با افزایش بحران در سوریه

آمریکا باید با ایران همکاری کند

۰۸ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۷:۳۱ کد : ۱۹۰۴۷۹۶ اخبار اصلی خاورمیانه
ایران در مقایسه با روسیه، نفوذ بیشتری بر حکومت اسد دارد.ایران به خودی خود نفوذ چشمگیری بر اسد دارد و به از جانب سطوح مختلف دولت وی برای اعمال برخی نظر ها مورد اطمینان است.
آمریکا باید با ایران همکاری کند

دیپلماسی ایرانی: بحران در سوریه به نقطه اوج خود رسیده، اما هیچ نقطه پایان سریعی برای آن به نظر نمی رسد. احتمال درگیری جنگ مدنی در سوریه زیاد است و راه آسانی برای خاتمه دادن به تنش ها وجود ندارد. تنشی که ثبات خاورمیانه را در معرض تهدید قرار داده است.

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی در این زمینه می نویسد، با توجه به بحران جاری، آمریکا و متحدانش باید با روسیه و ایران، دو کشور متحد بشار اسد همکاری کنند تا رهای برای ساختار تقسیم قدرت مورد توافق همه طرف ها بیابند، هرچند که این نیز هدف دشواری است.

تا کنون واشینگتن بر این باور بود که تحولات در سوریه به تضعیف موضع ایران منجر شده و این کشور را به حاشیه می راند. به همین دلیل آمریکا همواره در صدد همکاری دیپلماتیک با روسیه بود. مقامات کابینه اوباما ادعا می کنند که دخالت دادن جمهوری اسلامی در حل بحران سوریه، تاثیر معکوس بر مذاکرات هسته ای داشته و آن را به عقب می راند. اما چشم انداز مبهم سوریه و افزایش بیش از پیش تنش ها در این کشور می تواند بیش از برنامه های هسته ای ایران، منافع آمریکا در منطقه را تهدید کند. از سوی دیگر ایران در مقایسه با روسیه، نفوذ بیشتری بر حکومت اسد دارد.

در صورتی که سوریه به نقطه انفجار برسد، همه طرف ها ضرر می کنند. دامنه تنش ها تا لبنان، اردن و ترکیه گسترش می یابد. لبنان و عراق نیز بیش از دیگر همسایه ها آسیب پذیر هستند و در خطر جنگ های فرقه ای قرار دارند.

اما همچنان زمان برای جلوگیری از وقوع وخیم ترین رویداد ها در سوریه وجود دارد. برای تحقق این هدف باید تصمیم های دشواری انجام داد و در مورد آنچه ممکن است اتفاق بیافتد دوباره محاسبه کرد. آمریکا و متحدانش همچنان روی گزینه پایین کشیدن اسد از قدرت تاکید دارند، اما این هدف اشتباهی است چرا که به پایان دادن به تنش ها و درگیری ها کمکی نمی کند.

به جای تمرکز بر کناره گیری اسد، باید به دنبال راهکاری دیپلماتیک بود که همه طرف ها با آن موافق باشند. این روند می تواند معترضان را که همچنان خواستار برکناری اسد هستند، برای حرکت در جهت پایان دادن به درگیری ها قانع کند. بنا بر برخی دلایل این امیدواری وجود دارد که روسیه و ایران نیز با چنین تفاهم بزرگی موافقت کنند. چرا که هر دو کشور به دنبال احیای اعتبار و وجه سیاسی خود در جهان عرب هستند. از سوی دیگر آینده بیش از یک میلیون شیعه مسلمان در سوریه نیز از موضوعات مورد نگرانی ایران است. باید گفت برکناری اسد بدون طرحی منسجم برای انتقال دولت و دوران گذار برای غرب به معنی آغاز درگیری های خونین تر است. در این طرح همچنین باید از کمک ترکیه نیز استفاده کرد که مرز های طولانی با سوریه دارد و یکی از اهرم های نظامی برای نفوذ در این درگیری به شمار می رود.

اما در نهایت مهمترین شریک در روند حل بحران سوریه ایران است. ایران به خودی خود نفوذ چشمگیری بر اسد دارد و به از جانب سطوح مختلف دولت وی برای اعمال برخی نظر ها مورد اطمینان است. به همین دلیل آمریکا و متحدانش باید تلاش کنند به منظور برون رفت از بحران سوریه با ایران تعامل کنند.

ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی / 10

 


نظر شما :