عصبانیت نتانیاهو از مذاکرات استانبول

۲۸ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۶:۴۵ کد : ۱۹۰۰۱۱۲ سرخط اخبار

هرچند بیشتر کشورهای جهان، مذاکرات ایران و غرب را مثبت ارزیابی کرده‌اند، همان گونه که انتظار می‌رفت، چشم‌انداز حصول توافق میان ایران و گروه 1+5 در مذاکرات استانبول برای رژیم صهیونیستی خوشایند نبوده و اعتراض مقامات این رژیم را برانگیخته است.
 
به گزارش «تابناک»، «بنیامین نتانیاهو»، نخست وزیر رژیم صهیونیستی، امروز از کشورهای عضو 1+5 شکایت کرده و اظهار داشته است، این کشورها فرصتی طلایی در اختیار ایران گذاشته‌اند که با بهره از آن، می‌تواند بدون تعلیق غنی‌سازی اورانیوم، وارد مذاکرات 23 می (سوم خرداد) شود.

روزنامه «لس آنجلس تایمز» با بیان این خبر از قول نتانیاهو نوشته است: «باور اولیه من این است که یک هدیه و فرصت طلایی در اختیار ایران گذاشته و به ایران پنج هفته فرصت داده شد تا بدون هیچ گونه محدودیت و ممنوعیتی به غنی‌سازی ادامه دهد».

نتانیاهو ادعاهای دیگری را نیز مطرح کرده و گفته است: «ایران باید قدم‌هایی فوری بردارد و پیش از هر چیز به توقف غنی‌سازی به طور کامل، بیرون آوردن همه اورانیوم‌های غنی شده و از بین بردن تأسیسات هسته‌ای در قم (فردو) بپردازد».

این اظهارات در حالی گفته می‌شود که برای نخستین بار در سال‌های گذشته، کشورهای غربی به این باور رسیده‌اند که نباید برای مذاکره با ایران پیش‌شرط تعیین کنند و طی مذاکرات دیروز نیز بر حق ایران برای داشتن انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای تأکید کرده‌اند.

اما هم‌اکنون نگرانی نتانیاهو از این است که عادی شدن روابط ایران با غرب، ابزار تبلیغاتی وی را از دستش بیرون آورد. وی تاکنون از مسأله ایران به عنوان ابزاری برای همراه کردن افکار عمومی داخلی از یک سو و کشورهای غربی از سوی دیگر بهره برده و از میان رفتن این ابزار، می‌تواند سبب سر باز کردن مشکلات و ضعف‌های بی‌شمار درونی و بیرونی دولت وی شود.

البته اظهارات امروز وی، می‌تواند بیان ادعاهایی مشابه از سوی هواداران رژیم صهیونیستی در غرب، به ویژه جمهوری‌خواهان آمریکا باشد. کاندیداهای جمهوری خواه در چند ماه اخیر، همواره اوباما را به انعطاف بسیار در سیاست خارجی متهم کرده و ضرورت جلوگیری فوری از گسترش فناوری هسته‌ای ایران را مطرح کرده اند.

به این ترتیب، اکنون غرب و به ویژه آمریکا برای حفظ رویکرد مثبت و نشان دادن حسن نیت خود با چالشی جدی روبه‌روست. یک توافق پایدار میان ایران و غرب، تنها در صورتی قابل دستیابی است که کشورهای غربی، به ویژه دولت اوباما بتوانند در مقابل تحریکات اسرائیل و همچنین فشار تندروهای داخلی، موضع خود را نگه دارند.


نظر شما :