انتقاد سازمان ملل، آمریکا و فرانسه از اظهارات احمدی نژاد

۲۸ مرداد ۱۳۹۱ | ۱۷:۱۳ کد : ۱۹۰۵۶۳۹ سرخط اخبار

دبیر کل سازمان ملل متحد، آمریکا و فرانسه از اظهارات احمدی نژاد علیه اسرائیل انتقاد کردند.

به گزارش عصر ایران به نقل از رویترز، بان کی مون دبیر کل سازمان ملل متحد از اظهارات اخیر محمود احمدی نژاد رئیس جمهور ایران درباره اسرائیل انتقاد و سخنان وی را "هجومی و تحریک کننده" توصیف کرد.

احمدی نژاد در سخنرانی دیروز جمعه در جمع شرکت کنندگان در تظاهرات روز جهانی قدس در تهران با توصیف اسرائیل به غده سرطانی گفته بود از این رژیم در خاورمیانه جدید، اثری نخواهد ماند.

احمدی نژاد گفته بود: به زودی زود ملتها تکلیف صهیونیست های غاصب در فلسطین را یکسره خواهند کرد...غربی ها دنبال خاورمیانه جدید هستند و ما هم به دنبال خاورمیانه جدید هستیم که حتما شکل می گیرد ولی به لطف خدا و یاری ملتها در این خاورمیانه جدید اثری از آمریکا و صهیونیستها نخواهد بود.

دفتر مطبوعاتی سازمان ملل متحد در اطلاعیه ای اعلام کرد: اظهارات تهدید کننده علیه موجودیت اسرائیل که به احمدی نژاد نسبت داده شده باعث هراس و نگرانی دبیر کل سازمان ملل را شده است. بان کی مون معتقد است همه سران کشورهای منطقه باید در اعلام مواضع خود برای جلوگیری از بحران ها تلاش کنند و نه برای افزایش تنش ها.

در این اطلاعیه آمده است: براساس منشور سازمان ملل متحد همه اعضای این سازمان باید از تهدید به استفاده از زور علیه یکپارچگی سرزمینی یا استقلال سیاسی کشور دیگر، خودداری کنند.

سازمان ملل متحد در حالی این مطالب را بیان می کند که مقامات اسرائیلی در روزهای اخیر به صراحت درباره حمله نظامی به ایران سخن به میان آورده اند.

بان کی مون تاکنون هیچ انتقادی از تهدیدات مستمر مقامات اسرائیلی برای حمله نظامی به ایران بیان نکرده است.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل نیز چندی پیش به بان کی مون درباره سفر به ایران و حضور در نشست سران کشورهای عضو جنبش عدم تعهد، هشدار داده بود.

فرانسه هم در واکنش  به سخنان دیروز جمعه احمدی نژاد در مراسم روز جهانی قدس در تهران مدعی شد این اظهارات "غیرقابل قبول و توهین آمیز" هستند.

معاون سخنگوی وزارت خارجه فرانسه در بیانیه ای اعلام کرد: از اقدامات تحریک آمیز جدید آقای احمدی نژاد آگاه شدیم. ما به شدت این اظهارات توهین آمیز و غیرقابل قبول را محکوم می کنیم.

در همین ارتباط کاخ سفید آمریکا هم اظهارات احمدی نژاد درباره اسرائیل را "شوک آور و کینه توزانه" توصیف کرد.

تومی فیتوز سخنگوی شورای امنیت ملی آمریکا با محکومیت اظهارات احمدی نژاد علیه اسرائیل گفت: جامعه جهانی باید این مواضع را محکوم کند.

کلید واژه ها: احمدی نژاد سازمان ملل متحد


نظر شما :