مقتدا صدر: تحریم‌ علیه ملت‌ ایران مردود است

۲۶ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۳:۳۲ کد : ۱۸۹۷۹۷۳ سرخط اخبار
فارس: رهبر جریان صدر با تاکید بر این که تحریم‌ غربی‌ها علیه ملت ایران به ضرر عراق نیز تمام می‌شود، گفت که تحریم‌ها علیه هر ملتی بویژه ملت مسلمان ایران را رد می‌کند.
به گزارش فارس به نقل از پایگاه خبری "السومریة نیوز"، "مقتدا صدر" رهبر جریان صدر تاکید کرد که محاصره تحمیلی بین‌المللی علیه ایران را رد می‌کند.
وی در پاسخ به سوالی که یکی از طرفدارانش درباره درخواست دولت عراق مبنی بر عدم اجرای تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران گفت: ما هرگونه محاصره تحمیلی علیه هر ملتی از جمله ملت مسلمان ایران را رد‌ می‌کنیم.
مقتدا صدر افزود: باید این محاصره لغو شود، زیرا این تحریم‌ها به ضرر ملت عراق نیز تمام خواهد شد.
دولت عراق چندی پیش اعلام کرده بود که از آنجا که اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران به ضرر منافع کشورش خواهد بود، بغداد از اعمال این تحریم‌ها معذور است.
بغداد اعلام کرد که قصد دارد از آمریکا بخواهد که تحریم‌ها علیه تهران را متوقف کند زیرا این امر دشواری‌هایی را برای عراق تحمیل کرده‌است.
این درخواست در حالی عنوان می‌شود که کاخ سفید اعلام کرده است که تحریم‌های پیشنهادی کنگره علیه ایران که از سوی "باراک اوباما" رئیس‌جمهور آمریکا امضاء شده، باید به گونه‌ای اجرا شود که به ضرر همپیمانان آمریکا تمام نشود و خللی در بازارهای نفتی ایجاد نکند.
"علی الدباغ" سخنگوی دولت عراق اعلام کرد که تحریم‌های تحمیلی آمریکا علیه ایران، مشکلاتی را برای عراق بوجود آورده است. بویژه این‌که این دو کشور روابط اقتصادی بسیار خوبی با یکدیگر دارند. لذا بغداد از واشنگتن می‌خواهد که به این تحریم‌ها پایان دهد.
این درحالی است که آمریکا، اتحادیه اروپا و تعدادی دیگر از کشورها خواستار اعمال تحریم علیه ایران هستند و بطور خاص بر روی بخش نفتی و بانک مرکزی ایران این تحریم‌ها را اعمال می‌کنند تا برنامه‌های صلح‌ آمیز هسته‌ای ایران را متوقف کنند.
دباغ در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه اظهار داشت: ما روابط اقتصادی گسترده‌ای در بخش خصوصی با ایران داریم زیرا ایران صادر کننده اصلی مواد غذایی و کالاهای مهم و ضروری دیگر به عراق است.حجم بازرگانی میان عراق و ایران به میلیاردها دلار می‌رسد و ایران از برق و سوخت گرفته تا مواد غذایی و کالاهای مختلف و ضروری دیگر به کشور عراق صادر می‌کند. لذا عراق نمی‌تواند این تحریم‌ها را اعمال کند ...ما به دنبال منافع کشور خود هستیم. به همین دلیل طی روزهای آتی از آمریکا می‌خواهیم که ما از اجرای این تحریم‌ها معذور کند.

وی در اظهارات خود تاکید کرد: بغداد می‌خواهد به تعهدات بین‌المللی پایبند باشد و به تحریم‌های دیگر علیه ایران تاکنون ملزم مانده است اما محدودیت‌های جدید درباره تعامل با بانک مرکزی ایران – که خود یکی از طرف‌ها در تعاملات بازرگانی میان دو کشور به شمار می آید- برای کشور عراق مشکل ایجاد می‌کند.

"جی کارنی" سخنگوی کاخ سفید نیز در گفت‌وگو با روزنامه نگاران گفت که ما می‌خواهیم تاکید کنیم که اجرای این تحریم‌ها علیه ایران باید به گونه ای باشد که حتی سهوی موجب آزار همپیمانان ما یا ضرر وارد کردن به بازارهای نفتی نشود.
درحالی که صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایرانی در مجامع بین‌المللی ثابت شده است، اما غربی‌ها همچنان بر شدت تحریم‌های خود علیه ایران می‌افزایند و اخیرا آمریکا و اسرائیل به تهدید نظامی علیه ایران روی آوردند اما آنها بیش از هر طرف دیگری می‌دانند که پاسخ ایران به هرگونه اقدام نظامی کوبنده خواهد بود و کمترین واکنش ایران، شلیک موشک به سوی اسرائیل خواهد بود.
 

نظر شما :