ایران فعالیت های فردو را افزایش می دهد

۳۰ بهمن ۱۳۹۰ | ۱۳:۱۲ کد : ۱۸۹۸۱۲۲ سرخط اخبار
درآستانه دور دوم سفر هیات عالیرتبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران شبکه خبری بی بی سی به نقل از یک دیپلمات مدعی شد که ممکن است ایران برای گسترش برنامه هسته‌یی خود در سایت فردو آماده شده باشد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، یک دیپلمات مستقر در وین به شبکه خبری بی بی سی گفت که ظاهرا ایران آماده نصب هزاران سانتریفیوژ جدید در فردو است.

بی.بی.سی افزود که سانتریفیوژهای نسل جدید می‌توانند به شکل جدی سرعت تولید اورانیوم غنی شده را افزایش دهند.

بی.بی.سی افزود که اگر این ادعاها حقیقت داشته باشد زنگ خطر دیگری برای پیشروی فعالیت‌های هسته‌یی جنجال برانگیز ایران خواهد بود.

پیش‌تر خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز به نقل از دیپلماتی که نامش فاش نشده گفته بود ایران مراحل پایانی برای نصب این سانتریفیوژها را طی می‌کند.

همین این منبع گزارش داده که اگرچه جزییات تکنیکی مانند برق و تاسیسات پشتیبانی برای نصب سانتریفیوژها آماده است، اما ایران هنوز نصب آنها را آغاز نکرده است.

با این وجود این دیپلمات به آسوشیتدپرس گفته اگر ایران قصد راه اندازی این سانتریفیوژها را نداشته باشد دلیلی ندارد که اینگونه آنها را آماده کند.

بازرسان آژانس قرار است به زودی برای گفت‌وگو درباره فعالیت‌های هسته‌یی ایران به تهران سفر کنند.

آسوشیتدپرس به نقل از دیپلمات‌های مرتبط با آژانس افزود که انتظار دستاوردی جدی از این سفر ندارند؛ چرا که این بار هم ایران "مثل دفعات گذشته" اجازه بازرسی تاسیسات پارچین را نداده و چند تقاضای مهم دیگر بازرسان را رد کرده است.

ایران همواره تاکید کرده که برنامه هسته‌یی این کشور صلح آمیز است.



نظر شما :