واکنش آمریکا و روسیه به اصلاحات اسد

۲۷ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۷:۴۷ کد : ۱۸۹۸۰۴۲ سرخط اخبار
سخنگوی کاخ سفید در ادامه سیاست مداخله گرانه آمریکا در قبال تحولات سوریه برنامه های اصلاحی دمشق برای پایان دادن به تنش ها در این کشور را مضحک خواند.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از رویترز، "جی کارنی" سخنگوی کاخ سفید روز گذشته در ادامه خصومت با سوریه، برنامه بشار اسد برای اصلاحات و همه پرسی قانون اساسی جدید را مضحک خواند.

طبق قانون اساسی جدید سوریه احزاب و گروه‌های سیاسی دیگر نیز اجازه فعالیت خواهند داشت و به حاکمیت بلامنازع حزب بعث در این کشور پایان داده می شود.

جی کارنی که در جمع خبرنگاران صحبت می کرد مدعی شد که دولت سوریه انقلاب این کشور را به سخره گرفته است.

این سخنگو افزود: تاکنون رئیس جمهوری سوریه به هیچکدام از وعده‌هایش از زمان آغاز اعتراضات عمل نکرده و وعده هایش فقط افزایش خشونت را موجب شده است.

این در حالی است که روسیه از این اقدام دمشق استقبال کرد و آن را گامی به جلو توصیف کرده است. "سرگئی لاوروف" وزیر خارجه روسیه که در یک کنفرانس خبری مشترک با "اوری روزنتال" همتای هلندی خود در این کشور سخن می گفت، افزود: روسیه نمی تواند اجازه بدهد از شورای امنیت سازمان ملل به عنوان پوششی قانونی برای تغییر نظام حاکم بر سوریه استفاده شود.

لاوروف تلاش های برخی کشورها برای منزوی کردن بشار اسد را "اشتباه" توصف کرد و گفت: "متاسفانه برخی از شرکای ما چندی پیش از حکومت سوریه دست شستند. به جای گفتگو با سوریه تلاش هایی برای منزوی کردن این کشور وجود دارد.

وزیر خارجه روسیه گفتگو را تنها راه حل بحران سوریه دانست و گفت: مسکو با هرگونه دخالت خارجی در این کشور مخالف است.

امروز وزیر امور خارجه روسیه با آلن ژوپه همتای فرانسوی خود برای بررسی اوضاع سوریه دیدار و گفتگو خواهد کرد. فرانسه خواهان کناره گیری بشار اسد از قدرت است.

در همین رابطه قرار است امروز قطعنامه ای علیه سوریه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به رای گذاشته شود. طرح این قطعنامه در مجمع عمومی پس از شکست قطعنامه پیشنهادی غرب در شورای امنیت بود که با وتو روسیه و چین همراه شد.
 

نظر شما :