آمانو:‌ پارچین تنها مساله در مذاکرات با ایران نیست

۲۶ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۴:۴۸ کد : ۱۸۹۷۹۸۳ سرخط اخبار
یوکیا آمانو با اعلام این که نمی‌داند هیات اعزامی آژانس به ایران از دسترسی به پارچین برخوردار خواهد شد یا خیر، ابراز امیدواری کرد، نشست بعدی مقامات عالی رتبه آژانس با ایران به «نتیجه‌ای ملموس» دست یابد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) به نقل از خبرگزاری رویترز، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، روز سه‌شنبه مدعی شد که دور پیشین گفت‌وگو‌ها به جمع‌بندی نهایی نرسید.

وی گفت که آژانس نمی‌داند که آیا در نشست بعدی هیات این نهاد بین‌المللی با ایران، اجازه دسترسی به سایت‌های نظامی نام برده شده در گزارش آژانس فراهم خواهد شد یا خیر.

وی در مراسم چهل و پنجمین سالروز یک معاهده منطقه‌ای منع اشاعه در «مکزیکو سیتی» ابزار امیدواری کرد که دور دوم گفت‌وگوها با ایران در تاریخ 20-21 فوریه دوری «خوب و سازنده» باشد.

ماه گذشته ایران گفت‌وگوهایی سه روزه با مقامات آژانس بین‌المللی انرژی در تهران داشت که در پایان گفته شد دو طرف به گفت‌وگوها ادامه خواهند داد.

دیپلمات‌های غربی گفته‌اند که مذاکرات سه روزه با ایران پیشرفتی اندک را حاصل کرده است.

آژانس بین المللی انرژی اتمی در گزارش نوامبر آمانو درباره ایران دسترسی به سایت «پارچین» را خواستار شد. آمانو در پاسخ به این سوال که آیا آژانس دسترسی به پارچین را خواهد داشت یا خیر، گفت: هنوز در این‌باره چیزی نمی‌دانیم.

مدیر کل آژانس اظهار کرد: پارچین تنها مساله (در مذاکرات با ایران) نیست. هدف ما این است که کلیه مسایل دیگر را روشن کنیم و این کار را نمی‌توان یک شبه انجام داد، اما امیدواریم به نتیجه‌ای ملموس برسیم.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: ما از طرف خود به به دنبال کردن رویکردی سازنده ادامه خواهیم داد و من انتظار همین اندازه رویکرد سازنده از جانبه ایران را دارم.

به گزارش ایسنا، علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس پیش از این در پاسخ به این سوال که چرا آژانس درباره موضوع بازرسی‌ها از سایت پارچین یک‌بار دیگر اظهار نظر و سوال کرده است در حالی که موضوع پارچین در چارچوب مدالیته حل و فصل مسائل میان ایران و آژانس از سوی مدیرکل وقت این نهاد تخصصی بین‌المللی بسته شده است؟ گفت: همان‌طور که در سخنرانی در نشست اخیر شورای حکام گفتم در سال 2004 و 2005 از سایت پارچین دو بار بازدید صورت گرفت و بازرسان آژانس به اختیار خود و با توجه به اطلاعاتی که دریافت کرده بودند از چند نقطه در این سایت بازدید کردند.

بازرس ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پایان سفر اخیر خود به تهران با تاکید بر رضایت از مذاکرات سه‌روزه‌اش با ایران تاکید کرد که در آینده خیلی نزدیک دوباره به تهران بازمی‌گردد.

هرمان ناکارتس، بازرس هسته‌یی ارشد آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به خبرنگاران گفت که تیمش سفر "خوبی" به تهران داشته است.

وی در فرودگاه وین اظهار کرد: ما سه روز مذاکرات فشرده درباره‌ی اولویت‌های‌مان داشتیم؛ ما به حل کلیه‌ی مسائل باقی‌مانده متعهدیم و ایرانی‌ها گفته‌اند که آن‌ها نیز متعهدند.

ناکارتس که یکی از اعضای هیات شش نفره آژانس در سفر تهران بود ادامه داد: اما البته هم‌چنان کار زیادی برای انجام دادن باقی مانده است و بنابراین ما سفر دیگری را در آینده‌ای بسیار نزدیک برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

او در پاسخ به این سوال که آیا از گفت‌و‌گوها با ایران رضایت دارد؟ بدون اظهارنظر بیش‌تر گفت: سفر خوبی داشتیم اکنون به مقر (آژانس) بازخواهم گشت و به مدیرکل درباره‌ی این ماموریت اطلاع‌رسانی خواهم کرد.

بر اساس این گزارش، هیات اعزامی به تهران علاوه بر ناکارتس شامل رافال گروسی، مرد شماره دو آژانس که تبعه‌ی آرژانتین است و پری لین جانسون، مقام حقوقی ارشد آژانس که شهروند آمریکایی است و دو کارشناس تسلیحات هسته‌یی به نام ژک بوت از فرانسه و نویل وایتینگ از آفریقای جنوبی بود.



نظر شما :