انتخابات، نفت، اقتصاد و جمهوری اسلامی

اوباما با پارادوکس ایران مواجه است

۲۸ اسفند ۱۳۹۰ | ۰۱:۴۵ کد : ۱۸۹۸۹۴۴ ترجمه برگزیده
دولت اوباما امروز با کابوسی عظیم در رویکردش در قبال ایران مواجه است. این مشکل به طور عمده به ارتباط بین تقویم انتخاباتی، بهای نفت و اقتصاد آمریکا مربوط می شود.
اوباما با پارادوکس ایران مواجه است

دیپلماسی ایرانی: دولت اوباما امروز با کابوسی عظیم در رویکردش در قبال ایران مواجه است. این مشکل به طور عمده به ارتباط بین تقویم انتخاباتی، بهای نفت و اقتصاد آمریکا مربوط می شود.

خبر خوب برای دولت اوباما این است که چشم انداز انتخاب دوباره رئیس جمهور نسبت به سال گذشته که محبوبیت وی حدود 40 درصد افت کرده بود، روشن تر است. به طور کلی شانس انتخاب دوباره اوباما به سمت رئیس جمهوری آمریکا تا حدودی زیادی به اقتصاد بستگی دارد.

اصلی ترین دلیلی که مردم آمریکا به حمایت از اوباما علاقه نشان می دهند، بهبود وضعیت اقتصادی در دور نخست ریاست جمهوری وی است. بار دیگر اعتماد مصرف کنندگان در حال احیا شدن است و نرخ بیکاری نیز به تدریج روند کاهشی را آغاز کرده است. بنابراین این نکته برای دولت اوباما حائز اهمیت است که روند کنونی احیای اقتصادی را حفظ کند.

اما خبر بد برای دولت این است که روند بهبود شرایط اقتصادی تا حدودی آسیب پذیر است و دلیل آن نیز سیر صعودی بهای نفت به نظر می رسد. این در حالی است که یکی از اصلی ترین دلایل افزایش بهای نفت، تنش های فزاینده بین ایران و غرب و به خصوص آمادگی اسرائیل برای اقدام نظامی پیشگیرانه علیه جمهوری اسلامی است. اما از آنجایی که این اقدام نظامی می تواند در زمانی نامناسب از نقطه نظر آمریکا انجام شود، نگاه ها به ملاقات اخیر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل با اوباما دوخته شده بود. در این نشست، اوباما به نتانیاهو قول حمایت کامل داد و در ضمن بر تلاش ها برای فشار دیپلماتیک و اقتصادی بر این تاکید کرد. برآورد تحلیلگران از این ملاقات این است که احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران در آینده نزدیک کم است و به نظر می رسد که نتانیاهو نیز تمایل دارد تا برای به نتیجه رسیدن تحریم های اقتصادی علیه جمهوری اسلامی، بردباری کند.

اما مساله این است که حتی در صورت کمرنگ شدن احتمال اقدام نظامی اسرائیل علیه ایران، بازهم بهای نفت افزایش می یابد، چرا که تحریم هایی که به زودی علیه ایران اعمال خواهند شد، صادرات نفتی ایران را کاهش می دهد. آمریکا و اتحادیه اروپا در اواسط تابستان تحریم بانک مرکزی جمهوری اسلامی را اجرا کرده و کشور های اروپایی نیز از خرید نفت ایران خودداری خواهند کرد. این روند و شوک روانی ناشی از آن افزایش بهای نفت را به همراه دارد که می تواند اقتصاد آمریکا را تحت تاثیر پیامد های خود قرار دهد.

این یک پارادوکس بزرگ و کابوسی عظیم برای دولت اوباما به شمار می رود. در همین حال، فاکتوری دیگر که به فهرست مشکلات افزوده می شود ادامه خرید نفت از ایران از سوی هند و چین است. البته ترکیه و پاکستان نیز روند مشابهی را پیش گرفته اند که بر مشکلاتی که اوباما با آن مواجه است، می افزاید. البته نباید فراموش کرد که در این راه ظرفیت اضافی تولید نفت عربستان بسیار کمک کننده است و دولت اوباما نیز بسیار امیدوار است از این طریق از افزایش قابل توجه بهای نفت جلوگیری کند.

برخی بر این گمانند که اوباما می تواند از طریق تعدیل فشار ها بر ایران به اقتصاد آمریکا که می تواند تحت تاثیر افزایش بهای نفت قرار گیرد، کمک کند. اما در این صورت اوباما از سوی رقبای جمهوریخواه خود به کوتاه آمدن در قبال ایران و بی توجهی به امنیت ملی ایالات متحده متهم خواهد شد. به بیان دیگر، خارج شدن از پارادوکس ایران برای دولت اوباما بسیار دشوار است. 

منبع : روزنامه زمان
تهیه کننده: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10


نظر شما :