واکنش پادشاهی سعودی به هسته‌ای شدن ایران

۲۶ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۷:۵۸ کد : ۱۸۹۸۰۰۷ سرخط اخبار
یک مقام ارشد عربستانی اعلام کرده است، در صورتی که ایران نخستین آزمایش هسته‌ای خود را انجام دهد، ظرف مدت چند هفته، عربستان سعودی سلاح هسته‌ای به دست خواهد آورد.

به گزارش «صفحه عربی تابناک»، این مقام ارشد سعودی در ادامه افزود: این سلاح هسته‌ای از سوی یک کشور منطقه‌ای در اختیار عربستان قرار خواهد گرفت تا توازن در منطقه برقرار شود؛ البته تا وقتی ما (عربستان) احساس خطر نکند، این سلاح را نخواهد گرفت.

این مقام سعودی همچنین گفت: به محض اینکه ایران به سلاح هسته‌ای دست یابد، عربستان دو گام مهم را فوری برمی‌دارد؛ نخست این که کلاهک‌های هسته‌ای آماده را فورا خریداری خواهد کرد و دوم آن که غنی‌سازی اورانیوم ویژه ساخت سلاح هسته‌ای را به طور گسترده آغاز می‌کند.

گفتنی است، به رغم این که نامی از کشور منطقه‌ای، که سلاح هسته‌ای را در اختیار عربستان خواهد گذارد، برده نشده، «تایمز» در ادامه مطلب خود می‌نویسد: گویا، این کشور پاکستان باشد، زیرا روابط ریاض با اسلام آباد بسیار خوب است و همچنین پاکستان یکی از همسایگان ایران است؛ بنابراین، با در اختیار گذاردن سلاح، توازن را ایجاد می‌کند و به همسایه ایرانی خود پیامی مهم را خواهد رساند.

بنا بر این گزارش، نزدیک دو سال پیش، خبری در رسانه‌های جهان عرب منتشر شد، مبنی بر اینکه توافقنامه هسته‌ای محرمانه‌ای میان عربستان و پاکستان امضا شد، ولی مدتی بعد طرفین آن را تکذیب کردند.

در همین راستا، رسانه‌های صهیونیست و غربی غیر مستقیم امضای این توافقنامه را تأیید کردند، حال آن که شبکه خبری «ان‌.بی‌.سی» آمریکا، به نقل از «محمد نعیم خان»، سفیر پاکستان در ریاض نوشت: هر شهروند پاکستانی، امنیت عربستان سعودی را موضوع مهمی برای کشور پاکستان می‌داند.

این اظهارات سفیر پاکستان، در حالی منتشر شد که چندی پیش، شماری ناو جنگی پاکستانی در بندر «جده» عربستان پهلو گرفت.

نظر شما :