پاکستان به ناتو اجازه عبور داد

۲۶ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۳ کد : ۱۸۹۷۹۸۰ سرخط اخبار
پاکستان اعلام کرد به طور موقت به ناتو اجازه داده تا مواد غذایی فاسد شدنی خود را برای سربازانش در افغانستان از طریق مرزهای پاکستان منتقل کند؛ اقدامی که نشان دهنده آب شدن یخ روابط میان پاکستان و ناتو پس از حملات هوایی آمریکا به مناطق مرزی پاکستان است؛ حمله‌ای که منجر به کشته شدن 24 سرباز پاکستانی شد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، پاکستان در پاسخ به حمله مرگبار نیروهای آمریکایی به دو پست مرزی خود در تاریخ 26 نوامبر، گذرگاه مرزی خود با افغانستان را برای انتقال مایحتاج ناتو بست.

این اقدام باعث ایجاد مشکلاتی برای نیروهای ائتلافی حاضر در افغانستان شد که هزینه‌های هنگفتی برای یافتن مسیرهای جایگزین جهت انتقال مایحتاج خود به افغانستان پرداخته کرده‌اند.

احمد مختار، وزیر دفاع پاکستان اظهار داشت: دولت تنها اجازه انتقال مواد غذایی فاسد شدنی را برای مدت محدود به ناتو می‌دهد و از نیروهای ائتلافی خواسته‌ایم تا مواد بیشتری از طریق پاکستان منتقل نکنند. آمریکا و پاکستان هنوز بر سر این مساله که چه کسی مقصر حمله ماه نوامبر است اختلاف نظر دارند اما نشانه‌ها در حال حاضر حاکی از آن است که روابط دو کشور در حال بهبود یافتن است.

مقامات پاکستانی می‌گویند که به هواپیماهای ناتو اجازه داده شده تا برای رساندن تجهیزات به نظامیان کشورهای عضو این پیمان در افغانستان از حریم هوایی پاکستان عبور کنند.

روز سه‌شنبه پس از اینکه پلیس پاکستان یکی از کارمندان سفارت آمریکا را به خاطر حمل گلوله در چمدان خود در فرودگاه بازداشت کرد، یک وقفه موقت در روند بهبود روابط آمریکا و پاکستان ایجاد شد اما این فرد ظرف مدت چند ساعت به مقامات آمریکایی تحویل داده شد.

صدور مجوز انتقال مواد غذایی ناتو از طریق پاکستان و افغانستان می‌تواند پیش زمینه بازگشایی کامل گذرگاه‌های مرزی پاکستان بر روی نیروهای ناتو شود.

پارلمان پاکستان قصد دارد چارچوب جدید روابط با آمریکا را به رای بگذارد؛ اقدامی که می‌تواند راه را برای بازگشایی کامل خطوط انتقال مایحتاج ناتو به افغانستان هموار کند.

برخی مقامات پاکستانی هم‌چنین طی روزهای اخیر اعلام کردند دولت باید گذرگاه‌های مرزی خود را به طور کامل به روی ناتو باز کند در صورت اینکه مبلغ بیشتری به خاطر این موضوع دریافت کنند.

مقامات امنیتی پاکستان و همتایان آنها در ناتو و دولت افغانستان روز سه‌شنبه بار دیگر دیدار کردند تا درخصوص مساله ارتقای امنیت برای کاروان‌های مایحتاج ناتو بحث و تبادل نظر کنند. 

نظر شما :