اعتقاد آنها اسرائیل می‌خواهد که تحریم‌هالی مالی و اقتصادی به ایران افزایش یابد اگر چه خود را آماده حمله نظامی می‌کند اما حمله آخرین گزینه است و در حال حاضر نیز از آن بسیار فاصله دارد.

باراک که در برابر نمایندگان کمیسیون مالی کنست صحبت می‌کرد، در ادامه صحبت‌هایش خواستار افزایش بودجه نظامی وزارت دفاع به دلیل خطرهایی که اسرائیل با آنها مواجه است، شد. باراک گفت: «ممکن است در منطقه شرایطی پیش بیاید که اسرائیل مجبور شود برای دفاع از مصالح خود اقدامات ویژه‌ای انجام دهد. ما اصرار داریم که از امور حیاتی‌مان خودمان دفاع کنیم بدون این که ضرورت داشته باشد از قدرت‌های منطقه یا کشورهای دیگر کمک بگیریم.»

وزیر جنگ اسرائیل همچنین گفت: «ما در وضیعت بسیار سختی به سر می‌بریم و باید تصمیم‌های بسیار سختی بگیریم. ما در وضعیت جئواستراتژیک، اقتصاد جهانی و داخلی بسیار ملتهبی به سر می‌بریم که سال‌ها است سابقه نداشته است. این وضعیت محدودیت‌های امنیتی پیچیده‌ای به وجود می‌آورد که ما را از وضعیت ساده‌ای که می‌بینیم به سختی می‌کشاند و این هشدارها را نسبت به آینده اسرائیل افزایش می‌دهد، حماس، حزب الله در لبنان و ایران که حامی اصلی آنها است احتمال دارد که بخواهند مخاطرات سنگینی را علیه ما اعمال کنند.»

بن الیعزر پاسخ باراک را در نشست حزب کارگر داد و گفت: «من به خاطر مباحث سیاسی جاری نمی‌توانم شب‌ها بخوابم. از قصه ایران غافل نشوید چه کسی می‌تواند بفهمد که من چه می‌گویم. ما در حالی در این نشست حاضر شده‌ایم که من از خیلی از مسائل آگاهم و معتقدم اگر فکری نکنیم شکست خورده و ویران از این وضعیت خارج خواهیم شد.»   

هم‌زمان با این نشست، حزب شاس، یکی از تندروترین احزاب اسرائیل نیز جلسه تشکیل داده بود. در آن جلسه ایلی یشای، رهبر حزب خطاب به اعضای آن گفت: «وضعیت جاری بسیار پیچیده است. آنچه می‌گذرد واقعا خاطر ما را پریشان کرده است و این باعث می‌شود که وقتی شب‌ها می‌خواهم بخوابم دائما به این موضوعات فکر کنم، من خوب می‌دانم چه می‌گذرد.»

کارشناسان معتقدند که اظهارات و تهدیدات اسرائیلی‌ها بیشتر جنبه فشار به جامعه جهانی دارد تا این که واقعا هدفی برای حمله به ایران را دنبال کند. آنها می‌گویند گزارش آژانس انرژی اتمی بر سر برنامه هسته‌ای ایران که قرار است در ماه نوامبر صادر شود، تاثیر به سزایی در تصمیم‌گیری‌های آتی مقام‌های اسرائیلی خواهد گذاشت و همه تلاش‌ آنها در حال حاضر نیز بر این این استوار است که گزارش آژانس علیه ایران بیش از پیش تند باشد. به اعتقاد آنها فعالیت‌های هسته‌ای ایران در حال پیشرفت است و جامعه جهانی باید فورا برای توقف آن کاری از پیش ببرد.  

 

نظر شما :