بحران صهونیسم؛ پس از اشغال باید چه کرد؟

آینده مبهم اسرائیل

۲۶ بهمن ۱۳۹۰ | ۲۲:۵۰ کد : ۱۸۹۷۹۷۰ اخبار اصلی
به تازگی در ایالات متحده امریکا کتابی با عنوان "بحران صهیونیسم" منتشر شده که در آن به قضایای اصلی یهودی‌ها و مشکلاتی که در درون اسرائیل به وجود آمده و باعث شده رفته‌رفته مشروعیت اسرائیل زیر سوال برود، اشاره شده است.
آینده مبهم اسرائیل
 دیپلماسی ایرانی: به تازگی در ایالات متحده امریکا کتابی با عنوان "بحران صهیونیسم" منتشر شده که در آن به قضایای اصلی یهودی‌ها و مشکلاتی که در درون اسرائیل به وجود آمده و باعث شده رفته‌رفته مشروعیت اسرائیل زیر سوال برود، اشاره شده است. این کتاب را پیتر بینارت به رشته تحریر در آورده و به دلیل اهمیتی که بسیاری از جامعه‌شناسان برای آن قائل شده‌اند بازتابی گسترده در جهان غرب داشته و بسیاری از تحلیلگران به ویژه کارشناسان اجتماعی را نسبت به آینده حیات اسرائیل به فکر فرو برده است.

پیتر بینارت، که یک روزنامه‌نگار لیبرال محسوب می‌شود در این کتاب از این که یهودی‌ها با سوء استفاده از سوابق تاریخی که قربانی  جنگ‌های مختلف شده‌اند، تلاش دارند تا خود را بر فلسطینی‌ها تحمیل کنند و سیاست‌های خود را علیه آنها پیش ببرند به شدت انتقاد کرده است. وی در بخشی از این کتاب می‌نویسد: «از ما می‌خواهند که از کنار بسیاری از مسائل به آسانی بگذریم در حالی که این مسائل مشکلات اصلی جامعه یهود در عصر معاصر است، اگر بنا باشد به سادگی از کنار این مسائل بگذریم آن‌گاه چگونه می‌خواهیم استفاده اخلاقی از قدرت یهود را توجیه کنیم؟»

وی در این کتاب تاکید می‌کند، مشکل اصلی جامعه یهود در وضعیت فعلی این نیست که در حال ضعیف شدن است بلکه مشکل اساسی این است که چند نفر حاضرند با قدرت فعلی اسرائیل همراهی کنند. قدرتی که در حال حاضر به دست آمده ماحصل 60 سال فشار و زورگویی به میلیون‌ها فلسطینی‌ای است که از حقوق اولیه خود محروم شده‌ و به سبب اشغال از خانه و کاشانه‌شان آواره شده‌اند.

راجر کوهن، روزنامه‌نگار یهودی در یادداشتی که در روزنامه نیویورک‌ تایمز، به رشته تحریر در آورده به این کتاب پرداخته و ضمن تایید نظریات کوهن در این کتاب می‌نویسد: متاسفانه همان طور که پیر یبنارت در کتابش به روشنی اشاره کرده است، هیئت حاکمه اسرائیل همچنان سیاست‌های خود را بر اساس اندیشه‌های کهنه و نخ‌نمای استعماری پیش می‌برد و گمان می‌کند که با اعمال زور علیه میلیون‌ها فلسطینی محروم از حقوق اولیه شهروندی‌شان می‌تواند همچنان به حاکمیت خود ادامه دهد.

کوهن در ادامه یادداشت خود یادآور می‌شود: در حال حاضر این ایالات متحده امریکا، هم‌پیمان همیشگی اسرائیل است که در حقیقت شهروند اسرائیلی محسوب می‌شود و حمایت بی‌چون چرای آن از این رژیم است که باعث شده تا اسرائیل یک‌پارچگی و نفوذی که اکنون از آن برخوردار است را داشته باشد، ولی در وضعیت فعلی و در حالی که منطقه عربی به سمتی می‌رود که با تغییرات شگرف اوضاع را برای اسرائیل به شدت سخت کند و حتی ممکن است این وضعیت شامل حال سوریه، هم‌پیمان اصلی ایران در منطقه نیز شود، معلوم نیست که آینده اسرائیل به کدام سمت و سو سوق داده خواهد شد.

کوهن سپس به انتقاد از سیاست‌های اسرائیل در برابر ایران می‌پردازد و می‌نویسد: خطر بزرگی که اکنون متوجه اسرائیل شده است با فرصت‌طلبی و سوء استفاده از قدرت تهدید برای انجام حمله نظامی به ایران و مبالغه در قربانی شدنش در برابر قدرت گرفتن ایران رفع نخواهد شد. اگر حتی اسرائیل حملات سهمگینی را متوجه دشمنانش کند باز هم نمی‌تواند مشکلی را که حیاتش را به خطر انداخته است، رفع کند.  

این روزنامه‌نگار مشهور یهودی سپس به انتقاد از لابی‌های صهیونیستی در امریکا موسوم به آیپک می‌پردازد و می‌نویسد: سازمان‌های یهودی بزرگ در امریکا که عموما از سوی ثروتمندان بزرگ دنیا حمایت می‌شوند، در حال حاضر در افکار عمومی این گونه قلمداد شده‌اند که تبعیض‌آمیز و بدون هیچ چون و چرایی فقط از اسرائیل دفاع می‌کنند. به قول آبراهام فاکسمن، دموکراسی اسرائیل تصمیم می‌گیرد و امریکایی‌ها از آن حمایت می‌کنند.

کوهن سپس به بخش دیگری از کتاب پیتر بینارت اشاره می‌کند و می‌نویسد: اسرائیل مشکل عمومی ندارد بلکه در حقیقت مشکل سیاسی دارد، مشکل اسرائیل این است که پس از پایان اشغال نمی‌داند دیگر چه چیزی را می‌تواند ترویج کند و برای ادامه حیات خود چه دستاویزی داشته باشد. در عین حال اگر بنا باشد اشغال به همین ترتیب ادامه یابد به گفته باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا، رویای تشکیل کشور یهودی دموکراتیک هیچ وقت تحقق نخواهد یافت.

کوهن در یادداشت خود عین عبارات بینارت را می‌آورد و می‌نویسد: نتانیاهو و سازمان‌های یهودی امریکایی بزرگ امروزه بیشتر صهیونیست باقی مانده‌اند تا دموکرات، این مساله باعث شده است تا بسیاری از مردم جهان نسبت به مشروعیت آنها به دیده تردید بنگرند و رفته رفته مشروعیت اسرائیل نزد افکار عمومی جهان از بین برود. به اعتقاد بینارت اسرائیل رژیمی دموکراتیک در درون خطوط سبز است اما همین که به کرانه باختری و مناطق اشغالی می‌رسد اصول دموکراتیک را فراموش می‌کند و با انتخاب اصول نژاد پرستی برای اتباع یهودی حق شهروندی قائل می‌شود اما فلسطینی‌ها را حتی از کوچک‌ترین حقوقشان محروم می‌کند. 


نظر شما :