آزمایش ضدموشکی رژیم اسرائیل علیه ایران در خاک ترکیه

۲۴ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۹:۳۷ کد : ۱۸۹۷۹۲۸ سرخط اخبار
در حالی که چندی است، رسانه‌های غربی، گمانه‌زنی‌هایی را درباره وقوع جنگ میان ایران و رژیم صهیونیستی ارایه می‌دهند، روزنامه «حریت»، چاپ ترکیه، آزمایش سامانه موشکی ناتو در ترکیه را ـ که دو روز پیش (دهم فوریه، 22 بهمن) در آناتولی شرقی و در استان مالایای صورت گرفت، اقدام رژیم صهیونیستی برای شبیه‌سازی حمله احتمالی ایران یا سوریه به این کشور قلمداد کرد.

بر این اساس ، در این عملیات در چارچوب رزمایش مشترک آمریکا و اسرائیل صورت پذیرفت است که طی آن یک فروند هواپیمای اف 15 اسرائیل از آب های مدیترانه یک موشک بلو اسپارو 2  را شلیک کرد که این موشک توسط سامانه دفاع موشکی واقع در کوره جیک شناسایی و تا هنگام سقوط آن رهگیری شد.

در همین حال ، پایگاه اینترنتی دبکا فایل مدعی شد این عملیات با تبادل اطلاعاتی میان اسرائیل و ناتو شد. بنا بر این گزارش سامانه رادار اسرائیل وسامانه رادار موشکی ناتو مستقر در کوره جیک با یکدیگر به مبادله اطلاعاتی پرداختند. بر این اساس آنها مدعی شدند در صورت امکان حمله احتمالی ایران به اسرائیل سامانه موشکی اسرائیل می تواند با حمایت اطلاعاتی سامانه موشکی ناتو در ترکیه موقعیت موشک های ایرانی را مشخص و اقدام به انهدام آنها کند.

گرچه آن هنگام که زمزمه های مبنی بر استقرار سامانه دفاع موشکی ناتو در ترکیه به گوش می رسید همگان بر این نکته تاکید کرده بودند که اطلاعات این سامانه در اختیار اسرائیل قرار نخواد گرفت و حتی لئون پانه تا وزیر دفاع امریکا هم در 15 مهر 1390 با بیان این دلیل که "اسرائیل عضو ناتو نیست" مخالفت خود را با در اختیار گذاشتن اطلاعات این سامانه به اسرائیلی ها ابراز کردهع بود ولی اکنون طبق ادعای حریت و دبکا فایل آنها در جریان عملیت دو روز گذشته همکاری هایی با هم داشته اند

گرچه کارشناسان داخلی امکان وقوع این اتفاق را چندان محتمل نمی دانند و آن را بیشتر به حساب شیطنت و بازی رسانه ای اسرائیلی ها  در راستای ایجاد جنگ روانی و بر هم زدن روابط ایران و ترکیه ارزیابی می کنند ،  اما با این حال سفر هفته ی گذشته داوود اغلو به واشنگتن شاید حاوی پیام هایی بوده که امروز شاهد یکی از انها هستیم. چرا که حریت مدعی شده است احمد داوود اغلو در سفر هفته گذشته خود به آمریکا از اینکه  اطلاعات سامانه موشکی ناتو در ترکیه را در اختیار اسرائیل قرار دهد ابراز نارضایتی کرده بود. اما گویا این اقدام ترکیه دادن امتیازی بود تا بتوانند به کمک آن و با چراغ سبز ایالات متحده ابتکار عمل را در قضیه سوریه بدست آورند.

ترکیه پیش از این هم نشان داده است که برای رسیدن به اهداف خود در سیاست خارجی از معامله با رژیم صهیونیستی ابایی ندارد.

نظر شما :