تنش در مرز ایران و پاکستان

۱۳ دی ۱۳۹۰ | ۱۹:۰۲ کد : ۱۸۹۶۷۲۱ آسیا و آفریقا
با کشته شدن یک پاکستانی در مرز ایران و پاکستان و سپس بازداشت سه نیروی مرزبانی ایران به دست پاکستانی ها، بار دیگر تنش هایی در منطقه مرزی با این کشور به وجود آمده است.
تنش در مرز ایران و پاکستان

دیپلماسی ایرانی: پس از آنکه فعالیت های تروریستی و تخریبی گروهک جندالله در نواحی مرزی ایران و پاکستان با دستگیری و اعدام عبدالمالک ریگی – سرکرده این گروه – به شدت کمرنگ شد، تمهیدات گسترده ای از سوی نیروهای نظامی و امنیتی کشورمان اعمال شد تا این منطقه بطور کامل از اشرار و تروریست ها پاکسازی شود و حوادثی مشابه آنچه در سال 88 در استان سیستان و بلوچستان رخ داد، تکرار نشود.

برنامه های وزارت کشور، وزارت اطلاعات، سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و سایر نهادهای درگیر با این موضوع تا آن حد قابل توجه بود که تا مدت ها خبری از تحرکات و بقایای این گروهک و سایر اشرار نبود و جز درگیری هایی ازهم گسسته و نه چندان بزرگ در این منطقه به چشم نمی خورد.

در این میان سفرها و دیدارهای مقام های امنیتی ایران و پاکستان نیز بی اثر نبود و تبادل اطلاعات و همکاری های مشترک دو طرف موجب شد تا گروهک های فعال در منطقه بلوچستان توسط نیروهای نظامی پاکستان مهار شده و مهلت انسجام و یورش به سمت مرزها را پیدا نکنند. در دو سال گذشته، کمترین میزان مامورربایی، سربازکشی و قاچاق اسلحه و مهمات به سمت ایران از ناحیه بلوچستان صورت گرفته و می توان گفت مذاکرات امنیتی و اطلاعاتی دو طرف ثمربخش بوده است.

شاید اتفاقی که دو روز پیش در این ناحیه رخ داد، یکی از معدود حوادث قابل توجهی باشد که بار دیگر زمزمه های تهدید و ارعاب را در این ناحیه زنده کند و لزوم تداوم گفتگوها میان دستگاه های نظامی دو طرف و ممانعت از تکرار حادثه را یادآور شود.

رسانه های رسمی افغانستان و پاکستان گزارش داده اند که پاکستان روز یکشنبه سه مامور مرزی ایران را بازداشت کرده است. گفته شده، این اقدام پس از آن صورت گرفته است که آنها از مرز میان دو کشور عبور کرده و به سمت یک موتورسیکلت تیراندازی کرده اند. اینطور که این رسانه ها نوشته اند، در نتیجه تیراندازی سربازان مرزی ایران، یک تبعه پاکستانی کشته شده است.

گویا این اتفاق در منطقه واشوک پاکستان رخ داده و سه مامور ایرانی نیز به دلیل ورود به خاک پاکستان و کشتن یک پاکستانی در خاک این کشور، بازداشت شده اند. گزارش شده است که این ماموران حدود سه کیلومتر از مرز گذشته و موتورسواری را تعقیب و به سمت او تیراندازی کرده اند.

هنوز سفارت ایران در اسلام آباد درباره این حادثه واکنشی نشان نداده است اما بعید نیست که این تعقیب و گریز در راستای مقابله ایران با اشرار مسلح انجام شده و موتورسوار مزبور نیز از خاک ایران به سمت پاکستان گریخته باشد.

گمانه ای که برخی رسانه های افغان مطرح کرده اند به فعالیت های گروه جندالله بازمی گردد. جندالله همچنان می گوید که جنگجویانش بر ضد حکومت ایران مبارزه می کنند تا حقوق بلوچ های سنی سیستان و بلوچستان را تامین کنند. این گروه هم از جانب ایران و هم از سوی پاکستان و برخی کشورهای فرامنطقه ای، به عنوان گروهکی تروریستی شناخته می شود که فعالیت های آن بیش از آنکه در راستای کسب حقوق اهل تسنن سیستان و بلوچستان باشد، اهدافی انتقام جویانه و ضد شیعی دارد و در جهت ایجاد اختلاف بین شیعه و سنی در منطقه گام برمی دارد.

باید دید سرنوشت سه سرباز بازداشت شده ایرانی توسط نیروهای مرزی پاکستان به کجا می انجامد و وزارت کشور و سایر ارگان های مربوطه، چه رایزنی هایی را برای آزادی این افراد در دستور کار قرار می دهند.

 

( ۲ )

نظر شما :