تازه ترین ادعای موسسه علوم و امنیت بین الملل

ایران امسال هسته ای نمی شود

۰۶ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۴:۳۶ کد : ۱۸۹۷۳۴۸ پرونده هسته ای
موسسه علوم و امنیت بین الملل در گزارشی که شامگاه چهارشنبه منتشر شد، اعلام کرد به نظر نمی رسد ایران در سال جاری میلادی هسته ای شود، زیرا هنوز به توانایی تولید اورانیوم مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته ای دست نیافته است.
ایران امسال هسته ای نمی شود

دیپلماسی ایرانی: موسسه علوم و امنیت بین الملل در گزارشی که شامگاه چهارشنبه منتشر شد، اعلام کرد به نظر نمی رسد ایران در سال جاری میلادی هسته ای شود، زیرا هنوز به توانایی تولید اورانیوم مورد نیاز برای ساخت سلاح هسته ای دست نیافته است.

این گزارش که به قلم دیوید آلبرایت، کارشناس هسته ای نوشته شده در مقایسه با مواضع تندی که در مورد پیشرفت برنامه های هسته ای ایران وجود دارد و آمریکا و اروپا را ناگزیر به اعمال تحریم های سخت تر علیه ایران کرده، رویکرد ملایم تری دارد.

به گزارش خبرگزاری رویترز در این گزارش آمده است تا زمانی که ایران به توانایی لازم برای تولید اورانیوم غنی شده که در ساخت بمب کارایی دارد، دست نیابد، برای تولید بمب هسته ای تصمیم گیری نخواهد کرد.

این در حالی است که آمریکا و ایران بر سر تازه ترین تحریم های اعمالی دچار جنگ لفظی شده اند و جمهوری اسلامی تهدید کرده است که در صورت افزایش تحریم ها، تنگه هرمز را می بندد. در مقابل آمریکا نیز هشدار داده که اجازه نمی دهد چنین تهدیدی عملی شود.

از سوی دیگر افزایش تنش ها و لفاظی ها نگرانی در مورد گام های اشتباهی که می تواند به درگیری نظامی منجر شود را تقویت کرده است.

اما این گزارش که بودجه آن از طریق موسسه صلح ایالات متحده تامین شده، تصریح می کند که جمهوری اسلامی برای ساخت بمب هسته ای تصمیم گیری نکرده است. این موسسه مستقل در سال 1984 در کنگره آمریکا ایجاد شد و از بودجه دولتی برای تحقیقات خود استفاده می کند.

هرچند گزارش موسسه علوم و امنیت بین الملل هنوز به طور علنی منتشر نشده اما بخش هایی از آن که در اختیار رسانه ها قرار گرفته نشان می دهد که ایران در سال 2012 به باشگاه هسته ای ملحق نمی شود چرا که در حقیقت از برداشتن این گام بازداشته شده است. همچنین این ادعا نیز مطرح شده است که تحریم ها و نگرانی از اقدام نظامی اسرائیل علیه تاسیسات هسته ای ایران به عنوان یک اهرم بازدارنده عمل کرده است.

در بخش دیگری از این گزارش به دولت آمریکا و دیگر دولت های خارجی در مورد توانایی های هسته ای ایران مشاوره هایی داده شده است و در آن برآوردهای رسمی ایالات متحده نیز به چشم می خورد.

برخی مقامات آمریکایی می گویند که ایران هنوز برای ساخت بمب هسته ای تصمیم گیری نکرده زیرا دولت تهران باید هزینه ها و ضرر های ساخت سلاح هسته ای را بررسی کند. با این حال جمهوری اسلامی گزینه های خود را روی میز نگه داشته است.

این در حالی است که برخی تندرو ها در اسرائیل این دیدگاه را رد کرده و تاکید دارند که جمهوری اسلامی می تواند در مدت یک سال یا کمتر، سلاح هسته ای تولید کند. اما گزارش اخیر خاطرنشان می کند که نشانه ای وجود ندارد که تهران برای تولید سلاح تصمیم گیری کرده باشد. بنابر این گزارش چنین تصمیمی هنوز اتخاذ نشده و بر خلاف گزارش آژانس بین المللی انرژی اتمی که در خصوص ماهیت نظامی فعالیت های هسته ای ایران ابراز نگرانی کرده بود، اصلی ترین چالش پیش روی تهران همچنان تولید مقادیر کافی اورانیوم غنی شده است که بتوان با آن سلاح تولید کرد.

با این حال برخی مقامات جاسوسی اروپایی بر این باورند که تهران هیچ‌گاه تحقیقات خود در مورد تولید سلاح هسته ای را متوقف نکرده است و این در شرایطی است که جمهوری اسلامی اخیرا غنی سازی 20 درصدی را نیز در تاسیسات زیرزمینی نزدیک قم آغاز کرده است.

حقیقت حمله هوایی

بنا بر این گزارش، در میان گزینه های احتمالی برای متوقف کردن برنامه های هسته ای ایران، یکی از ناموفق ترین گزینه ها، حمله هوایی علیه تاسیسات هسته ای ایران است که به طور قطع نمی تواند پایانی همیشگی برای این برنامه ها رقم بزند. تهران برای مقابله با این تهدید برنامه های غنی سازی را در تاسیسات مختلف در محل های متفاوت انجام می دهد و به طور حتم سانتریفوژهای بیشتری را نیز ذخیره کرده است. در صورت حمله به تاسیسات هسته ای ایران، جمهوری اسلامی می تواند آنها را بازسازی کند و از سوی دیگر انگیزه ای بیشتر برای حرکت در این جهت پیدا خواهد کرد.

در گزارش موسسه علوم و امنیت بین الملل با اشاره به زیرزمینی بودن برخی تاسیسات هسته ای ایران تصریح شده است که جمهوری اسلامی به برخی تجهیزات نظارتی ماهواره ای و فعالیت های سایبری و جاسوسی  هسته ای از طریق منابع خارجی دست یافته است.

در بخش دیگری از این گزارش به تاکتیک سرویس های جاسوسی غرب اشاره شده که به شبکه های قاچاق مواد هسته ای به ایران نفوذ کرده و تجهیزات از کار افتاده یا منهدم کننده را در اختیار آنها قرار داده اند. این تاکتیک ها به غرب کمک کرده تا دست کم یکی از سایت های هسته ای محرمانه ایران را شناسایی کرده و موجب از کار افتادن بخشی از سانتریفوژ های هسته ای ایران شوند. اما سوء قصد به جان دانشمندان هسته ای ایران می تواند ریسک اقدام متقابل تهران را به همراه داشته باشد.

تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی 

نظر شما :