تحلیل رویترز از توانمدی ایران در مذاکرات

۳۰ فروردین ۱۳۹۱ | ۱۵:۱۷ کد : ۱۹۰۰۱۹۷ سرخط اخبار


خبرگزاری رویترز در گزارشی با اشاره به توانمندی ایران در مذاکرات با ۱+۵ استانبول اعلام کرد که ایران با استفاده از "دیپلماسی نامتقارن" مخالفان قدرتمند خود را در نشست استانبول شگفت‌زده و آشفته کرد.

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاری رویترز، ایران در مقابل گروه 1+5 در نشست روز 13 و 14 آوریل سال جاری میلادی با زبردستی و با یک دیپلماسی نامتقارن مانور داد.

بر اساس این گزارش،‌ نتایج نشست استانبول میان ایران و گروه 1+5 که از نظر هر دو طرف مثبت بود، نمونه بارز از آن است که چگونه ایران با استفاده از یک "دیپلماسی نامتقارن" مخالفان قدرتمندتر خود را شگفت‌زده و آشفته کند. ایران یاد گرفته که چگونه با ایجاد یک جو روانی به نفع خود، رقبای خود را در مرحله حدس و گمان نگه دارد.

رویترز با اشاره به مذاکرات ایران و 1+5 در استانبول ادامه داد که هیأت ایران به ریاست "سعید جلیلی" مذاکره کننده ارشد هسته‌ای ایران با حضور در استانبول و با وجهه‌ای منطقی، زمان بیشتری برای ادامه برنامه هسته‌ای خود از جمله غنی‌سازی اورانیوم خریده است.

این خبرگزاری با اشاره به توانایی ایران نوشت که دور دیگری از گفت‌وگوهای ایران و 1+5 برای 23 ماه مه در بغداد برنامه‌ریزی شد و این انتخاب ایران بوده است زیرا دولت عراق یک شیعه است.

 

 

با توجه به آنکه ایران نزدیک به یک دهه است در گفت‌وگوهای چندجانبه درباره برنامه هسته‌ای خود شرکت کرده است، و در عین حال برنامه هسته‌ای خود را نیز توسعه می‌دهد.

در ادامه توانایی ایران در مقابل گروه 1+5، رویترز تأکید کرد که آمریکا و شرکای این کشور به ایران پیشنهاد دادند که حق ایران را برای محدود کردن غنی‌سازی و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌‌ای تحت پیمان ان پی تی به رسمیت می‌شناسد.

بر اساس این گزارش،‌ نهایتاً یک راه‌حل بادوام برای برنامه هسته‌ای ایران نیازمند آن است که ایران و‌ آمریکا برای حفظ تعهدات، شروع به اعتماد به یکدیگر کنند اما این در حالی است که در مذاکرات استانبول، جلیلی با نمایندگان ارشد روسیه، چین و اتحادیه اروپا مذاکرات دو جانبه برگزار کرد اما حاضر نشد با "وندی شرمن" نماینده آمریکا در این مذاکرات دیدار کند.

 

رویترز می‌افزاید که امید آمریکا و 4 تن از اعضای دائم شورای امنیت سازمان ملل بعلاوه آلمان این است که ایران برای دفع تحریم‌ها، امتیازاتی را واگذار کند و توانایی تسلیحات هسته‌ای خود را از دست بدهد اما ایران اهرم‌هایی را داراست و در حالیکه آمریکا تهدید کرده است که زمان برای دیپلماسی در حال به پایان رسیدن است، ایران می‌داند که آمریکا و شرکای این کشور برای اقدام نظامی علیه ایران قصد ندارند که تنها برنامه هسته‌ای ایران را به تعویق اندازد و آبشاری از تأثیرات منفی دیگر دارد و همچنین می‌داند که جامعه بین‌الملل همچنین اهداف دیگری چون پایین نگه داشتن قیمت نفت، رفع بحران سوریه و عدم برانگیخته شدن حس مخالفت با غرب در خاورمیانه را دنبال می‌کند و این اهرم‌هایی است که ایران در دست دارد.

رویترز در پایان این با اشاره به این موارد نوشت که دیپلماسی نامتقارن ابزاری است که کشورهایی چون ایران رقبا را به حالت غیرمتعادل و نامتوازن در‌می‌آورد.



نظر شما :