مجله هفته/ نگاه خریدارانه به مطبوعات

۲۸ بهمن ۱۳۹۰ | ۲۳:۱۲ کد : ۱۸۹۷۹۹۶ اخبار اصلی
در صفحه "نگاه خریدارانه به مطبوعات" که جمعه ها پیش رویتان قرار می گیرد، مقالات و یادداشت های مهم روزنامه های کشورمان را که در طول هفته منتشر شده است از نظر می گذرانیم.
مجله هفته/ نگاه خریدارانه به مطبوعات

دیروز هوای تهران کاملا صاف بود

روزنامه رسالت فردای روز راهپیمایی 22 بهمن در مطلبی با عنوان «باشکوهترین حضور حماسه ملت» به قلم محمد کاظم انبارلویی نوشت: دیروز هوای تهران کاملا صاف بود و بادی ملایم گونه‌های مردم را می بوسید و نوازش می داد. روایت داریم اگر خداوند بخواهد دعاهای بندگان خود را اجابت کند یکی از علائم آن نسیمی است که گونه های مومنان را نوازش می کند. راستی دیروز کدامین دعا به نقطه اجابت رسید . مردم دعا می‌کردند این نظام تا ظهور حضرت حجت (عج) پایدار بماند . مردم دعا می کردند خداوند دشمنان اسلام را به راه راست هدایت کند و اگر هدایت نمی شوند آنان را از سرراه نظام جمهوری اسلامی بر دارد . مردم برای علو درجات امام خمینی (ره) بنیانگذار جمهوری اسلامی دعا می‌کردند و از خدا می خواستند همچنان در مسیر هدایت های ولایت فقیه قرار گیرند و به آرمان‌های انقلاب ، امام و رهبری وفادار باشند. مردم از خداوند می خواستند به وحدت آنها برکت دهد تا پشت دشمنان اسلام و اهل فتنه را بشکنند . مردم از خداوند می خواستند عقب ماندگی‌های به جامانده از جور حکومت های فاسد قاجار و پهلوی جبران شود و کشور در مسیر پیشرفت قرار گیرد. مردم آمده بودند از خداوند بخواهند اجر دانشمندان جوان را در رسیدن به قله‌های عزت و عظمت و پیشرفت دو چندان کند و شهدای دانشمند را با اولیای خودش محشور گرداند .

و در ادامه: دیروز ملائکه آسمان بر عزم راسخ ملت ایران در دفاع از دستاوردهای الهی نظام درود می فرستادند . در تهران سیل جمعیت از میدان امام حسین (ع) تا میدان فردوسی، ازمیدان فردوسی تا میدان انقلاب و از میدان انقلاب تا میدان آزادی مثل یک رود خروشان از نخستین ساعات روز تا ساعاتی پس از پایان مراسم در برابر دوربین های خبرنگاران و گزارشگران بین المللی ظاهر شدند و تصویری از سرافرازی ملت و افتخار ملی ایرانیان را به ثبت رساندند.
 

حداقل انتظار از دیپلماسی کشور
 

روزنامه ابتکار 23 بهمن در سرمقاله خود به روابط ازهم گسیخته ایران و عربستان و همراهی کشور سعودی با طرح های ضد ایرانی غرب اشاره کرده و می نویسد: عملکرد دولت عربستان طی دوسال گذشته، عملکردی همراه با سراسر دشمنی علیه ملت ایران بوده‌ است. همراهی آن کشور در پروسه سناریوسازی آمریکا در خصوص اتهام واهی ترور سفیر عربستان توسط ایران تا شرکتش در طرح های تحریم علیه کشورمان، همه و همه نشان از عزم دولتمردان سعودی برای تقابلی تمام‌عیار علیه ایران است. به‌یاد داریم که مطابق سند «ویکی‌لیکس» سفیر سعودی در آمریکا، از قول پادشاه آن کشور خطاب به آمریکائی‌ها خواستار قطع سر مار؛ یعنی، جمهوری اسلامی ایران شده بود. در هر حال، تا کنون دولتمردان عربستان حسن‌نیت و نرمش ایران را با دشمنی پاسخ داده‌اند. انتظار مردم ما نیز از دولتمردان خود، اینست که این همه نرمش و انفعال در مقابل زیاده‌خواهی سعودی‌ها و دیگر شیوخ حاشیه‌نشین، با عزت و اقتدار ایرانی ناسازگار است. 

