ادعای ترکسل در مورد رقیب آفریقایی اش

ام تی ان برای فعالیت در ایران باج داد؟

۱۵ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۶:۴۸ کد : ۱۸۹۷۵۸۲ اخبار اصلی
سهام شرکت ام تی ان آفریقای جنوبی، به دنبال وارد شدن اتهام فساد به این شرکت سقوط کرد.
ام تی ان برای فعالیت در ایران باج داد؟
دیپلماسی ایرانی : بزرگترین اپراتور تلفن همراه ترکیه، ترکسل، مدعی شده است که ام تی ان به منظور عقد قرار داد با ایران دچار فساد شده است.به گزارش روزنامه وال استریت ژورنال،  این شرکت آفریقایی دولت را ترغیب کرده تا از برنامه های هسته ای ایران در سال 2005 حمایت کند تا از این طریق موفق به عقد قرارداد با جمهوری اسلامی شود. همچنین ترکسل مدعی شده است که ام تی ان در سال های 2004 و 2005 پول هایی خارج از چارچوب به مقامات ایرانی و آفریقای جنوبی پرداخت کرده تا این شرکت قادر به اخذ مجوز فعالیت در ایران شود.

اما خبرگزاری رویترز به نقل از وزیر امور خارجه آفریقای جنوبی این اتهام را تکذیب و تاکید کرد که سیاست خارجی دولت مستقل است و کسی نمی تواند در تصمیمات آن نفوذ داشته باشد.
این در حالی است که ام تی ان، 49 درصد سهام ایرانسل که دومین شرکت بزرگ اپراتور تلفن همراه در ایران است را در اختیار دارد و بقیه سهام متعلق به دولت ایران است. اما ترکسل در سال 2005 نتوانست مجوز فعالیت در ایران را دریافت کند.

مدیر عامل شرکت ام تی ان اعلام کرده است که هیات مدیره شرکت در حال بررسی اتهام های وارده از سوی ترکسل هستند تا از علیه عملکرد قانونی، اقدامی پیشگیرانه به عمل آورند. به گفته سیریل رامافوزا، درصد خطا و فساد در فعالیت های شرکت ام تی ان، صفر بوده است. گفتنی است شرکت ترکسل تا کنون پرونده های متعددی را علیه دولت ایران گشوده که از جمله آنها می توان به نقض توافقنامه سهامداران از سوی ایران اشاره کرد. اما اتهام ها به شرکت ام تی ان در حالی وارد می شود که این شرکت هدف گروه هایی در ایالات متحده قرار دارد که شرکت های خارجی را به قطع روابط تجاری با ایران ترغیب می کنند. این گروه ها با ارسال نامه ای برای ام تی ان از این شرکت خواسته اند به روابط خود با ایران پایان دهد زیرا جمهوری اسلامی از تجهیزات این شرکت برای ردیابی کاربران تلفن همراه استفاده می کند. این در حالی است که ام تی ان به این نامه پاسخ نداده و تاکید دارد که فعالیت خود را در ایران دنبال می کند.

تحلیلگران بر این باورند که تحریم های آمریکا و اروپا علیه ایران، دسترسی ام تی ان به روند انتقال پول به ایران را محدود می کند. این در حالی است که ام تی ان جدید ترین شرکت آفریقای جنوبی است که به دلیل همکاری با ایران تحت فشار قرار گرفته است. گروه پتروشیمی ساسویل نیز در ماه نوامبر اعلام کرده بود احتمالا فعالیت خود را در ایران متوقف می کند. به گزارش خبرگزاری رویترز، روابط ایران و آفریقای جنوبی برای کنگره ملی
آفریقا و دولت جاکوب زوما دردسرساز شده است. این کشور در حالی که از همراهی با تلاش های غرب در راه تحریم ایران سر باز می زند، حمایت چندانی نیز از ایران به عمل نمی آورد و این در حالی است که یک چهارم منابع نفت خود را از جمهوری اسلامی وارد می کند. گفتنی است در بخشی از اتهامی که ترکسل به ام تی ان وارد کرده، ادعای تامین تجهیزات نظامی برای ایران نیز مطرح شده و ترکسل قصد دارد با همین ادعا ها دادخواستی علیه ام تی ان تنظیم و به دادگاه ارائه کند.
تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی

 

نظر شما :