رویترز: ابتکارات ایران برای تحریم فروش نفت

۲۶ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۶:۵۱ کد : ۱۸۹۹۹۹۹ سرخط اخبار

بررسی‌های یک خبرگزاری انگلیسی نشان می‌دهد ایران در راستای تلاش برای دور زدن تحریم‌های نفتی غرب از روش‌های جدیدی برای فروش نفت خود استفاده می‌کند. 

به گزارش فارس، خبرگزاری «رویترز» خبر داد ایران با از کار انداختن دستگاه‌های ردیاب ناوگان نفت‌کش خود، مسیرهای فروش نفت خود را پنهان کرده و ارزیابی دقیق میزان صادرات نفت خام خود را در هاله‌ای از ابهام قرار می‌دهد. 

«رویترز» ضمن اعلام این خبر افزود این اقدام ایران در راستای تلاش برای دور زدن تحریم‌های غرب علیه برنامه هسته‌ای این کشور صورت می‌گیرد.  

این خبرگزاری به نقل از منابع بازرگانی و کشتیرانی خبر داد تهران به ملوانان «شرکت ملی نفت‌کش ایران» دستور داده است «ردیاب صوتی» جعبه سیاه خود که در صنعت کشتیرانی برای ردیابی حرکات کشتی‌ها استفاده می‌شود را خاموش کنند. 

طبق بررسی‌هایی که رویترز با استفاده از یک دستگاه ردیابی کشتی (دستگاه شناسایی خودکار) از ناوگان کشتی ایران به عمل آورده مشخص شده است از بین ۲۵ کشتی بسیار بزرگ حامل نفتی ایران، تنها هفت کشتی هنوز مجهز به ردیاب صوتی هستند.

یک مقام کشتی‌رانی که نخواست نامش فاش شود می‌گوید: «نفت‌کش‌های شرکت ملی نفت‌کش ایران قصد دارند فروش نفت را به صورت مخفیانه انجام دهند.» 

در شرایط عادی، نفت‌کش‌ها معمولا دستگاه های ردیاب خود را خاموش نمی‌کنند.

 وزیر نفت ایران آقای «رستم قاسمی» گفته است صادرات نفت خام ایران با ۲/۲ میلیون بشکه در روز نسبت به سال گذشته تفاوتی نداشته است. 

با این حال کارشناسان می‌گویند فروش «قابل مشاهده» نفت ایران در ماه مارس کاهش داشته و به حدود 1.9 میلیون بشکه در روز رسیده است. 

 رویترز تاکید می‌کند مشکل اصلی تحلیل‌های این کارشناسان اینجاست که هیچ شواهد مستحکمی نشان نمی‌دهند که تولید نفت ایران عملا کاهش یافته باشد.


نظر شما :