تشدید تحرکات امارات علیه ایران

۲۸ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۵:۵۳ کد : ۱۹۰۰۰۹۶ سرخط اخبار

"انور محمد قرقاش"، وزیر مشاور در امور خارجه امارات دیروز "محمد علی فیاض"، سفیر ایران در ابوظبی را به دفتر کل وزارتخانه فراخواند و یادداشت اعتراض‌آمیزی را در انتقاد از سفر احمدی‌نژاد به جزیره ابوموسی به وی تقدیم کرد.

به گزارش فارس، بر اساس این گزارش قرقاش در دیدار با سفیر ایران سفر احمدی نژاد را سابقه‌ای نگران‌کننده و نقض حاکمیت امارات عربی متحده و تجاوز آشکار به توافقنامه بین دو کشور درباره ایجاد ساز و کاری برای حل اختلاف بین دو طرف از طریق مذاکرات دوجانبه خوانده است.

وزیر مشاور در امور خارجه امارات در ادامه ادعاهای خود گفت سفر رئیس جمهور ایران حقایق تاریخی و حقوقی را تغییر نخواهد داد و حاکمیت دولت امارات بر جزایر سه‌گانه تنب بزرگ ،تنب کوچک و ابوموسی را نقض نمی‌کند.

قرقاش بار دیگر بر ادعای کشورش درباره حاکمیت بر جزایر سه‌گانه تاکید کرد و از طرف ایرانی خواسته است به آنچه اشغالگری این جزیره خوانده است پایان دهد و به درخواست امارات برای ایجاد راه حل مسالمت‌آمیز و عادلانه از طرق مذاکرات دوجانبه یا دادگاه بین‌المللی پاسخ دهد.

با وجود اینکه وزارت خارجه ایران سفر رئیس جمهور به جزیره "ابوموسی" را یک موضوع داخلی و در راستای سفر استانی رئیس جمهور دانسته است اما وزارت امور خارجه امارات به اقدامات تحریک آمیز خود در انتقاد نسبت به این سفر از جمله فراخواندن سفیر خود در تهران ادامه می‌دهد.

این در حالی است که "حسین امیرعبداللهیان" معاون عربی و آفریقای وزارت خارجه کشورمان بازدید احمدی نژاد از جزیره ابوموسی را موضوعی داخلی خواند که در چارچوب سفر استانی رئیس جمهور انجام شده است.

وی با اشاره به اراده جدی جمهوری اسلامی ایران در توسعه و تحکیم روابط دو کشور، بر اهمیت گفت‌وگوهای دوجانبه به منظور حل و فصل سوء تفاهمات احتمالی تأکید کرد.



نظر شما :