تخریب مسجد و سرکوب مسلمانان توسط پلیس چین

۱۳ دی ۱۳۹۰ | ۱۹:۴۶ کد : ۱۸۹۶۷۵۶ آسیا و آفریقا
حکومت کمونیستی چین این بار به بهانه بازسازی یک مسجد با حدود هزار نیروی پلیس به مسلمانان حمله کرد و خاطره سرکوب های پیشین دولتی را علیه شهروندان مسلمان چین زنده کرد.
تخریب مسجد و سرکوب مسلمانان توسط پلیس چین

دیپلماسی ایرانی: درگیری و اختلاف میان حکومت کمونیستی چین با مسلمانان تازگی ندارد. خشونت های اعمال شده از سوی چین علیه مسلمانان این کشور ریشه ای عمیق و به درازای عمر طولانی سکونت مسلمانان در بخش هایی از سرزمین پهناور چین دارد و این همزیستی گاه مسالمت آمیز و گاه توام با خشونت بوده و بارها موجب درگیری هایی میان جامعه مسلمانان این کشور با حکومت مرکزی پدید آمده است.

چین در دهه های گذشته ثابت کرده است که جز اعمال حکومت متمرکز با سیاست های واحد و لایتغیر، ساختاری دیگر را نمی پذیرد و حاضر به اعطای آزادی های مدنی و سیاسی و به مشارکت گرفتن اقلیت های مختلف در بدنه سیاسی کشور نیست. نظام کمونیستی این کشور که توسط حزب حاکم هدایت و حمایت می شود، با هرگونه خواسته های فرهنگی بومی و تمایلات قومی مخالف بوده و همواره به بهانه تلاش اقلیت ها برای کسب خودمختاری یا تجزیه کشور چین، با حامیان و رهبران آنها در نزاع به سر برده و شرایط پلیسی و امنیتی را بر ایشان حاکم کرده است.

بسیاری از زندانیان چین را کسانی تشکیل می دهند که برای کسب حقوق شهروندی اقلیت ها که دارای تنوع و تکثر فرهنگی و مذهبی هستند، صدای خود را بلند کرده و به طرح مشکلات و موانع خود در راه رسیدن به دموکراسی و حقوق شهروندی پرداخته اند.

آخرین بار دو سال پیش و تقریبا مقارن با حوادث پس از انتخابات سال 88 در ایران بود که اوضاع در چین نیز برآشفته شد و مسلمانان استان سین کیانگ توسط حکومت مرکزی سرکوب شدند و شدت خشونت ها صدای اعتراض کشورهای اسلامی را درآورد. در درگیری آن سال میان نیروهای پلیس و اقلیت مسلمان اویغور در استان سین کیانگ، 20 نفر کشته شدند. کنگره جهانی اویغور درباره آن حادثه توضیح داد: فوران خشم مردمان نژاد اویغور که خواستار پایان سرکوب گری ها و فشار علیه اقلیت مسلمان این منطقه هستند، عامل شروع تظاهرات ضد دولتی بوده است.

منطقه مسلمان نشین سین کیانگ چین از سال 2009 شاهد درگیری و ناآرامی ها در پی بروز اختلافات بین نژاد غالب مردم چین (هان) و قوم اویغور در شهر ارومچی بوده است که در این درگیری های قومی حدود 140 نفر کشته و بیش از 800 نفر زخمی شده اند.

دیروز یکی از مرکز اطلاع رسانی حقوق بشر و دموکراسی مستقر در هنگ کنگ خبر داد که درگیری هایی بین مسلمانان محلی و حدود هزار پلیس مسلح در منطقه نینگ سیاهوی (Ningxia Hui) رخ داده است. این درگیری ها پس از آن آغاز شد که پلیس مسلح بازسازی یک مسجد مسلمانان را غیرقانونی اعلام و آن را تخریب کرد.

هوی ها یکی از گروه های اقلیت مسلمان در چین به شمار می روند که در منطقه نینگ سیاهوی سکونت دارند. گفته می شود تخریب این مسجد موجب اعتراض مسلمانان شد و پلیس نیز به سمت معترضان مسلمان آتش گشود که در جریان این اتفاق دو نفر کشته و حدود پنجاه تن زخمی شدند.

همچنین خبر رسیده است که پلیس برای سرکوب تظاهرکنندگان اقلیت مسلمان هوی در روستای تاوشان (Taoshan) شهرک هکسی (Hexi) از گاز اشک آور، کارد و باتوم استفاده کرده است. پلیس این منطقه گفته است که در جریان این سرکوب ها کسی کشته نشده است.

یک پلیس محلی در تماس با خبرگزاری فرانس پرس، تخریب مسجد مسلمانان را تایید کرده و گفته است که تخریب این مسجد روز شنبه در شهرک هکسی (Hexi) انجام شده است. برخی خبرها حاکی است، پس از آغاز درگیری ها در این منطقه حدود صد تن از معترضان مفقود شده و تعداد زیادی زخمی شده اند.

این مرکز اطلاع رسانی نوشته است، مسلمانان نینگ سیا (Ningxia) و شهر همجوار آن، گانسو (Gansu)، هزینه بازسازی این مسجد را به صورت اعانه داده بودند. این مسجد در سال 1987 بنا شده بود.

حکومت چین فعالیت های مذهبی را به دقت و از نزدیک دنبال می کند و احداث مساجد، کلیساها و سایر مراکز مذهبی و همچنین نحوه اداره آنها را تصویب و نظارت می کند. باید دید تخریب این مسجد و سرکوب عده ای از مسلمانان چین، واکنش و حساسیت کشورهای اسلامی را برمی انگیزد یا خیر؟


( ۱۰ )

نظر شما :