طرح کوفی عنان، ابتکار ایران است

۲۹ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۷ کد : ۱۹۰۰۱۵۶ سرخط اخبار

دو هفته پس از سفر کوفی عنان فرستاده سازمان ملل به ایران، منابع آگاه در تهران تاکید می‌کنند که ابتکار شش ماده‌ای عنان، طرحی ایرانی است و آنچه در حال حاضر در سوریه بر اساس این طرح در حال اجراست، نقشه راهی است که در تهران ترسیم شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، روزنامه الاخبار چاپ لبنان در شماره امروز خود در گزارشی به نقل از منابع ایرانی تاکید می‌کند آنچه به عنوان طرح شش ماده‌ای کوفی عنان مشهور و عرضه شده، نقشه راهی بوده که مدت‌ها پیش از این به صورت سری طرح و با گفت‌وگوهای متعدد با عنان و مقامات سوری جهت جرح و تعدیل آن تلاش شده است.

نویسنده گزارش الاخبار به نقل از منابع خود در ایران تاکید می‌کند ایران با این ایده که باید به رئیس جمهور قانونی سوریه فرصت ایجاد اصلاحات مورد نظر را داد، اقدام به طرح ایده شش ماده‌ای خود کرد و این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای منطقه‌ای و بین‌المللی متعددی در مساله سوریه حضور داشته و دارند.

به نوشته این روزنامه، منابع آگاه در تهران تاکید می‌کنند به فضل پایداری دولت سوریه در عرصه نظامی، موفق شدیم وارد مرحله مذاکره و گفت‌وگو شویم و قدرت‌های درگیر در مساله سوریه با اکراه و بی‌میلی طرح عنان را پذیرفتند و این هم تنها زمانی روی داد که آنها از درگیری نظامی و شکست ارتش سوریه ناامید شدند.

بر اساس این گزارش، مقامات ایرانی به عنان گفته‌اند که برای موفقیت وی از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند بود و هرآنچه که وی برای موفقیت ماموریت خود نیاز دارد روی میز حاضر خواهد بود. این مقامات همچنین تاکید کرده‌اند آنها از اینکه عنان با محمد الدابی دوم – فرستاده اتحادیه عرب به سوریه – تبدیل شود به شدت نگران هستند.

عنان در دیدار خود از تهران بر طرح شش ماده‌ای خود تاکید کرده و جمهوری اسلامی ایران هم در همین زمینه در شش مورد مواردی را به عنان یادآوری شده که شاید مهمترین آن تداوم اصلاحات در سوریه تحت نظارت نظام حاکم و رئیس جمهور قانونی این کشور، بشار اسد باشد.

مقامات ایرانی همچنین تاکید کرده‌اند هرگونه برخورد غیر عقلانی و خارج از چارچوب با موضوع سوریه می‌تواند مسایل و مشکلات بسیاری برای منطقه و جهان به وجود بیاورد و مواضع برخی از کشورها در حمایت مالی و تسلیحاتی از مخالفان به هیچ عنوان پذیرفته نیست و آنچه که در سوریه قابل اجرا است در پیش گرفتن راه دمکراسی است.



نظر شما :