مخالفت صریح نظامیان با رسیدن اخوانی ها به قدرت

اخوان المسملین از نبیل العربی حمایت نمی کند

۳۰ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۲:۵۷ کد : ۱۸۹۸۱۱۷ اخبار اصلی
رئیس شورای نظامی تقاضای آنها برای تشکیل دولت جدید مصر را به جای دکتر کمال الجنزوری، رد کرده و از آنها خواسته است که مادامی که امور مصر توسط شورای نظامی اداره می شود فکر تشکیل دولت را در سر نپرورانند.
اخوان المسملین از نبیل العربی حمایت نمی کند
دیپلماسی ایرانی: منابع نزدیک و رهبران حزب آزادی و عدالت وابسته به جریان سیاسی اخوان المسلمین به پایگاه خبری تحلیلی ایلاف گفتند که ژنرال حسین طنطاوی، رئیس شورای نظامی تقاضای آنها برای تشکیل دولت جدید مصر را به جای دکتر کمال الجنزوری، رد کرده و از آنها خواسته است که مادامی که امور مصر توسط شورای نظامی اداره می شود فکر تشکیل دولت را در سر نپرورانند.

این منابع همچنان برخی خبرهای منتشر شده مبنی بر وجود هماهنگی میان اخوان المسلمین با نظامی ها برای نامزدی دکتر نبیل العربی برای انتخابات ریاست جمهوری پیش روی مصر را رد کردند.

بنا به این گزارش ژنرال طنطاوی به اطلاع دکتر سعد الکتاتنی، رئیس مجلس ملی و عضو حزب عدالت و آزادی، شاخه سیاسی جریان اخوان المسلمین رسانده است که او و دیگر اعضای شورای نظامی تشکیل دولت توسط اخوان المسلمین را به شدت رد می کنند اگر چه آنها حق دارند از لحاظ قانونی برای تشکیل دولت اقدام کنند. جنزوری دلیل این کار خود را مناسب نبودن فضای سیاسی کشور دانسته و گفته است که اولویت او در حال حاضر برقراری ثبات امنیتی و اقتصادی در کشور است.  

طنطاوی همچنین به اطلاع اخوانی ها رسانده که به جنزوری اطمینان داده است که تا پایان ماه ژوئن و زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری مصر، همچنان نخست وزیر بماند و آنها آرزوی خود برای رسیدن به راس قدرت را تا آن موقع به تعویق بیندازند.  

این در حالی است که اخوان المسلمین از این حرکت طنطاوی ناراحت شده و اعضای آن به اطلاع او رسانده اند که بنا به قانون اساسی کشور تشکیل دولت حق آنها است و از او می خواهند که برای استعفای کمال الجنزوری از سمتش به او فشار بیاورند.

در همین رابطه گفته می شود که میان رهبران اخوان المسلمین به دلیل محروم ماندن از این حق و احتمال این که برای تشکیل دولت و انتخاب وزرا حقوق آنان نادیده گرفته شود نیز اختلافاتی بروز کرده و عده ای پیشنهاد داده اند که از نمایندگی مجلس استعفا دهند. به اعتقاد آنها اوضاع جاری با زمان مبارک چندان تغییری نکرده و در دوران او نیز حق اخوان المسلمین به همین ترتیب پایمال می شده است.

از سوی دیگر و درباره انتخابات ریاست جمهوری مصر دکتر حلمی الجزار، نماینده حزب عدالت و آزادی در پارلمان مصر گفت: «هیچ توافقی میان اخوان با نبیل العربی برای نامزدی او در انتخابات ریاست جمهوری مصر صورت نگرفته است.»

وی همچنین ضمن غیر ممکن دانستن توافق با العربی برای این سمت گفت: «نبیل العربی چهره ای است که نمی توان برای نامزدی او به سمت ریاست جمهوری مصر به توافق رسید. حتی اگر یک یا دو جریان سیاسی با او برای این کار به توافق برسند باز هم نمی توان گفت که همه جریان های سیاسی برای نامزدی وی توافق دارند.»

صبحی صالح دیگر رهبر حزب آزادی و عدالت نیز توافق با نبیل العربی برای نامزدی اش در انتخابات ریاست جمهوری مصر را رد کرد.

در همین رابطه گفته می شود اعضای اخوان المسلمین بی میلی خود را برای مذاکره و به توافق رسیدن با عمرو موسی، دبیر کل سابق اتحادیه عرب که گفته می شود شانس او برای ریاست جمهوری مصر از همه بیشتر است، احمد زویل، چهره ای نزدیک به امریکایی ها، تنها برنده مصری جایزه نوبل فیزیک و عضو شورای علمی کاخ سفید و احمد شفیق، آخرین نخست وزیر دوران مبارک اعلام کرده اند.

این در حالی است که پیش از این گفته می شد اخوان المسلمین با محمد البرادعی، رئیس سابق آژانس بین المللی انرژی اتمی و برنده جایزه نوبل برای نامزدی انتخابات ریاست جمهوری مصر به توافق رسیده اند ولی پس از آن که البرادعی انصراف خود را از این رقابت اعلام کرد، همچنان اخوانی ها به دنبال گزینه ای مناسب برای رساندن او به پست ریاست جمهوری مصر می گردند. در این میان برخی از چهره های سیاسی اخوان المسلمین پیشنهاد داده اند که این جریان شرایط خود را برای اعلام حمایت از نامزد مورد نظرش به اطلاع عمرو موسی برساند.   

 

نظر شما :