احتمال جنگ با ایران کاهش یافته است

۲۹ فروردین ۱۳۹۱ | ۲۱:۵۰ کد : ۱۹۰۰۱۸۳ سرخط اخبار

مجله آتلانتیک از کاهش احتمال جنگ با ایران در نتیجه موفقیت گفتگوهای اخیر هسته ای با جمهوری اسلامی خبر می دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، این مجله در مطلبی در این باره می نویسد: احتمال اینکه آمریکا یا اسرائیل در سال آینده به ایران حمله کنند، کاهش یافته است.

این نشریه به نقل از بر آوردهای شاخص جنگ علیه ایران، متشکل از؛ متخصصان ارشد، کارشناسان سیاست جهانی، دانشگاهیان و روزنامه نگاران، می نویسد: احتمال جنگ با ایران که قبلاً در ماه مارس پیش بینی می شد 48 درصد باشد هم اکنون به 42 درصد رسیده است.

کارشناسان نظر دهنده که از معاونان سابق وزیر خارجه آمریکا تا نویسندگان دفاعی اسرائیلی را شامل می شوند هر کدام به طور مجزا پیش بینی درباره احتمال جنگ کرده اند و در گزارشی میانگین آنها گرفته شده و نشان از کاهش فرصت های تهدید است.

دانیل بایمن، جفری گلدبرگ، آموس هارل، افرایم کام، دالیا داسا کایه، متیو کروئنیگ، جان لیمبرت، والری لینسی، مارک لینچ، تریتا پارسی، پل پیلار، بری روبین، کنت تیمرمن، شیبلی تلهامی، استفان والت و رابین رایت از جمله افرادی هستند که دیدگاههای خود را درباره احتمال جنگ بیان داشته اند.

این مجله در بر آوردی از میانگین این دیدگاهها به این نتیجه رسیده است که احتمال جنگ نسبت به ماه مارس 4 در صد کاهش داشته است.

آتلانتیک همچنین می نویسد: ممکن است بر آورد ما از جنگ بالاتر از آن که وجود دارد، باشد . 42 درصدی پیش بینی ما بسیار بالاست زیرا که پرسش های ما از کارشناسان دوره زمانی طولانی را تا آوریل سال 2013 را در بر می گرفته در حالیکه باید این نظر خواهی تا دسامبر سال 2012 در بر می گرفت.

این نشریه همچنین از وجود بر آوردهای دیگری هم سخت می گوید که این برآوردها نشان از کاهش احتمال جنگ از 40 درصد به 30 در صد را نشان می دهد.

این مجله از احتمال اقدام تلافی جویانه ایران علیه حملات اشاره می کند و می نویسد: یک بازی محرمانه جنگی آمریکایی پیش بینی می کند که اقدام یکجانبه از سوی اسرائیل می تواند آمریکا را در یک جنگ گسترده تر منطقه ای گرفتار کند. اقدام ایران برای تلافی و حمله به ناوگانهای جنگی آمریکا در منطقه می تواند موجب هلاکت 200 ملوان آمریکایی بشود و این اقدام می تواند آمریکا را تحریک به حمله به ایران کند.



نظر شما :