منطقه میزبان 2 نشست مهم در مرداد و شهریور است

دیپلماسی اجلاسی جدید ایران

۲۵ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۶:۲۲ کد : ۱۹۰۵۳۹۲ ترجمه برگزیده خاورمیانه غیرمتعهدها در تهران
مرداد و شهریور 1391 تاریخ حساسی در تقویم دیپلماتیک ایران به شمار می رود. در صورتی که تهران بتواند از کارت هایی که در دست دارد به طور صحیح استفاده کند، شاهد سود کلانی در استراتژی های ضد تحریمی و منطقه ای خود خواهد بود.
دیپلماسی اجلاسی جدید ایران

دیپلماسی ایرانی: مرداد و شهریور 1391 تاریخ حساسی در تقویم دیپلماتیک ایران به شمار می رود. در صورتی که تهران بتواند از کارت هایی که در دست دارد به طور صحیح استفاده کند، شاهد سود کلانی در استراتژی های ضد تحریمی و منطقه ای خود خواهد بود.
مکان تلاش های ایران اجلاس هایی هستند که در مکه در تهران برگزار می شوند. مکه در آخرین هفته مرداد ماه میزبان اجلاس اضطراری سران کشور های اسلامی است و نیمه نخست شهریور ماه نیز تهران میزبان اجلاس سران جنبش غیر متعهد ها خواهد بود.
نشست نخست می تواند فرصتی برای توسعه روابط ایران و عربستان سعودی باشد. محمود احمدی نژاد، رئیس جمهور ایران که دعوت ملک عبدالله برای حضور در نشست مکه دریافت کرده به آن پاسخ مثبت داده و این به مثابه ارائه دادن یک شاخه زیتون به ریاض است که اخیرا بر سر بحران سوریه، روابط خوبی با تهران ندارد.
اجلاس جنبش غیر متعهد ها نیز در تهران ، اهمیت زیادی دارد ، چرا که محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران فلسطین اعلام کرده که در آن شرکت می کند. اما پرسش مه این است که آیا محمد مرسی، رئیس جمهور جدید مصر در این اجلاس شرکت خواهد کرد یا خیر. این در حالی است که وی دعوتنامه ایران را از طریق معاون اول احمدی نژاد دریافت کرده است، اما اسرائیل قصد دارد به روابط ایران و مصر آسیب بزند. برای مثال، اسرائیل، تهران را به دست داشتن در حملات در منطقه سینا در مرز مصر متهم کرده است. هرچند که برخی تحلیلگران در مصر بر این باورند اسرائیل در پس پرده این حملات قرار دارد. 
حضور مرسی در اجلاس تهران از آنجایی حائز اهمیت است که چهره جدید قاهره در تقویت روابط با کشور های منطقه و صف آرایی در برابر غرب را به تصویر می کشد. همچنین در صورتی که مرسی به تهران بیاید، نشانه ای از تلاش برای از سرگیری روابط تهران – قاهره به شمار می رود که در 3 دهه گذشته همواره با خصومت هایی همراه بوده است.
این در حالی است که انتظار می رود مرسی سیاست ایران خود را با عربستان سعودی هماهنگ کند. کشوری که به دنبال برقراری دیالوگ جدید با ایران در خصوص پاره ای از مسائل منطقه ای از جمله بحران سوریه است. هرچند ملک عبدالله به نشست تهران دعوت شده اما وی اعلام کرده که به دلیل بیماری نمی  تواند به تهران سفر کند و نماینده خود را به اجلاس سران غیر متعهد ها می فرستد. برخی بر این باورند ریاض پس از نشست مکه و نحوه برقراری روابط دیپلماتیک تهران با مقامات سعودی در مورد اینکه چه کسی را با چه مقامی به ایران بفرستد، تصمیم گیری خواهد کرد.
کارشناسان می گویند ایران به دنبال یک راهکار منطقه ای با همکاری همه کشور های دخیل در بحران سوریه است تا به درگیری ها در این کشور خاتمه دهد اما مشکل اصلی در این راه مخالفت آمریکا و اسرائیل است.
این درحالی است که رسانه های ایرانی برگزاری اجلاس غیر متعهد ها در تهران را به تصویر کشیدن کاریکاتوری از تحریم ها توصیف کرده و پیش بینی کرده اند که این اجلاس اعتبار دیپلماتیک قابل توجهی را به ایران می دهد.
منبع : آسیا تایمز
ترجمه: تحریریه دیپلماسی ایرانی
:10

 


نظر شما :