نگاه رویترز به پیشنهاد از سرگیری مذاکرات از سوی ایران

اروپاییان در مورد این پیشنهاد تردید دارند

۱۱ دی ۱۳۹۰ | ۲۲:۳۱ کد : ۱۸۹۶۶۸۵ اروپا
یک روز مانده به پایان سال 2011، طرح تحریم موسسه‌های مالی خارجی در ارتباط با بانک مرکزی جمهوری اسلامی به منظور کاهش درآمد نفتی ایران به امضاء باراک اوباما رسید که تعطیلات خود را در هاوایی سپری می‌کرد.
اروپاییان در مورد این پیشنهاد تردید دارند

یک روز مانده به پایان سال 2011، طرح تحریم موسسه‌های مالی خارجی در ارتباط با بانک مرکزی جمهوری اسلامی به منظور کاهش درآمد نفتی ایران به امضاء باراک اوباما رسید که تعطیلات خود را در هاوایی سپری می‌کرد.

این طرح از مدت‌ها پیش در کنگره و سنا به تصویب رسیده بود و هفته گذشته رسما به دفتر ریاست جمهوری رسید تا اوباما آن را امضاء کند.

اما اوباما تنها ساعاتی پس از آن این طرح را به قانون تبدیل کرد که جمهوری اسلامی اعلام کرده بود برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای با گروه 1+5 آمادگی دارد و از سوی دیگر باتوجه به حساسیت‌های پدید آمده، محمود موسوی، افسر فرمانده نیروی دریایی جمهوری اسلامی نیز گزارش رسانه‌ها در خصوص آزمایش موشک‌های دوربرد را تکذیب کرد.

رسانه‌های ایرانی گزارش داده بودند که در جریان مانور تنگه هرمز موشک‌های دروبرد آزمایش شده‌اند اما موسوی اظهار داشت که آزمایش موشک‌ها در روز‌های آینده انجام خواهد شد.

به گفته تحلیلگران به نظر می‌رسد که هیچ‌یک از این اقدامات در تغییر تصمیم اوباما برای امضاء طرح تحریم‌ها موثر واقع نشده است چرا که شماری از کارشناسان بر این‌باورند که پیشنهاد تهران برای ازسرگیری مذاکرات هسته‌ای نوعی وقت کشی است.

مذاکرات هسته‌ای ایران و اعضای دائم شورای امنیت و آلمان از ژانویه 2011 به حال انجماد درآمده است. این مذاکرات که آخرین دور آن در ترکیه برگزار شد به شکست سختی انجامید و از آن پس کاترین اشتون رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد در صورتی برای ادامه مذاکرات اقدام می‌کند که از عزم راسخ تهران برای حل بن‌بست هسته‌ای اطمینان داشته باشد. 

اکنون با توجه به اینکه سعید جلیلی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران برای چندمین بار نامه اعلام آمادگی تهران برای مذاکره را به دفتر اشتون فرستاده است، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا خاطرنشان کرده که این اتحادیه استراتژی دوسویه خود در قبال تهران را دنبال می‌کند و برای مذاکرات به منظور اقدامات اعتماد‌ساز بدون پیش‌شرط از جانب طرف ایرانی آماده است.

یک مقام آمریکایی در این زمینه اظهار داشت: ما برای سال‌ها نشان دادیم که برای مذاکره با ایران آماده‌ایم و اکنون نیز تحریم‌ها این استراتژی را تغییر نمی‌دهد.

هرچند برخی از تحلیلگران بر این باورند که تهران می‌خواهد به غرب نشان دهد که حاضر است بار دیگر در مورد هزینه‌های اقتصادی تحریم‌ها، فکر کند اما اروپاییان در این مورد پیشنهاد تهران برای مذاکره دچار تردید هستند.

مالکوم چارلمیرز، یک تحلیلگر در لندن بر این عقیده است که اروپاییان گمان می‌کنند ایران با زمان بازی می‌کند تا تحریم‌ها را به تعویق بیاندازد چرا که مذاکرات آغاز شده است. به همین دلیل ایران ناچار است حتی برای شروع مذاکرات و به تعویق انداختن تحریم‌ها پیشنهاد درخور توجهی به غرب پیشنهاد دهد. این در حالی است که اروپاییان همچنان روند را زیر نظر داشته و نسبت به احتمال استفاده آمریکا یا اسرائیل از گزینه نظامی علیه ایران نیز آگاهی دارند.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک تحلیلگر عالی‌رتبه غربی در تهران ادعا می‌کند که اینکه تهران اخیرا بر تهدید‌های خود افزوده است نشان از نگرانی جمهوری اسلامی در مورد از دست رفتن دلار‌های نفتی دارد که بیش از 60 درصد درآمد دولت را تامین می‌کند.

چالمرز نیز در این زمینه ادعا می‌کند که تحریم‌ها زمانی که به طور جدی و فوری اجرا شوند در تغییر رفتار موثر خواهند بود و همچنین زمانی که تحریم‌ها اعمال شوند،‌ حذف آنها نیز دشوار خواهد بود. وی ادامه داد: ایرانیان نیز این نکته را می‌دانند و به طور جدی از چشم‌انداز تحریم نفت ایران در اتحادیه اروپا نگران هستند به خصوص اینکه این الگو می‌تواند از سوی متحدان آسیایی نزدیک آمریکا نیز دنبال شود.

این تحلیلگر نفتی ادعا می‌کند که در صورت تحریم نفت ایران، هند و چین از ایران می‌خواهند که نفت را با بیشترین تخفیف به آنها بفروشد زیرا رقبای اروپایی حذف شده‌اند.

این در حالی است که افزایش تنش‌ها در داخل ایران هم تاثیرگذار بوده و در هفته های اخیر جمعیت قابل توجهی از مردم ایران برای خرید طلا و ارز اقدام کرده‌اند. اقدامی که بیش از هر زمان دیگری به کاهش ارزش ریال منجر شد و از نگرانی مردم حکایت دارد.

از سوی دیگر نرخ مواد غذایی نیز در ماه‌های اخیر حدود 40 درصد افزایش یافته و بسیاری از منتقدان سیاست‌های اقتصادی و سیاست خارجی دولت را در این زمینه موثر می‌دانند.

همچنین پوشش گسترده رسانه‌ای مانور دریایی تنگه هرمز نیز تلاش‌ها برای تاثیرگذاری بر افکار عمومی ایرانیان خبر می‌دهد که این روز‌ها صدای طبل جنگ را می‌شنوند.

منبع: تحریریه دیپلماسی ایرانی 

نظر شما :