هجدهمین یادداشت از سلسله نوشته‌های جدید سرکیس نعوم

روسیه به دنبال جنگ سرد با امریکا است

۲۰ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۵:۴۸ کد : ۱۹۰۵۳۲۰ اخبار اصلی خاورمیانه
نویسنده خبر: سید علی موسوی خلخالی
چند دهه پیش درباره موسولینی می‌گفتند: اشتهای بسیار بالایی دارد و دهانی بزرگ‌تر و دندان‌هایی همیشه لرزان. این توصیف روسیه امروز است.
روسیه به دنبال جنگ سرد با امریکا است

 

دیپلماسی ایرانی: در سال گذشته سایت دیپلماسی ایرانی یادداشت های سرکیس نعوم، روزنامه نگار و نویسنده مشهور و از چهره های مشهور فرهنگی لبنانی را که جوایز متعددی در زمینه های مختلف روزنامه نگاری و فرهنگی به دست آورده است که به طور مرتب در روزنامه النهار لبنان منتشر می شدند، ترجمه و منتشر کرد که همگی آنها در آرشیو دیپلماسی ایرانی در دسترس هستند. این یادداشت ها عموما درباره تحولات اخیر خاورمیانه و شمال آفریقا بودند که نعوم در سفرش به ایالات متحده امریکا که هر ساله انجام می دهد در دیدارش با مقام های مختلف امریکایی که برخی از آنها سابقه طولانی در دستگاه سیاست خارجی امریکا داشته اند و شماری نیز همچنان در این دستگاه مشغول به کارند، در میان گذاشته بود. نعوم نامی از این افراد نمی آورد ولی سمت همگی آنها را یاد می کند، از این رو خواننده می تواند حدس بزند که فرد مورد اشاره چه کسی است یا این که از لحاظ تاثیرگذاری در سیاست خارجی امریکا از چه اهمیتی برخوردار است و یا این که چه اطلاعات پشت پرده ای را می داند که کمتر ردی از آنها در رسانه ها دیده می شود. یکی دیگر از نکات مورد اهمیت این یادداشت ها به روز بودن آنها و هم زمانی شان با تحولات خاورمیانه است. خاورمیانه ای که از سال 2010 به بعد و با آغاز بهار عربی رنگ و بوی دیگری به خود گرفته است. ویژگی دیگر این یادداشت ها حالت گفت وگو بودن آنها با مقام های امریکایی است که جذابیت بیشتری به آنها می دهد.

امسال نیز نعوم همانند سال های گذشته در همان زمان همیشگی به ایالات متحده امریکا رفته و مشابه همان گفت وگوها را انجام داده است و اکنون که به لبنان بازگشته این یادداشت ها را یک به یک در روزنامه النهار منتشر کرده است. دیپلماسی ایرانی نیز به رویه سال گذشته تلاش می کند، همگی این یادداشت ها را ترجمه و منتشر کند.در این جا هجدهمین بخش از این سلسله یادداشت ها پیش رویتان قرار می گیرد:

از یکی از مهم ترین مسئولان کاخ سفید که مدت طولانی ای است با پرونده های خاورمیانه سر و کار دارد و در حال حاضر نیز با بسیاری از پرونده های مرتبط با سوریه، لبنان و احیانا اسرائیل ارتباط دارد، درباره دلایل تلاش حکام روسیه برای از سرگیری جنگ سرد با امریکا پرسیدم، گفت: «آنها می گویند که امریکا اخوان المسلمین و مخالفان را در سوریه مسلح کرد و این کار درستی نیست. این را در دیدار اخیرمان در جریان سفر به مسکو به ما گفتند. به آنها جواب دادیم، اگر واقعا چنین چیزی را باور دارید ما حاضریم امور را برای شما شرح بدهیم تا متوجه شوید که آن چه می گویید درست نیست. مگر این که از عمد چیزی را بیان می کنید در حالی که تصورتان چیز دیگری است و می خواهید به شیوه "پروپوگاندا" صحبت کنید و به رغم این که می دانید حرفتان درست نیست صحبت از مسلح کردن آنها می زنید، ما هم مودبانه می نشینیم و گوش می کنیم و سپس می رویم و به کشورمان باز می گردیم. دلایل متعددی برای حمایت روس ها از نظام سوریه و بشار اسد وجود دارد، یکی از آنها دلایل انتخاباتی بود که پوتین درگیر آن بود، اما باور کنید روزی خواهد رسید که خود پوتین با اسد مبارزه می کند. اسد این موضوع را درک نمی کند. روسیه کشور در حال احتضاری است (Dying). نسبت اعتیاد به الکل در میان ملت روسیه به طور جدی بالا است، میزان مرگ و میر نیز بیشتر از میزان زاد و ولد است، جهش اقتصادی (Boom) که این کشور شاهد آن است به دلیل وفور نفت و افزایش قیمت آن است، روسیه منابع متنابهی نفت در اختیار دارد و این قدرت اقتصادی آن نیست. برای همین رشد در آن ثابت نیست. به هر حال باید روی روس ها کار کرد تا بشار اسد را قانع کنند که از قدرت کنار برود و مثلا به روسیه یا به هر کشور دیگری که حاضر است او را بپذیرد برود تا مابقی حیاتش را در آن جا بگذراند. بنا به اطلاعات من چهار یا پنج کشور هستند که به اسد پیشنهاد میزبانی از او را داده اند. اما او تا کنون حاضر نشده است که این دعوت ها را بپذیرد و همچنان بر رد آنها تاکید دارد و می خواهد در کشورش به رغم حوادثی که در آن رخ می دهد، بماند. […] قطعا همیشه در واشنگتن بحث می شود که به شورای امنیت بروند و دستوری برای انجام کمک های انسانی به سوریه صادر کنند. به هر حال مهم این است که روس ها با ما باشند تا از این طریق پیام قوی ای به اسد فرستاده شود. آیا روس ها با ما همراه می شوند؟ آیا جواب ما را می دهند؟ نمی دانم. اما نمی توانند از اسد حمایت دائمی داشته باشند مگر این که جنگ داخلی در بگیرد که این موضوع دیگری است. آن موقع این مساله به آن معنا است که آن جنگ طولانی خواهد بود و چه بسا سال ها نیز طول بکشد. به هر حال ما ابزارهای فشار به روسیه را در اختیار داریم و از آن برای فشار به روسیه استفاده می کنیم.»

نظر دادم: شما در شورای امنیت دستاوردهایی داشته اید، روزی که روسیه و چین از حق وتوی خود علیه سوریه استفاده کردند هند و برزیل و افریقای جنوبی در کنار شما ایستادند. آیا تلاش خواهید کرد این کشورها را در کنار خود حفظ کنید؟ روابط چین با شما با روابط روسیه با شما فرق می کند و این به آن معنا نیست که به آن چه در سوریه می گذرد برای روس ها هم مهم باشد؟ جواب داد: «این درست است. ما هر چه در توانمان باشد انجام می دهیم. چند دهه پیش درباره موسولینی می گفتند: اشتهای بسیار بالایی دارد و دهانی بزرگ تر و دندان هایی همیشه لرزان. این توصیف روسیه امروز است.»

روزنامه نگار، مترجم و سردبیر دیپلماسی ایرانی.

اطلاعات بیشتر

کلید واژه ها: سرکیس نعوم


نظر شما :