این روزنامه می افزاید: حداقل انتظار این است که دیپلماسی کشور از وضعیت انفعالی خارج شود و موضعی تهاجمی در منطقه اتخاذ نماید؛ به همسایگان بفهماند که در واقع دود تحریم نفت ایران به چشم آنان خواهد رفت. این درست نیست که ایران، همواره آب بر آتش روابط غیردوستانه بریزد ولی در مقابل، عرب‌ها نفت به آتش تحریم‌ها بپاشند!

 

شاخص های امنیت ملی ایران شباهتی عجیب به سال 87 دارد

سرمقاله روز دوشنبه کیهان به بررسی فضای سیاسی داخل کشور و افزایش فشارهای غرب بر تهران اختصاص داشت. مهدی محمدی در این یادداشت می نویسد: آغاز فرآیند تجمیع فشار بر ایران که غربی ها اکنون سعی می کنند آن را به اوج برسانند دقیقا مربوط به یک سال بعد از انتخابات ریاست جمهوری در ایران یعنی بهار 1389 است. در آن مقطع بود که آمریکایی ها حس کردند فتنه سبز در ایران نیاز به کمک مستقیم تر و موثرتر طرف خارجی دارد و به همین دلیل تصمیم گرفتند مجموعه اهرم های فشار خود علیه ایران را که فشار دیپلماتیک، حمله نظامی، عملیات اطلاعاتی و تحریم در راس آنها قرار داشت با هم ترکیب کرده وبه طور همزمان اعمال کنند. از سال 89 تا همین امروز، تجمیع فشار خارجی بر ایران اساسا هیچ هدفی جز تقویت جریان فتنه- با ترکیبی دیگر- در داخل ایران، تلاش برای بی ثبات سازی محیط درونی ایران و نهایتا وادار کردن نظام به امتیاز دهی به این جریان نداشته است و غربی ها عمیقا به این باور رسیده اند که موثرترین راه برای مقابله با برنامه هسته ای و موشکی ایران هم همین است که جریان سازشکار در ایران زمام امور را به دست بگیرد. 

در ادامه این مطلب می خوانیم: هم اکنون مجموعه ای شواهد وجود دارد که نشان می دهد وضعیت شاخص های امنیت ملی ایران شباهتی عجیب به سال 87 دارد. و این دفعه ایران در اثر موج بیداری اسلامی در منطقه در موقعیت و جایگاهی به مراتب مقتدرانه تر از آن روزها قرار دارند. و از این روی غربی ها سخت در پی آن هستند که راهی برای پایین کشیدن ایران از اوجی که در آن قرار دارد یا به عبارت دیگر متوقف کردن ایران درپیچ تاریخی فعلی پیدا کنند. مجموعه طراحی ها برای انتخابات مجلس آینده تا آنجا که به دشمن خارجی مربوط می شود همین هدف را تعقیب می کند و بزرگترین بی بصیرتی در شرایط فعلی این است که کسانی با ندیدن این موقعیت حساس و بی توجهی به پروژه بسیار جدی که غرب برای متوقف کردن رشد قدرت راهبردی ایران طراحی کرده، بر طبل اختلافات داخلی بکوبند و صحنه انتخابات را به جای آنکه صحنه وحدت و همدلی باشد، به محلی برای افزایش اختلافات تبدیل کنند.اگر معنای بی بصیرتی در سال 88 عدم مرزبندی سریع و به موقع با دشمن بود، معنای بی بصیرتی اکنون ندیدن دشمن و در نیافتن موقعیت تاریخی نظام جمهوری اسلامی است که بر آستانه دروازه خیبر ایستاده است.

 

تقیه سیاسی حماس

 

سرمقاله روز دوشنبه تهران امروز به موضوع سفر اسماعیل هنیه به تهران و تحولات جدید گروه حماس پرداخته است. در این یادداشت می خوانیم: به خاطر بیاورید زمانی را که جورج بوش اعلام کرد اگر می‌خواهیم ریشه تروریسم در منطقه را بخشکانیم باید تهران را متوقف کنیم. به همین دلیل آنها راهی افغانستان، عراق، بیروت و دمشق شدند تا بتوانند ایران را از پا بیندازند. حماس نیز در مقابل به خوبی می‌داند که اگر راهش را از دمشق و تهران جدا کند گو اینکه تصمیم گرفته ریشه‌های خود را بخشکاند. البته این امر بدین معنا نیست که فقط تهران و دمشق محور مقاومتند بلکه این امت اسلامی است که از مقاومت طرفداری می‌کند و آنها طلیعه این مقاومت را در تهران و دمشق و بیروت می‌بینند. لذا اسماعیل هنیه نیز به طور شفاف گفته که ملت ایران در مقاومت فلسطین سهیم بوده و در ایستادگی اسطوره ساز جنگ 22 روزه نیز شریک پیروزی‌اند. 

