چین تسلیم فشارهای اتحادیه اروپا نشد

۲۶ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۹:۲۹ کد : ۱۸۹۸۰۱۰ سرخط اخبار
در پی فشارهای اتحادیه اروپا برای همسو کردن چین با غرب در خصوص موضوع ایران و سوریه، نخست‌وزیر چین تصریح کرد که تصمیم‌گیری درباره سوریه توسط مردم این کشور صورت می‌گیرد و خواستار پیشبرد برنامه هسته‌ای ایران از طریق مذاکره شد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، "ون جیابائو" نخست‌وزیر چین تصریح کرد که موضوع مهم در سوریه جلوگیری از جنگ و هرج و مرج است و تصریح کرد: چین به طور قطع از یک حزب که شمامل دولت سوریه می‌شود، حمایت نمی‌کند، تصمیم‌گیری درباره آینده سوریه توسط مردم این کشور صورت می‌گیرد.

نخست‌وزیر چین که بارها در خصوص استفاده از راه‌حل دیپلماتیک برای پیشبرد مسئله هسته‌ای ایران، تأکید کرده بود در واکنش به اظهارات رامپوی درباره ایران خواستار پیشبرد مسئله هسته‌ای ایران از طریق مذاکره شد و هیچ‌گونه نشانی مبنی بر آنکه به فشارهای اقتصادی علیه تهران می‌پیوندد، از خود نشان نداد.

بعد از اظهارات "ون جیابائو" در مورد همکاری دو طرف برای حل بحران بدهی‌های اروپا، "هرمان ون رامپوی" رئیس اتحادیه اروپا گفت: من بارها اعلام کردم که برای حل بحران اروپا به دسترسی شرکت‌های اروپایی به بازارهای بزرگ، حمایت از سرمایه گذاری و حقوق مالکیت معنوی نیاز داریم و نگرانی ما از سیاست‌های حمایتگرایانه دولت‌های دیگر است.

رامپوی در یک کنفرانس خبری در مورد مسائل بین‌المللی گفت: اتحادیه اروپا از تلاش‌های اتحادیه عرب برای پایان دادن به بحران سوریه حمایت می‌کند. همچنین از چین و روسیه به خاطر وتوی قطعنامه شورای امنیت در مورد سوریه انتقاد دارد.

رامپوی همچنین گفت: اتحادیه اروپا از همه اعضای سازمان ملل می‌خواهد که در مورد موضوع سوریه که بسیار مهم است رفتار مسئولانه داشته باشند.

اتحادیه اروپا همچنین از رویکرد چین و حمایت این کشور از ایران و موضع این کشور مبنی بر مذاکره درباره برنامه هسته‌ای ایران ناخرسند است.

براساس این گزارش، چین و دیگر کشورها از جانب آمریکا و اتحادیه اروپا برای تحریم ایران درباره برنامه هسته‌ای این کشور تحت فشار هستند.


نظر شما :