ویلیام هیگ: فشار بر ایران ادامه خواهد داشت

۳۰ فروردین ۱۳۹۱ | ۰۲:۰۶ کد : ۱۹۰۰۱۹۰ سرخط اخبار

همزمان با اعلام موضع آمریکا مبنی بر ادامه فشارها علیه ایران، وزیر خارجه انگلیس هم از ادامه فشارها بر علیه ایران خبر داد.
خبرگزاری فارس: ویلیام هیگ: فشار بر ایران ادامه خواهد داشت

به گزارش فارس، "ویلیام هیگ" وزیر خارجه انگلیس در مصاحبه با شبکه بی‌بی‌سی بر ادامه فشار بر ایران تاکید کرد.

بی‌بی‌سی در این گزارش می‌نویسد که تاکنون در هر مرحله از مذاکرات، اروپا و غرب همواره بر شرط تعلیق غنی‌سازی تاکید می‌کردند، و هر بار هم با پاسخ منفی ایران روبرو می‌شدند، و همین موجب به بن بست خوردن مذاکرات می‌شد.

اما در دور جدید مذاکرات، ایران بدون پیش شرط به مذاکرات آمد و غرب هم غنی‌سازی محدود اورانیوم از سوی ایران را پذیرفت که همین امر را می‌توان یک تغییر اساسی در روند مذاکرات ایران و غرب به حساب آورد.

ویلیام هیگ در بخشی از این مصاحبه می‌گوید: دور اول مذاکرات بیشتر در خصوص تبادل نظرات طرفین بود، و سنجش اینکه آیا می‌توان در مذاکرات به پیشرفتی دست یافت یا نه. اما مطمئنا موضع ما همانی است که شورای امنیت سازمان ملل اتخاذ کرده، و آن هم این است که غنی سازی باید متوقف شود. این کاملا صحیح است.

وی می‌افزاید: به نظر من، ما باید نگاهی محتاطانه داشته باشیم. هنوز به درستی نمی‌دانیم که آیا می توان به یک راه حل مسالمت آمیز در مذاکره با ایران دست یافت یا خیر. اما آنچه که می‌دانیم این است که فضای این دور از مذاکرات بهتر بود.

ویلیام هیگ در واکنش به صحبت‌های علی اکبر صالحی، وزیر خارجه کشورمان در زمینه لغو تحریم‌ها هم مدعی شد: من در این‌باره شک دارم. اگر تحریم‌ها ضعیف‌تر از این بود، ایران به برنامه هسته‌ای خود ادامه می‌داد، اما این تاثیر تحریم‌هاست، افزایش تحریم‌ها در چند ماه اخیر موجب شده تا ایران آماده بازگشت به میز مذاکرات شود.

وی ادامه می‌دهد: بنابراین مطمئنا ما به دنبال کاهش تحریم‌ها به امید رخ دادن اتفاقی در مذاکرات با ایران نیستیم. ما همچنان به فشارها ادامه می‌دهیم.

روز گذشته نیز هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا با اتخاذ موضعی مشابه انگلیس گفته بود: ما قصد داریم تا همچنان به تحریم‌ها ادامه دهیم و این امر درباره فشار بر ایران نیز صدق می‌کند و این موضع تا زمانی که آنها تصمیم بگیرند که در مذاکرات بغداد چه موضوعی را مطرح کنند، ادامه خواهد داشت، و قطعا واکنش ما بر اساس تصمیم آنها خواهد بود.

با گذشت چند روز از مذاکرات استانبول، صحبت‌هایی از تلاش‌های پشت پرده انگلیس برای شکست مذاکرات ایران و غرب به گوش می‌رسد. در همین راستا "کریس ناینم"، سخنگوی "ائتلاف ضد جنگ انگلیس" در گفت‌وگو با خبرنگار بین الملل خبرگزاری فارس در رابطه با رفتار ویلیام هیگ، در خصوص مذاکرات5+1 در استانبول، با افراطی خواندن رفتار وی گفت: دولت انگلیس تلاش می‌کند با بالا بردن مطالبات از ایران مذاکرات را با شکست مواجه کند.

نظر شما :