نویسنده معتقد است: نکته‌ای که باید در این میان مورد توجه قرار داد آن است که حماس در عین حال و برای جلوگیری از تفرقه و تشتت آرا و برای مقابله با تقسیم فلسطین راه اتحاد با فتح را در پیش گرفته است و تصمیم گرفته که با توقف خصومت با محمود عباس یک نوع «تقیه سیاسی» را در پیش بگیرد. به قول اعراب این استراتژی به مثابه «استراحت جنگجو» است تا بتواند از توفان ایجاد شده علیه دمشق که غرب به‌راه انداخته و مانند یک جنگ صلیبی است، سالم و سلامت بگذرد.لذا رهبری حماس با اتخاذ یک تقیه سیاسی هوشمندانه تلاش می‌کند تا با این مانورها توفان بهار عربی که توسط غرب در برابر بیداری اسلامی تدوین شده است را پشت سر بگذارد.

 

رژیم صهیونیستی متهم اول در انفجار هند

 

روزنامه قدس روز چهارشنبه در واکنش به اتهام زنی اسرائیلی ها مبنی بر دست داشتن ایران در بمب گذاری های اخیر هند و گرسجتان می نویسد: ایران بویژه پس از ترور شهید احمدی روشن اعلام کرد که پاسخ محکمی را به این اقدامات خواهد داد و وزیر اطلاعات کشورمان تأکید کرد که آمریکا، انگلیس و موساد نمی توانند نقش خود را در این ترورها مخفی کنند و نتیجه این اقدامات خود را با پاسخ قاطع ایران خواهند دید، از جمله اینکه ایران اسناد و مدارک دخالت این کشورها در ترور دانشمندان خود را به مجامع بین المللی حقوقی ارائه خواهد کرد، اما بی شک پاسخ ایران از موضع قدرت و فعالانه خواهد بود نه با روشهایی چون ترور که نشانه ضعف و استیصال است. 

به نوشته این روزنامه، نتایج این حادثه و اینکه چنین واقعه ای به نفع چه کسی است خود گویای آن است که رژیم صهیونیستی خود متهم اول این پرونده است زیرا اسرائیل بارها دانشمندان هسته ای ما را توسط گروههای تروریستی سازماندهی شده به شهادت رسانده و اکنون که با خشم و تهدید ایران مواجه شده با توسل به چنین برنامه هایی و در حالی که هیچ اسرائیلی کشته نشده و ریشه ها و ماهیت این وقایع هنوز آشکار نیست مظلوم نمایی کرده و ایران را که دانشمندانش قربانی سیاست ترور دولتی این رژیم جعلی هستند با کمک ماشین عظیم رسانه ای خود در سطح بین المللی به عنوان تروریست معرفی می کنند که تحریف واقعیت بصورت تام و تمام است. یعنی به جای اینکه تروریسم دولتی و سازمان یافته اسرائیل محکوم شده و مورد بازخواست قرار گیرد، بعنوان قربانی تروریسم معرفی می شود و موج تبلیغاتی حول این ماجرا تاحد زیادی بر جنایات و پرونده های متکثر این رژیم سرپوش گذاشته و به آن حاشیه ای می دهد که این رفتار ضد انسانی و ضد مقررات بین المللی را ادامه دهد. در مجموع می توان گفت همه شواهد و ابعاد این ماجرا حکایت از آن دارد که این توطئه تنها و تنها می تواند طراحی خود رژیم صهیونیستی باشد تا بتواند از آن استفاده تبلیغاتی کند، بدین صورت که چهره واقعی خود را بپوشاند و نمایی دیگر از خود ارایه دهد و چهره ایران را خدشه دار کند و با ایجاد یک موج جدید سیاسی و تبلیغاتی بتواند زمینه انجام جنایات و ترورهای بعدی را علیه کشور ما فراهم کند.

نظر شما :