روایت سفیر هلند از احضار به وزارت خارجه

۲۷ بهمن ۱۳۹۰ | ۰۳:۳۱ کد : ۱۸۹۸۰۳۱ سرخط اخبار
سفیر هلند در تهران پیش از دیدار با مدیر کل اروپای غربی در جمع خبرنگاران با بیان این که ما علاقه‌ای به تحریم نداریم،‌گفت: ترجیح می‌دهیم که جمهوری اسلامی ایران با نهادهای بین‌المللی همکاری کند و کار به تحریم کشیده نشود.

به گزارش ایسنا یوهانس کول، سفیر هلند در تهران عصر چهارشنبه با حسن تاجیک، مدیرکل امور اروپای غربی وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد.

وی پیش از این دیدار در جمع خبرنگاران درباره علت این دیدار گفت: از من دعوت کرد‌ه‌اند که به وزارت خارجه بیایم و در جریان محتوای مذاکرات آن نیستم.

سفیر هلند در تهران در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر این که حدس می‌زنید این دیدار در چه موضوعی باشد؟ اضافه کرد: صادقانه می‌گویم که این دیدار در راستای روابط دوجانبه دو کشور است. ایران و هلند 400 سال پیشینه روابط دوستانه با یکدیگر دارند به همین خاطر دو کشور همدیگر را شناخته و می‌توانند با یکدیگر به راحتی صحبت کنند.

او با اشاره به تحریم نفتی اتحادیه اروپا علیه ایران گفت: در بحث تحریم باید به این نکته اشاره کنیم که ما علاقه‌ای به تحریم نداریم و ترجیح می‌دهیم که جمهوری اسلامی ایران با نهادهای بین‌المللی همکاری کند و کار به تحریم کشیده نشود.

یوهانس کول در پاسخ به این سوال که آیا تحریم نفتی اتحادیه اروپا فشار زیادی به کشورهای اروپایی وارد نخواهد کرد؟ گفت: من، وزیر امور خارجه یا سیاستمدار نیستم، بلکه تنها یک دیپلماتم و سوال‌هایی که از یک سیاستمدار باید پرسیده بشود را از من نپرسید.

سفیر هلند در تهران هم‌چنین درباره احتمال قطع نفت ایران به اتحادیه اروپا گفت: من از این موضوع اطلاعی ندارم، شاید آقای تاجیک در این باره به من اطلاعی دهند.

وی پس از انجام دیدار و گفت‌وگو با تاجیک، بار دیگر در جمع خبرنگاران گفت: من از تاجیک یک پیام دیپلماتیک دریافت کردم، این پیام را به وزارت امور خارجه کشورم منتقل خواهم کرد.

یوهانس کول ادامه داد: وقتی که پیام دیپلماتیکی ارائه شود بحث جدی است که تنها به وزارت خارجه باید منتقل شود.

او در پاسخ به این سوال که آیا فکر نمی‌کنید بهتر است مردم درباره این موضوع در جریان باشند؟ گفت: این کار سیاستمداران بوده و من تنها یک دیپلمات هستم.

نظر شما :